Esports 08/03/2024

La mola de Son Ferrà, quatre passos, un cim i un gran tresor

Ruta llarga i de continus desnivells que ens permet explorar a fons un dels paisatges culturals més intensos de la serra de Tramuntana

La ruta de la setmana

PalmaNa Ferrana és el cim de la mola de Son Ferrà, mes coneguda com la Fita del Ram (837 m). Sota el seu roquissar amaga la cova dels Ermassets. En el seu interior hi resideixen uns éssers “d’estatura mitjana, prims i de color verd, els ulls grossos com tassons, les orelles com tres vegades les d’un home, una boca ampla, uns braços llargs i unes mans també allargades amb unes ungles afilades, les cames primes, però molt àgils” (Llegendes i Tradicions d’Esporles. Bartomeu Llinàs i Caterina Martí. Lleonard Muntaner Editor, 1996). Ells són els encarregats de custodiar un gran tresor ‘del temps dels moros’ que ningú –fins ara– ha estat capaç de trobar.

No obstant això, el major tresor que s’endú l’excursionista de la seva caminada és poder gaudir d’un immens patrimoni natural i d’un paisatge cultural, fruit de segles d’esforç per sotmetre l’entorn i obtenir-ne els fruits. La vila vella d’Esporles marca l’inici i el final de la ruta, llarga i amb continus desnivells, que travessa les terres de les possessions de Son Ferrà, la Granja, Son Vic i Son Noguera, aquesta ja dins Puigpunyent, a través de quatre passos, un cim i un gran tresor. Consultau-ne horaris i disponibilitat al web tib.org per accedir-hi amb transport públic.

[00 min] Iniciam la caminada vora l’església de Sant Pere d’Esporles, on els indicadors de fusta del GR-221 assenyalen el camí cap a Banyalbufar per l’anomenat camí del Correu. Costa de Sant Pere amunt fins al final, on enllaçam amb l’empedrat del vell camí de ferradura que s’enfila sobre Can Dardal, a la nostra dreta. Abans d’iniciar el descens cap al pont de la Turbina, passam una barrera i tot d’una a l’esquerra trobam un portell [10 min]. Hi entram per seguir el senderó que mena coster amunt pel bosc de la Granja, el Bosquet.

Hem d’obrir bé els ulls, perquè aviat [15 min] veurem a la dreta el ribàs d’una marjada sobre el qual es dibuixa un tirany que s’orienta cap a ponent. És un accés ràpid a la font del Rafal. Primer sortim a un camí de carro i després d’un breu descens assolim aquest entorn encantador i molt estimat per la gent d’Esporles [20 min]. Abandonam la font, el camí es bifurca i prenem el de l’esquerra (sud-oest/oest). A poc a poc guanyam altura entre marjades, fent ziga-zagues als peus del Castellet i el pas del Refrescador, que deixam a l’esquerra, a l’altre costat de la partió entre el conreu i el bosc de muntanya. Ens acostam al pas de la Granja, que connecta amb l’altiplà de Maristel·la. Abans [50 min], assolim una cruïlla senyada amb una fita. A la dreta, el camí del pas de na Boscana pel bosc de Son Vic. Giram a l’esquerra i ens dirigim cap al comellar per on passa el camí que ens durà fins a la vella ermita de Son Ferrà.

L'ermita de Maristel·la, en el bosc de Son Ferrà, des de l'esperó de la Fita del Ram.

El camí, ample i costerut, ens fa guanyar altura aviat fins a assolir la plana on s’ubica l’ermita de Maristel·la [1 h 15 min]. Dedicada a la Mare de Déu del Carme, fou fundada el 1890 per monjos carmelites, fruit de la deixa pietosa de Margalida Rosselló i Ferrà, propietària de Son Ferrà, morta el 1888. Abandonada el 1926, a l’actualitat un grup d’esporlerins s’encarrega del manteniment d’aquest bé, propietat de l’Església.

Seguim la nostra ruta pel camí que neix a l’esplanada darrere l’ermita, continuació del que puja de Son Ferrà. [1 h 25 min] Deixam a la dreta una construcció reformada –l’ermita vella– i passam per davant l’Avenc Podrit, a la nostra esquerra. Trobam un aljub [1 h 35 min], després del qual el camí es bifurca. Continuam pel de la dreta, que ens menarà cap al pas de na Boscana, fitat per unes branques travessades a la part més ampla del camí. Giram a la dreta, cap a ponent, i iniciam un descens ràpid per un senderó clàssic de muntanya, estret i molt sinuós. [1 h 55 min] Al final del pas assolim una nova cruïlla, voltam a l’esquerra i seguim el camí fins a arribar a un forn de calç, convertit en barraca de caçadors. Enfilam coster amunt per un camí ample i clar que ens orienta cap a la nostra esquerra. Allà on acaba el camí, a la dreta, trobam una fita que ens guia per un sender no gaire clar, que en pocs minuts s’ajunta amb un camí que puja des de Son Noguera [2 h 10 min], dins terres de Puigpunyent, a la mola de Son Ferrà pel pas de la Nineta, just a la partió amb el terme d’Esporles [2 h 25 min].

Al final del caragol de sortida del pas, passam una barrera i ens ajuntam amb el camí que puja de Son Ferrà. Giram a migjorn, a la nostra dreta, i avançam en direcció a la mola de Sobremunt. Enlairats sobre la vall de Superna, a la dreta, [2 h 40 min] caminam gairebé planers fins a la bifurcació següent. Ens desviam pel camí de l’esquerra, que en pocs minuts ens deixa als peus d’una vella barraca, darrere la qual s’inicia un tirany que travessa el penyalar i ens acosta al cim de na Ferrana. Trobam diverses filades de fites, seguim les que van arran del roquissar de la dreta i que ens duran a les portes de la cova dels Ermassets [2 h 55 min]. Per continuar fins al cim de na Ferrana, el pas és a la dreta de la cova, molt a prop del vèrtex geodèsic [3 h 00 min].

El caragol de sortida del pas de sa Nineta, una obra d'enginyeria popular que connecta Son Noguera amb la mola de Son Ferrà.

Fita del Ram

Descendim per un passet, a banda esquerra del vèrtex geodèsic, i seguim un tirany que travessa el coll on trobam, a la dreta, la partió de Son Ferrà i el Verger, que travessarem després. Continuam tot dret fins al penyalar que guaita damunt Maristel·la [3 h 05 min]. A la dreta, aferrat a la paret seca, veurem un forat sobre la roca. Aquest és el punt on se situava el ram o ramell que feien servir com a fita i que dona nom a la contrada: Fita del Ram. Tornam enrere fins al coll i voltam a l’esquerra. Baixam uns metres i topam amb la casa de neu del Verger [3 h 15 min]. A l’esquerra d’aquesta antiga construcció s’inicia el llarg i bell camí que ens conduirà al pas de Son Poquet. És un sender de muntanya, estret i rost a trams. A les dues cruïlles que ens topam, optam pel camí de la dreta, comellar avall. [3 h 30 min] Un portell sense barrera assenyala el pas, molt ben resolt pels que en dissenyaren el traçat. La ruta avança de manera clara en direcció a les cases de Son Poquet fins que progressivament s’orienta cap a Son Ferrà i s’uneix amb el camí que baixa de Maristel·la [4 h 00 min]. A partir d’aquí, baixam fins al coll de l’Heura (carretera del Verger) i seguim els indicadors de la Ruta de Pedra en Sec que ens guiaran fins a Esporles [4 h 25 min], on entrarem pel Rafal (la Vila Nova), punt on acaba la nostra ruta.