Esports 11/08/2023

Fornalutx pels vells camins de la Capelleta i l’Alzinaret

Itinerari circular, llarg i de fort desnivell, per gaudir àmpliament del paisatge cultural i del patrimoni natural de la vall de Sóller

PalmaEn aquesta ruta descobrim nous encants del paisatge cultural i del patrimoni natural de la vall de Sóller. Recorrerem el camí de la Capelleta fins al mirador de les Barques i baixarem pel camí de l’Alzinaret fins a Fornalutx. Un recorregut circular i exigent, pel fort desnivell, a través de vells camins de ferradura que formen part d’una de les xarxes de camins públics més extensa i ben conservada de la serra de Tramuntana. Hi podeu accedir en tren o en transport públic amb les línies 203 i 204 del bus TIB (consultau-ne horaris a tib.org).

[00 min] Ens posam a caminar des de la plaça de la Constitució fins a Can Prunera pel carrer de la Lluna. En ser a l’altura del museu modernista [05 min], voltam a l’esquerra per continuar ara pel carrer de les Ànimes. Passam per davant del CEIP Es Fossaret i, en haver creuat el pont sobre el torrent de Biniaraix, el carrer muda de nom i passa a dir-se de les Fontanelles. Deixam a banda esquerra l’Hort de Can Canonet –d’on és originària la varietat de taronja local canoneta– i a la dreta, el vell escorxador municipal, ara convertit en magatzem municipal. Finalitzam aquest primer tram de ruta en el pont de Can Rave, sobre el torrent de Fornalutx [15 min].

Seguim un tram del GR-221 en direcció a Binibassí pel camí de l’Ermita. En trobar a l’esquerra els indicadors de Tuent i sa Calobra pel camí de la Capelleta [25 min], abandonam l’asfalt i prosseguim la marxa per aquest vell camí de ferradura que en un primer tram de pujada ens durà fins a sa Capelleta [35 min]. Durant tot el temps fins al mirador de les Barques travessam o fregam l’antic camí de carro que unia Sóller i la possessió de Bàlitx, abans de la construcció de l’Ma-10.

El Santuari de Santa Maria de l’Olivar del Fenàs, a la dreta del camí, fou construït entre 1943 i 1944 gràcies a les donacions d’alguns sollerics rics. Actualment es troba habitat per les canongesses agustines regulars de Sant Agustí. A l’esquerra, dins un tancat combinat de paret seca i de pedra travada amb ciment, s’hi troba un petit temple de clara inspiració gaudiniana. Beneït el 17 de juny de 1917, l’antic Santuari de Santa Maria de l’Olivar del Fenàs, dit popularment “sa Capelleta”, és un edifici d’estil modernista construït en pedres tallades i superposades i l’interior evoca la gruta de la Mare de Déu de Lourdes, a França.

L'antic Santuari de la Mare de Déu de l'Olivar des Fenàs, sa Capelleta, va ser beneït el 17 de juny de 1917

Continuam pujant pel mateix camí que ens ha duit fins aquí. A pocs minuts de distància, creuam la carretera dels embassaments (Ma-10), a l’altura del pk 48,8. Un poc més amunt, el camí de la Capelleta s’ajunta amb el de la costa d’en Flassada [40 min]. Continuam guanyant altura pels pendissos sollerics, fronterers ja amb el terme municipal de Fornalutx, a la dreta, i propers a la zona de ses Moncades, a l’esquerra. [55 min] Travessam la ruta que connecta el port de Sóller i Fornalutx pel camí de la Figuera i el coll d’en Marquès, i continuam en direcció a Tuent i sa Calobra. Les entrades i sortides de la carretera vella de Bàlitx són contínues fins que en un darrer tram del nostre camí ens endinsam dins un xaragall, estret i obac, que desemboca a la confluència amb el camí de la costa d’en Nicó, als peus del mirador de les Barques [1 h 20 min].

El mirador de les Barques sorgí l’any 1961 com a conseqüència de la construcció de la base militar del puig Major. La creació d’una nova i poderosa infraestructura viària, pensada inicialment per Antoni Parietti i Coll com a carretera de peatge fins al ‘sostre de Mallorca’, acabaria per capgirar la vida de la vall i les seves comunicacions. El trànsit s’intensificà en aquella zona i també les necessitats dels que hi transitaven amb els seus vehicles, militars o civils. Després vindrien els embassaments de Cúber i el Gorg Blau, l’any 1972, però aquesta ja és una altra història. Va ser Onofre Bisbal Coll, en Nofre de Binibassí, qui juntament amb el seu pare obrí una fonda al costat de la carretera nova en un olivar que tenien veí del camí vell de Bàlitx. Inicialment un petit negoci –hi servien sucs de taronja i berenars– a 400 metres sobre el nivell de la mar que tenia com a principal atractiu les belles i espectaculars vistes del port de Sóller (font: Sa Veu de Sóller 9/12/2011). El mirador de les Barques constitueix actualment un restaurant de referència a moltes guies turístiques, tant per la qualitat del menjar i del servei com per les ‘escandaloses’ postes de sol durant els mesos d’estiu sobre la bocana del port.

Font de Can Trota

Abandonam aquest espai emblemàtic i avançam per la carretera en direcció als embassaments fins a assolir el pk 43,8 [1 h 40 min]. Aquí trobam a mà dreta l’inici del camí de l’Alzinaret. De tot d’una topam amb una barrera de ferro que es pot superar per ambdós costats. Inicialment es tracta d’un camí obert sobre un altre de més antic per donar accés en cotxe a unes antigues barraques, habilitades com a habitatges, encastades dins aquest estret comellar. La caiguda d’arbres provocada el febrer passat pel temporal Juliette hi dificulta el pas. [1 h 55 min] Assolim una bifurcació senyalitzada amb un rètol de fusta que ens indica la direcció a seguir: “Fornalutx pel Camí Reial”. Giram a l’esquerra i enfilam el centre del comellar, pel mig d’una torrentera ben empedrada. Més endavant el camí es fa més clar i podem gaudir àmpliament de les tècniques constructives clàssiques dels camins de muntanya. Després d’un recorregut complex per la contínua mala herba que ha envaït i tapa el camí sortim a una pista cimentada [2 h 20 min] on trobam una altre rètol de fusta que assenyala el camí de l’Alzinaret, per on hem baixat, al costat d’una casa dita Ses Fonts. Seguim camí a baix, a partir d’un nou tram empedrat que passa pel costat de la font de Can Trota [2 h 25 min], una font de mina amb una galeria d’uns 30 metres i una sínia just al costat.

Sortim al camí de l’Alzina Fumadora [2 h 30 min] i giram a la dreta en direcció a Fornalutx, on entram pel carrer de la Tramuntana. Passam per davant el portal major de l’església parroquial de la Nativitat de la Mare de Déu i per una ampla escalonada baixam fins a la plaça d’Espanya [2 h 40 min]. Voltam a la dreta pel carrer de la Plaça i enfilam el camí que ens durà fins a les instal·lacions poliesportives de sa Rutlana i, més endavant, el cementeri municipal [2 h 50 min]. Deixam l’asfalt enrere i continuam per un vell camí de ferradura que ens conduirà fins al llogaret de Binibassí [3 h 10 min], on enganxam el GR-221 que seguirem en direcció a Sóller. Passarem pel camí de l’Ermita fins al pont de Can Rave, i pels carrers de les Fontanelles, primer, i de la Lluna, després, entrarem en el centre de Sóller, final de la nostra ruta [3 h 40 min].