Esports 27/05/2022

El puig de la Mola, la cuca, els pirates i ‘A la lluita, sollerics!’

Una passejada per gaudir del ric patrimoni històric i llegendari d’una part de la geografia de la vall de Sóller, entre la vila i el port

La ruta de la setmana.

Palma“Sa Mola és un puig planer de Sóller que trobam a mà dreta anant al port. Fa un covitxol a un costat, i d’allà dins conten que altre temps sortia una cuca, tan feresta, que s’empassolava tothom que podia aplegar”. Amb aquestes indicacions tan precises que trobam a la rondalla de la cuca de sa Mola, en el tom XXIV de l’aplec alcoverià, ubicam l’objectiu de la nostra ruta i ens situam per orientar millor les nostres primeres passes, que són a la rotonda del Monument, a la confluència de la carretera de la Serra (Ma-10) i la de Palma (Ma-11). Molt a prop tenim les parades del bus TIB de les línies 203, 204, 231 i 232 (consultau el web tib.org per saber-ne horaris i aturades).

En aquesta ruta explorarem una part de la geografia sollerica, entre la vila i el port, rica en patrimoni històric i llegendari. Voltarem el puig de la Mola i gaudirem del seu paisatge cultural, arribarem a la mar i sentirem les aromes del passat, de la defensa i la lluita aferrissades dels sollerics contra la pirateria, i de l’esforç per vèncer la incomunicació per via marítima i terrestre.

[00 min] Ens posam a caminar des de la rotonda del Monument, dita així per l’escultura de Pere Pavia, erigida el 1961 per commemorar el 400è aniversari de la victòria dels sollerics sobre els pirates, prop de 2.000, comandats pel temut Otxalí. Des del punt indicat, i seguint els indicadors de la Ruta de Pedra en Sec –Port de Sóller/sa Figuera–, ens dirigim cap a les cases de Can Tamany. Fem passes per un tirany que, paral·lel a la carretera, ens acostarà a aquest primer punt de la nostra ruta.

A l’altura del camí de Can Tamany [05 min], giram a l’esquerra i avançam tot dret de cara al penyalar del puig de la Mola. Als seus peus hi ha el conjunt de construccions que conformen aquest peculiar i històric llogaret de la vall [10 min], conegut arreu del món per l’episodi de 1561, en què les germanes Francisca i Catalina Casesnoves mataren dos pirates “amb sa barra d’en Tamany”. Si alçam la mirada cap a la volada, veurem una mostra ben nombrosa de teules pintades. Es tracta d’una tradició d’origen medieval que tenia a veure amb la protecció de les cases; consistia a pintar les teules amb dibuixos ornamentals molt diversos i, en alguns casos també, complexos. La vall de Sóller és on trobam el major nombre d’edificis amb teules pintades.

Deixam les cases de Can Tamany enrere i continuam la nostra marxa pel camí de Son Llampaies, ben senyalitzat amb estaques de fusta, que ens durà primer al coll d’en Borrassà. De tot d’una comprovam que en els trams inicials es tracta d’un vell camí de ferradura, que encara ara conserva l’empedrat original. L’arribada al coll la farem per una pista de terra [25 min]. El camí s’aplana i continua en direcció a Son Llampaies i sa Figuera, tot i que nosaltres ens desviarem tot d’una cap a l’esquerra per un bell camí de ferradura –veurem un indicador de fusta– que ens durà ràpidament cap al port.

A la volada de Can Tamany hi trobam una bona mostra de l'art de la teula pintada.

Passam dues barreretes de fusta i un gual [35 min] a mode de petita comella solcada per un torrentó empedrat i una síquia que devia formar part d’una vella infraestructura hidràulica. Nosaltres seguim el camí senyalitzat que, després d’una breu remuntada, descriu unes llaçades estretes de descens cap a la zona entre la Figuera i el Port, per on surt el túnel de la Mola. Tenim a la vista la torre Picada (1623) i, a la seva dreta, el coll de s’Illa, per on entraren els corsaris turcs i algerians en el desembarcament de l’11 de maig de 1561 a les Puntes. A la lluita, sollerics! En aquest coll existia una torre, de 1547, que desaparegué com a conseqüència de l’inesperat atac. Aquí fou capturat un fornalutxenc, Joan Arbona Mamayayes, que estava de guàrdia i, segons pareix, era coix.

Passam entre un forn de calç i una mena de porxo; immediatament després topam amb un portell i sortim a la rotonda del túnel de la Mola [50 min]. Voltam a l’esquerra en direcció a la mar i tot d’una trobam a l’esquerra un vial d’accés a l’hotel Es Port, vella i interessant possessió convertida en hotel els anys 60 i més recentment en un establiment d’allotjament turístic de luxe propietat de la família Montis. Recomanam fer-hi una visita breu [55 min]. Documentada a partir del segle XIV, “el 1621 pertanyia a l’honor Miquel Ballester. Situada al lloc de sa Figuera, confrontava amb la ribera de la mar, sa Illeta, sa Poquia, Son Riera, Son Guillemet, la comuna de Sóller i les rotes de Son Fortesa. Tenia cases amb torre, tafona i molí de sang. Era dedicada a olivars, garroverars, vinya i conreu de cereals”.

Els pirates i les tropes solleriques

Sortim novament a l’avinguda que baixa al port (carrer d’Antoni Montis) i ens dirigim cap al passeig marítim. En arribar-hi [1 h 00 min], giram a l’esquerra i avançam en direcció a la platja d’en Repic, escenari dels primers enfrontaments entre els pirates i les tropes solleriques en el Firó (segon dilluns del mes de maig). Caminam paral·lels a les vies del tramvia elèctric que des de l’octubre de 1913 uneix Sóller i el port. La seva construcció s’inicià tot seguit del tren (1912), a partir d’un projecte de l’enginyer Pere Garau i Canyelles. Passam per davant del conegut i emblemàtic hotel Espléndido, seguidament hem de girar a la dreta per arribar a la platja d’en Repic. Abans, però, girarem la vista cap a la nostra esquerra i identificarem tot d’una el Castell del Port, conegut també com la Torre de l’Alcaid [1 h 10 min]. Bastida entre 1543 i 1545 per protegir la bocana del port de Sóller, arran d’un atac de pirates turcs el 1542, vint anys més tard es va veure que era insuficient i s’ordenà la construcció de la torre Picada (1623).

Una passarel·la per damunt del torrent Major comunica el passeig marítim del port amb la platja d’en Repic. Caminam per primera línia gairebé fins al fons i voltam a l’esquerra pel carrer Camí del Camp de Mar [1 h 15 min]. Deixam a la dreta les cases de Can Repic i continuam tot dret en direcció a la vila. A l’altura del solar de l’antic hotel Rocamar, giram a la dreta seguint els indicadors del GR-221 (Deià/Sóller/Refugi de Muleta) [1 h 25 min]. Entram dins el vell camí de ferradura que baixa de Muleta Gran i prosseguim en direcció a Sóller, paral·lels al torrent Major. A la següent bifurcació, prenem el camí de l’esquerra (Sóller/l’Horta) [1 h 30 min].

Sortim a la carretera del port per un pont que ens ajuda a travessar el torrent [1 h 35 min]. A partir d’aquí, els indicadors de fusta ens guiaran fins a la rotonda del Monument pel camí vell del port, on tancarem el circuit i clourem la nostra ruta [1 h 45 min].