Esports 01/09/2023

El mirador del Mirabò, una mirada diferent al paisatge de sempre

Itinerari circular pels voltants de Valldemossa per vells i poc usats camins que ens descobreixen nous valors culturals i naturals

PalmaLa ruta que proposam ens permetrà recórrer vells camins dels voltants de Valldemossa, no gaire coneguts ni difosos a les guies de muntanya. Farem un bocí del camí vell de Palma, des de s’Estret fins al mirador del Mirabò, pels pendissos interiors de la Moleta de Pastoritx, i tornarem al punt de partida per antigues camades que comunicaven horts i sementers, organitzats sobre les marjades que esglaonen la part baixa de la vila. Un itinerari circular que ens regalarà també una perspectiva diferent dels voltants d’aquest poble de la serra de Tramuntana, amb unes comunicacions que no milloraren fins al segle XIX. De fet, va ser el 1783 quan un camí de carro, que inicialment no arribava al poble, substituí l’antic camí de ferradura. Però no serà fins ben entrat el segle XX que la infraestructura viària no millora de manera notòria i eficient.

L’inici de la ruta és a s’Estret, el punt en què la carretera (Ma-1110) travessa un pas entre muntanyes –el puig de na Fàtima, a la dreta, i la mola de Son Pacs, a l’esquerra–, cap a l’interior de la vall, i passa per damunt el torrent d’Avall, que neix en el comellar dels Cairats. A l’esquerra de la via principal, es pot aparcar en un tram de la carretera vella, que també dona accés a les possessions de Son Matge, Son Brondo, Son Salvat i sa Baduia. Amb transport públic, hem de fer servir la línia 203, que uneix Palma i el Port de Sóller per Valldemossa i Deià (consultau-ne els horaris a tib.org).

[00 min] Des de s’Estret ens dirigim cap a ponent pel camí de Son Brondo, paral·lels al torrent d’Avall, a la nostra dreta. Aviat el curs d’aigua es decanta cap al centre de la vall i nosaltres ens acostam a les cases de Son Matge, que albiram als peus dels penyals de sa Bombarda (mola de Son Pacs), a la nostra esquerra. L’ambient general és de conreus ben cuidats i d’horts ben irrigats. [15 min] Deixam a la dreta les cases de Son Brondo i a l’esquerra els antics rentadors i, per sobre dels nostres caps, la síquia que proveïa d’aigua les cases des de la propera font de sa Capelleta. Uns metres després topam amb una important bifurcació. Obviam el camí de l’esquerra, que pren cap a sa Baduia, i continuam tot dret fins a Son Salvat [20 min].

El camí asfaltat acaba i continuam fent passes pel camí vell de Palma, un bell camí empedrat, recuperat anys enrere per l’acció voluntariosa de membres del Grup Excursionista de Mallorca i de l’Ajuntament de Valldemossa, que ens revela la tipologia clàssica dels camins de la Serra. [30 min] Sortim a un vial asfaltat a l’altura de l’estació depuradora de Valldemossa que no abandonam fins a ser a la carretera vella de Palma, molt a prop de Son Viscos. Avançam uns metres en direcció a la vila i tot d’una localitzam a la dreta un pas sobre el torrent [35 min], un pontet molt ben vestit d’una vegetació atapeïda, que prendrem per continuar per unes escales, travessar la carretera general i prosseguir per una nova escalonada, entre Son Homar, a l’esquerra, i es Mirabò, a la dreta.

Al final de les escales, la continuació del nostre camí és uns metres a la dreta. Continuam pujant i enllaçam amb el camí de na Tornera [40 min], el vell camí de ferradura que unia Valldemossa i Bunyola per Pastoritx. Giram a la dreta i just uns metres més amunt, en una nova bifurcació, prenem el camí de la dreta que ens pujarà fins al camí, ample i de terra, que uneix les possessions de sa Coma i de Son Verí [50 min], al qual ens incorporam per la dreta. Entre el portell del Mirabò, a la dreta, i de Son Verí, que ens ve de cara, hem de veure a l’esquerra una camada ampla que s’endinsa dins l’espès boscatge [55 min]. El camí del mirador del Mirabò puja entre marjades abandonades, deixa un ranxo de carboners i un forn de calç a l’esquerra, i continua serpejant ben rost pel coster sud de la moleta de Pastoritx. El cap de fibló que l’any 2020 arrasà els boscos de Banyalbufar, Esporles i Valldemossa deixà molt malmesa aquesta banda de la Serra. Ens trobarem molts d’arbres caiguts amb les soques i brancam que dificulten el pas i la identificació del camí. Hem de posar molt d’esment a l’hora de trobar les fites que ens permeten fer passes amunt en direcció al mirador.

El camí vell de Palma transpua una gran serenor i permet gaudir de la seva plàcida bellesa per la passa i la mirada

[1 h 10 min] Arribam al mirador del Mirabò, el qual ha perdut part de la seva funció a causa dels pins que han crescut davant. Tot i la seva semblança, no es pot atribuir a l’arxiduc Lluís Salvador, atès que la possessió del Mirabò mai no va ser seva. Però amb tota probabilitat la gran quantitat de miradors que ens va deixar va induir altres propietaris a construir-ne més. Sobre el respatller del pedrís que envolta la miranda hi trobam una placa en record d’Ignacio Ozonas Moragues (1932-2021), propietari del Mirabò.

El pi de sa Coma

Baixam del mirador del Mirabò i recuperam el camí principal, que seguirem ara en direcció a Valldemossa. En poc temps arribam [1 h 45 min] a les cases de sa Coma. Aquí trobam la senyalització del GR-221 en el tram de la tercera etapa entre Esporles i el refugi de Can Boi, a Deià. Però allò que crida realment l’atenció és el pi de sa Coma. Aquest pi blanc (Pinus halepensis), situat a la finca del mateix nom, és l’exemplar més alt registrat fins ara a les Illes: 17 metres d’alt i un perímetre de soca de més de 4 metres. L’any 2016 va ser inclòs en el catàleg d’arbres singulars de les Illes Balears. Seguim el camí que volta les cases per la dreta i baixa a la carretera principal (Ma-1110). Per un vial per a vianants obert recentment a la part dreta de la calçada ens dirigim cap a la vila. No ens aturam fins ser a l’entrada al poble per la plaça Bartomeu Estaràs, a la nostra esquerra [2 h 05 min].

Des de l’esmentat punt ens dirigim cap a Son Mossènyer pel carrer de l’Uruguai. A l’esquerra deixam els jardins de Cartoixa. El vial volta a la dreta de cara al puig del Molí de la Beata i passa per sota la síquia que proveïa l’antic convent cartoixà d’aigua de la font de na Llambies, a l’altura de l’antiga tafona [2 h 10 min]. Atenció en aquest punt, perquè hem d’abandonar el camí de sa Teulera i prendre un caminoi que sembla apuntar a un portell de fusta, però que gira bruscament a la dreta en ser ben davant. Es tracta d’un tirany/drecera que connecta els voltants de la Cartoixa amb la part baixa del bosc dels Frares pel camí de Son Jeroni fins a la volta del Nogueral, on surt a la carretera vella de Valldemossa a Palma [2 h 30 min]. A partir d’aquí desfarem passes fins a s’Estret [3 h 00 min] pel camí vell de Palma, que hem recorregut a l’anada.