Quin és el millor calçat per córrer?

Les empreses en dissenyen el model, però l'esportista és qui té la darrera paraula

Des de l'inici de les competicions atlètiques, en què els esportistes corrien descalços, el calçat esportiu ha anat evolucionant contínuament. Les càmeres d'aire, el material de la sola, el disseny, l'aerodinàmica de la sabata... són molts els factors que han anat canviant al llarg de la història. Tot i que quan ens referim a les millores del calçat esportiu són les grans empreses les que duen a terme aquestes modificacions, l'esportista també ha de tenir en compte una sèrie de factors a l'hora d'elegir quin és el calçat que utilitzarà per a la seva pràctica esportiva.

La importància d'encertar amb la talla

Tot i que la creença popular a l'hora d'elegir la talla del calçat és que la comoditat és l'únic factor que s'ha de tenir en compte, els esportistes han de valorar la talla del calçat partint del fet que quan es corre el peu es desplaça uns quants mil·límetres a cada passa. Per tant, la punta del peu mai ha de tocar la tela del calçat. Alguns experts recomanen que un cop l'esportista tingui la sabata posada, l'esportista ha de poder introduir amb dificultat el dit índex entre el taló del peu i la sabata.

L'amortiment

El pes de l'atleta juga un paper molt important a l'hora de triar quin és el millor calçat. Si el pes de l'esportista és major, les millors sabates per córrer són les que proporcionen un bon amortiment mentre que si s'és més lleuger, el calçat ha de ser flexible i d'amortiment tou.

Tipus de petjada

Depenent del tipus de petjada de l'esportista, pronador o supinador, l'esportista ha de triar un calçat o un altre, per tal d'evitar possibles lesions.

Pronador

Els esportistes que tenen aquest tipus de petjada han d'utilitzar sabates amb plantilles per evitar lesions en l'impuls i l'amortiment.

Supinador

Es recomana que s'utilitzin sabates flexibles, tot i que per a aquest tipus de petjada, que és poc usual, no hi ha un calçat específic.

Quan s'ha de canviar el calçat esportiu?

Amb el calçat d'entrenament (300-400 grams) l'esportista pot fer entre 1.500 i 2.000 quilòmetres. El de competició (150-280 grams), en canvi, s'ha de renovar cada 300 o 500 quilòmetres.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF