Fita a Fita
Esports 25/11/2022

De Llubí a Son Prim, trescant pel Pla entre talaiots i molins

Itinerari breu i senzill per la Mallorca interior, tranquil·la i rica en cultura i patrimoni, ideal per a una caminada en família

La ruta de Llubí a Son Prim.

PalmaTornam a la Mallorca interior, al seu paisatge encisador, a la seva sinuosa i complexa geografia. Ens centram a Llubí, municipi del Pla segregat de Muro en el segle XIX i amb un nom tan singular com enigmàtic. Dit Castell-Llubí en època medieval, es tractaria d’una mala interpretació del nom àrab de l’alqueria musulmana, Äbn-Llubbí, traduït erròniament com Castell-Llubí en comptes de Fill de Llop, segons la teoria aportada per Joan Coromines i Josep Mascaró Passarius.

No obstant això, Llubí és molt més que un joc interpretatiu de lingüistes i filòlegs. És un espai on el cultiu cerealícola queda ben palesat per la gran quantitat de molins fariners escampats per dins el poble i els afores, una desena. L’itinerari ens durà a fer una passejada pels seus voltants, a assaborir els seus valors naturals, patrimonials i etnològics. Visitarem el poblat talaiòtic dels Racons, perquè, segons la carta arqueològica de Llubí, acabada el 1994, dins el terme s’han inventariat trenta-quatre jaciments. Molts no conserven restes de construccions visibles, però se’n coneix l’existència per les troballes de ceràmica. Tot plegat, un tast del foravila llubiner, vestit de sementers i tapereres, a més d’espesses garrigues.

L’exhuberant vegetació que cobreix una part del camí pels voltants de Son Prim Vell.

Com sempre, recomanam l’ús del transport públic com a mètode d’aproximació a l’inici de les rutes proposades. Per arribar al punt de partida d’aquest itinerari, situat a la plaça de la Carretera, ho podem fer en bus (L-316) o en tren (l’estació es troba a 25 minuts a peu del centre del poble seguint el camí de l’Ermita). Podeu consultar rutes i horaris al web de Serveis Ferroviaris de Mallorca (trensfm.com) o al web del Consorci de Transports de Mallorca (tib.org).

[00 min] Ens posam a caminar des de la mateixa parada del bus TIB, a la plaça de la Carretera. Des d’aquí ens dirigim cap al carrer de la Fàbrica (sud-est), paral·lels als carrers que formen l’entramat de la històrica barriada de Son Ramis, establit del segle XVI/XVII, a la nostra esquerra. Al final de la costa, giram a la dreta pel carrer de Sineu fins a assolir una important bifurcació [05 min]. Tot dret tenim el carrer del Molí d’en Blanc, antiga via que comunicava amb el poblat talaiòtic dels Racons - Son Roig, ara interrompuda per la via de circumval·lació (Ma-3440). Per tant, giram a la dreta pel camí del Dau, que ens duu cap a una de les rotondes d’accés a Llubí [15 min].

Un cop assolit aquest punt, prenem el camí del Molí d’en Blanc, perfectament senyalitzat. De tot d’una avançam paral·lels a la carretera (vial de servei), tot i que aviat viram a la dreta al vell camí interromput per la via de ronda. Després d’un suau ascens (sud-oest), ens trobam dalt d’un turonet molt especial on trobam els talaiots dels Racons i del Molí d’en Blanc [20 min], un a la banda esquerra del camí i l’altre dins un tancat a la dreta. Segons els experts, és l’únic poblat talaiòtic que ha mantingut un tram de murada del recinte que l’envoltava. Situat sobre la carena d’un serral que li aporta un ampli domini visual sobre el territori que li devia ser propi, el conjunt estava format per almenys cinc talaiots, dels quals se’n poden visitar dos. La seva importància rau en l’extens període que abasten els objectes i ceràmiques que s’han trobat en les diferents excavacions fetes a la zona i que anirien del 500 aC al segle VI dC, és a dir, entre els períodes talaiòtic i tardoromà.

Continuam la nostra marxa mentre ens apareixen les vinyes, a l’esquerra, del celler Molí d’en Blanc. El molí que li dona nom és un dels més ben conservats de tot el municipi. Consta d’una torre sencera, molt ampla, amb una base quadrada i un diàmetre de sis metres; té un portal de marès, a més de dos finestrons i dues fornícules. El trobam arran de la carretera, a l’altura d’un doble revolt del camí, prop de sis-cents metres abans de sortir a la carretera de Sineu (Ma-3511) [40 min]. No arribam a tocar la carretera perquè tan aviat com assolim aquest punt hem de girar immediatament a l’esquerra per un camí asfaltat que pren tot dret cap a Llevant.

Les belles cases de Can Poratí, sobre el vell camí de Son Rossinyol.

El vial per on prosseguim ara la marxa s’endinsa i ascendeix per una zona boscosa; deixam a la dreta dues propietats, una de les quals és diu Ca na Capellana. Abans d’un pronunciat revolt a l’esquerra [50 min], descobrim un camí fora asfaltar (oest) que ens duu fins ben davant del portell de les Tres Tanques. Voltam a l’esquerra i remuntam un coster fins que, a l’altura de Can Servera, el camí s’aprima i esdevé un senderó. Passam una cruïlla i continuam recte (sud). Si ens hi fixam, veurem pintada a terra, sobre una pedra, una de les inconfusibles fletxetes vermelles d’en Pep Torrens (Palma, 1945-2021) que ens indica la direcció a seguir.

Son Prim

Després d’un suau descens, travessam una coma [1 h 05 min] i immediatament després el caminoi torna a eixamplar-se i recupera el seu format original de camí de carro. És un tram breu i tranquil, abrigat d’un bell boscatge, una mena de túnel natural a través de l’espessa garriga. Sortim a un vial asfaltat [1 h 15 min], camí de Son Rossinyol, on continuam a l’esquerra. Avançam tot dret, en direcció al poble i en perspectiva d’anar tancant el circuit. Vorejam les terres de Son Prim, a la dreta podem veure les cases de possessió. En trobar a l’esquerra un altre camí de terra [1 h 20 min] el prenem i farem una petita voltera que ens estalviarà un tram asfaltat. Es tracta d’una camada en forma d’‘L’ que ens acosta a les cases de l’Hort de Son Rossinyol, alhora que ens brinda unes belles vistes del puig de Santa Magdalena, en primer terme, i de la serra de Tramuntana al fons. Al final, recuperam el camí de Son Rossinyol, que hem deixat tot just fa uns instants i recuperam el ferm asfaltat. Giram a l’esquerra i iniciam el retorn a la vila.

Després de Can Poratí, unes belles cases a l’esquerra de la via, travessam una altra zona boscosa per un camí ple de revolts –sembla que muda el nom pel camí de Son Torrens– que ens abocarà al camí vell de Santa Margalida (camí de Corbera i Son Burguet) [2 h 05 min]. Giram a l’esquerra i enfilam el darrer tram de ruta. Entrarem dins el poble pel barril de s’Arraval, antic establit segregat de la possessió de Son Torrens, a mà esquerra just entrant dins Llubí. Sortim a la plaça de Son Ramis i pel carrer de la Costa baixam cap a la plaça de la Carretera, on tancam el circuit i la ruta [2 h 30 min].