Fita a Fita
Esports 12/02/2021

La font del Pi i els camins de l’aigua pel torrent d’Almadrà

En aquesta ruta ens acostam a la canaleta de Solleric, una de les joies més importants del patrimoni hidràulic de l’illa de Mallorca

Ruta

PalmaEn el següent itinerari descobrirem una de les joies més importants del patrimoni hidràulic a Mallorca. La canaleta de Solleric és una síquia meravellosa que connecta la font del Pi, al torrent d’Almadrà, amb les cases d’aquesta emblemàtica possessió del municipi d’Alaró, antiga alqueria islàmica de Xular, ubicada al districte o juz de Canarrosa. L’obra actual és fruit d’un pla de millores de les infraestructures hidràuliques impulsat la segona meitat del segle XVIII i està feta damunt l’antiga síquia d’origen medieval.

Tossals és també un territori d’història, llegenda i tradicions que descobrirem durant la marxa. Un creuer de camins entre Lloseta i Alaró de camí cap a les terres altes d’Escorca i el santuari de Lluc, per on discorre l’aigua de la font del Pi cap a les possessions de Solleric i So n’Ordines. A més, les Rondalles mallorquines d’en Jordi d’es Racó en parlen a Es castell d’Alaró, Es puig de s’Aucadena i ses bruixes i El Bon Jesús, Sant Pere i l’amo de Tossals Verds. Una aventura fantàstica!

[00 min] Iniciam la caminada des de l’aparcament del refugi de Tossals Verds, vora la possessió de So n’Ordines, dins el clot d’Almadrà. S’hi arriba per un camí asfaltat que neix sobre un revolt de la carretera Ma-2110, devers el km 6, entre Lloseta i Alaró.

Des de l’aparcament seguim el camí senyalitzat que, després de travessar el torrent d’Almadrà per un gual, s’enfila a través del seu congost per un vell camí de carro, recondicionat amb motiu de les obres dels embassaments. En aquest tram, hem de fixar-nos en la canaleta que pel vessant dret del torrent baixava l’aigua de la font del Pi fins a les cases de So n’Ordines.

El torrent d’Almadrà neix dins la possessió de Cúber (750 m), actualment ocupada per l’embassament d’Emaya, i flueix cap al municipi de Lloseta pel Clot d’Almadrà, abocant les aigües a l’Albufera d’Alcúdia. Al llarg del seu recorregut de 36 km, se’l coneix també amb els noms de torrent de l’Estorell, torrent de Rafal Garcès, torrent de Vinagrella i torrent de Muro. Drena la major conca hidrogràfica de les Balears, amb 456 km2.

Des de començament dels anys 70, la canonada d’Emaya condueix les aigües dels embassaments del Gorg Blau i Cúber fins a Palma a través del torrent d’Almadrà. En alguns dels seus trams, paral·lelament a les canals que fan arribar l’aigua de la font del Pi a les possessions de Solleric i So n’Ordines, dins el terme municipal d’Alaró.

La pista que transitam en aquest primer tram és ben rosta fins que, passat un pont, que ens obliga a canviar de vessant, s’aplana gradualment. [25 min] Passarem dos portells, el primer sense barreres, i entremig ens hem de fixar en unes balmes que tenim a la dreta. És la cova de la Mare de Déu. “Es tracta d’una barbacana situada poc després de l’entrada a la finca de Tossals Verds, a la dreta del nou camí. Rep el nom pel fet que la senyora manà col·locar l’any 1968 unes rajoles amb la imatge de la Mare de Déu de Lluc” (’Els Tossals Verds, nom per nom’. Antoni Ordines, Grabriel Ordines i Antoni Reynés. Consell Insular de Mallorca, 1995).

Un cop hem sortit del congost, arribam a una cruïlla important [30 min]. La pista asfaltada continua pujant fins al refugi de Tossals. Aquí, nosaltres tombam a l’esquerra seguint els indicadors del GR-221 que ens assenyalen el camí d’Alaró i del castell per Solleric. El camí que seguim a partir d’ara travessa el Sementer de l’Ombra de les rotes de la Casa Nova. Documentades des de l’any 1638, aquestes cases –ubicades a la dreta del camí– són producte de l’expansió del conreu de l’olivera a Solleric.

Integrat dins la Ruta de Pedra en Sec, el camí constitueix una joia del patrimoni etnològic. Unia les valls d’Almallutx i Cúber amb el Pla i el Raiguer, i durant segles va ser camí de pelegrinatge cap a Lluc. Els seus marges de braó, de doble mur per augmentar la resistència en comellars més inestables, són únics a tota la serra de Tramuntana.

Un dels trams vertiginosos de la canaleta de Solleric

Placeta d’en Sion

Assolim un collet, anomenat Placeta d’en Sion [1 h 05 min], entre el puig de la Font Fresca (833 m) i la Corona (575 m), on se situa una caseta reformada com a refugi de caçadors, però que antigament just era un petit aixopluc per a les collidores d’oliva. Aquest indret, lloc de trobada de molts i importants camins, és conegut des dels anys 60 amb un topònim que fonts orals alaroneres relacionen amb un mestre marger de Solleric que, segons conten els mateixos informants, era bon parador de lloses. Al nostre entorn, un paisatge clar de sementers i conreus d’olivera, engrandits amb el pas dels segles, ens acompanyarà tot el camí.

Deixam enrere el collet i la baixada a Solleric pel GR-221, i tiram dret pel camí de carro que parteix planer (nord / nord-est) des de la mateixa placeta d’en Sion, mentre deixam a la dreta el camí per on hem pujat. Arribam a un creuer i mantenim la mateix orientació fins a un revolt del camí a l’esquerra, on la canaleta travessa per sota. Deixam el camí i a partir d’ara seguim la síquia, que ja no abandonam fins a sortir al final d’una pista [1 h 30 min], just davant el darrer túnel de la canonada d’Emaya que baixa de l’embassament de Cúber.

Travessam l’esplanada, deixam el túnel a l’esquerra i seguim dret per la canaleta, que ara ens duu per un dels seus trams més espectaculars. El primer va penjat a una altura considerable sobre el torrent d’Almadrà, des d’on és visible un bocí de l’altra síquia que abastia d’aigua la possessió de So n’Ordines des de la mateixa font del Pi.

La canaleta fa el seu camí per l’exterior de la penya, mentre deixam a la nostra esquerra un total de tres túnels, els dos últims d’una llargària molt curta. Arribam a un punt en què la síquia es distancia de la canal d’Emaya i ens mena cap l’interior del torrent, a la nostra dreta, en un tram fàcil i planer, fins a arribar a un gorg. Som a la font del Pi [1 h 50 min]. El broll de la font està davall d’unes grans roques i fins i tot amb el torrent sec es forma un gorg, però si el torrent va ple les dues aigües es confonen i mesclen.

La tornada la farem pel mateix camí, tot i que, en arribar a l’altura del darrer túnel, en comptes de seguir la canaleta fins a la placeta d’en Sion, podem baixar directes per la pista fins a la cruïlla de Tossals Verds, a través del Sementer del Sol de la Casa Nova. Acabam a l’aparcament de So n’Ordines [3 h 40 min].u