RCD Espanyol
Esports 09/09/2021

L’Espanyol entra al negoci dels 'fan tokens' de la mà de Bitci

L’empresa de criptomonedes se situarà al segon nivell de la piràmide de patrocinadors del club

4 min
El director general de l'Espanyol, José María Durán Farré, a l'RCDE Stadium

L’Espanyol entra en el negoci dels fan tokens. L’entitat blanc-i-blava ha firmat un acord de patrocini per a les temporades 2021-22, 2022-23 i 2023-2024 amb l’empresa turca Bitci, que llançarà al mercat aquests productes digitals que portaran el nom de l’Espanyol. Aquests fan tokens es podran comprar adquirint les criptomonedes que comercialitza i llança al mercat Bitci, empresa que ja fa uns mesos que treballa amb altres clubs i seleccions de futbol. Aquesta operació suposa l’entrada de l’Espanyol en una economia emergent, la de les criptomonedes, que cada cop guanya més pes en nombrosos països i sectors econòmics. 

Es tracta d’una aliança comercial força profitosa, en termes econòmics, per al club espanyolista, ja que Bitci se situarà al segon nivell de la piràmide de patrocinadors, només superat per Riviera Maya. Si la destinació turística paga prop de dos milions d’euros anuals més variables per aparèixer a la part frontal de la samarreta, entre altres actius, l’empresa tecnològica de blockchain ocuparà el nivell immediatament inferior. 

Encara que les xifres de l’acord no han transcendit, l’Espanyol rebrà de Bitci un pagament fix que, segons l’escala del patrocini, se situarà en els 500.000 euros del tercer nivell i els 2 milions d’euros del primer. A aquesta part fixa se li afegirà una quantitat que variarà en funció del volum d’operacions de compravenda que es facin en els pròxims anys amb els fan tokens que portin el nom del club. "Estem convençuts que aquest és el començament d'una relació duradora i que fructificarà en resultats positius per a ambdues parts", ha explicat el director general del club, José María Durán Farré.

Els 'fan tokens' entren en el futbol

Malgrat ser un negoci força recent, el patrocini d’una empresa de criptomonedes és un fenomen creixent en el sector futbolístic mundial. Des de principis del 2020, vuit clubs més de la Lliga ja havien firmat acords similars: el Barça, l’Atlètic de Madrid, el València i el Llevant ho han fet amb Socios; el Betis, l’Alabès i el Celta amb Bitci; mentre que el Cadis ha apostat per Jobchain. Altres clubs de renom com el Manchester City, el PSG, el Juventus, l’Inter de Milà, el Roma o seleccions com l’espanyola, la brasilera o la uruguaiana també fa mesos que tenen els seus propis fan tokens.  

L’elevat seguiment mediàtic que té el futbol arreu del món el converteix en l’aparador ideal per a empreses d’aquest tipus, que busquen publicitar-se entre grans masses de públic. Així donen a conèixer les seves criptomonedes, que comencen a circular i augmenten de valor. S’estima que, en l’actualitat, els fan tokens mouen aproximadament uns 460 milions d’euros arreu del món. Una xifra que, segons el conseller delegat de Socios.com, Alexandre Dreyfus, s’elevarà fins als 8.400 milions en els pròxims anys. Un rèdit econòmic difícilment igualable per altres sectors econòmics en aquest marge de temps. 

L’Espanyol cedeix la seva imatge, però deixa clar que en cap cas els fan tokens van associats a la propietat de l’empresa. “És un títol virtual que et diu que formes part d’una comunitat i que potser en algun moment té un determinat valor”, expliquen a l’ARA fonts de l’Espanyol. El club, a part de posar el nom i la seva imatge, oferirà petits avantatges als propietaris dels fan tokens que portin el seu nom, com ara experiències i accés a la zona Hospitality de l'RCDE Stadium. Els clubs que ja disposen de fan tokens ofereixen algunes experiències com ara participar en sortejos exclusius de productes o poder decidir sobre qüestions del club a petita escala, entre d’altres. El Barça, per exemple, va sotmetre a votació el disseny de mascaretes. 

Una inversió volàtil de risc

Des de l’Espanyol adverteixen que els beneficis associats al club són anecdòtics, i destaquen que, per prendre decisions reals o bé poder obtenir privilegis importants, és preferible fer-se accionista o soci del club. “És un producte que té un component especulatiu i que bàsicament està pensat per professionals que saben que hi poden guanyar diners, però també perdre’n. Són més un mètode d’inversió que no pas una vinculació purament sentimental a algun club”, alerten des de l’entitat blanc-i-blava.

El seu preu de sortida sol ser força baix, com ho demostren els preus de sortida que en l’actualitat tenen els fan tokens del Celta (10 cèntims d’euro) o de MotoGP (30 cèntims). Els fan tokens són una inversió que, pel que s’ha vist amb els clubs de futbol que ja els utilitzen, són un element força volàtil que pot variar en funció del moment que visqui cada entitat. 

Un exemple clar n’és el fitxatge de Messi pel PSG. Quan el Barça va anunciar que l’argentí no seguiria a l’entitat blaugrana, els fan tokens del conjunt parisenc valien 22 dòlars. El seu preu es va disparar fins als 60 amb l’arribada de l’argentí, però un mes després ha tornat a caure fins als 29. 

stats