Esports 29/12/2023

La font Nova de Galatzó, a la descoberta de vells camins

Itinerari per una variant del GR-221 que connecta la finca pública amb el poble de Galilea a través de nous i encisadors comellars

PalmaAquest itinerari comença i acaba a la finca pública de Galatzó, en el terme municipal de Calvià. Ens movem pel sector de ponent de la serra de Tramuntana, a través d’una ruta que connecta l’entorn del Capdellà, al fons d’una immensa vall als peus de la mola de s’Esclop i el puig de Galatzó, amb el llogaret de Galilea, en el terme municipal de Puigpunyent. El camí, recentment senyalitzat pel Consell de Mallorca amb l’objectiu d’integrar-lo en la ruta de Pedra en Sec (GR-221.2), formava part d’una vella xarxa de camins públics que connectaven pobles i llogarets amb els principals centres de producció agrícola i ramadera. Tot el recorregut està farcit d’elements patrimonials, arquitectònics i etnogràfics que palesen l’explotació forestal d’aquesta zona.

Un dels punts d’interès de la ruta és la font Nova. Se situa a mitjan coster d’un llarg comellar, a la banda de llevant de la finca de Galatzó, que connecta amb les cases de sa Roteta, molt a prop de Galilea. Els indicadors de fusta ens permeten identificar l’inici del camí pocs metres després de la barrera d’accés a la finca pública, a la nostra dreta. La font consta de dos brolls que surten de dins un petit coval, a l’esquerra del qual trobam una pica petita. Molt a prop, a l’altra costat del torrentó que solca la coma, trobam les restes del que podria haver estat un pedrís per descansar, beure aigua de la font i passar una estona agradable. Les vistes del Galatzó són senzillament espectaculars.

Podem accedir a l’inici de la ruta amb transport públic (L-107 Palma - es Capdellà. Consultau-ne horaris a tib.org). Des del Capdellà pel camí del coll Gomà arribam a la finca pública de Galatzó i a l’aparcament de Ca l’amo en Biel, des d’on donam les fites per acostar-nos al camí de la font Nova i Galilea.

El puig Batiat vist des del camí de Sa Roteta baixant cap a la font de Nova

[00 min] Iniciam la caminada a Ca l’amo en Biel, l’aparcament de la finca pública de Galatzó, des d’on ens dirigim cap a llevant en direcció a la sortida per la carretera de Galilea al Capdellà (Ma-1032). Abans d’arribar a la barrera que marca el límit de la propietat pública i de travessar un gual sobre el torrent de Galatzó, trobam a l’esquerra els indicadors del camí a la font Nova (GR-221.2). [05 min] Abandonam el camí principal i prenem aquest nou sender que escomet l’embocadura del torrent de la Mata en sentit ascendent.

A partir d’ara ens hem de guiar per les estaques de fusta del GR que ens trauran de dubtes en els punts més conflictius. [10 min] Just en el primer, en què el camí es bifurca i els indicadors ens duen cap a la dreta, trobam a l’esquerra un imponent forn de calç. Passada una segona bifurcació, ben senyalitzada, n’apareix un altre, aquesta vegada a la dreta del camí [25 min]. Ja hem guanyat altura i la perspectiva al nostre voltant és espectacular. El puig de Galatzó, des del vessant del Ratxo, és la imatge dominant sobre un paisatge antròpic de semblança salvatge, per l’estat d’abandonament. Amb paciència i l’ajuda d’un mapa podem anar destriant cadascun dels pujols que l’envolten.

La font Nova se troba ubicada sota un coval dins un comellar tributari del torrent de la Mata, a la finca pública de Galatzó

A mesura que hem anat ascendint pel camí de la font Nova, hem sortit del comellar del torrent de la Mata i ens hem anat decantant cap a un altre, a la dreta, tributari del primer. [35 min] Just en el moment en què el camí travessa el centre d’aquest nou comellar, trobam una bifurcació senyada per una fita. A la dreta tenim el sender que baixa des de sa Roteta, per on tornarem després de fer la volta per Galilea. Aquí acaben els indicadors del GR. Ara, giram a l’esquerra i per un senderó gairebé imperceptible descendim uns metres fins a la font Nova [40 min]. La trobarem ràpidament a l’esquerra del coster sota una balma petita, amb una piqueta feta de ciment que recollia aigua dels dos degotissos que integren aquest sistema. Al costat oposat, podem veure entre la malesa una mena de pedrís que es devia fer servir com a berenador.

Tornam al camí principal i continuam la caminada pel sender més ample i clar, que acaba de voltar el centre del comellar. [50 min] Topam amb una segona bifurcació. El camí de la dreta ens duu directament a sa Roteta; pot ser una opció si volem escurçar la tornada. Nosaltres giram a l’esquerra i seguim el camí en direcció al Clot de sa Grava. Passam una paret seca, potser divisòria de possessions o senzillament marca d’un tancat, i poc després ens encaixam sobre el tirany que puja des del torrent del Ratxo. El seguim en sentit ascendent, cap a la dreta. [55 min] Sortim sobre una pista asfaltada i continuam pujant. A la segona bifurcació [1h 00 min], voltam a l’esquerra. Passam entre dos xalets amb noms escassament genuïns, Son Calma i Los Vagones, i poc després deixam a l’esquerra el vial d’accés a la Reserva de Galatzó. [1 h 05 min] Prenem el primer camí ample que veim a la dreta.

Església de Galilea

Després d’una forta empitada sortim sobre la carena [1 h 25 min] que separa Galilea del Ratxo i que està travessada pels camins de na Rosta, a l’esquerra, i del Garrigó o dels Pins, a la dreta. Aquest darrer baixa directe a la carretera del Capdellà (Ma-1032), poc abans del camí de sa Roteta. Nosaltres tiram dret cap a les cases de Can Fonya, que deixam a l’esquerra, i avançam carrer a baix fins a s’Escalonada i ses Timbes [1 h 35 min], als peus de la plaça de l’església de Galilea, de principi del segle XIX, dedicada a la Immaculada Concepció. El temple actual fou patrocinat pel general Antoni Barceló i Pont de la Terra i pel seu fill, el canonge Onofre Barceló, ambdós propietaris de la possessió de Conques. Quant a Galilea, es tracta d’un establit nascut a partir d’una segregació de Son Cortei en el segle XVI i que es va anar consolidant amb el pas del temps.

[1 h 40 min] Sortim a la carretera del Capdellà a Puigpunyent pel coll del Molí de Vent [Ma-1032] i prenem a la dreta cap a llebeig. Quan ja hem deixat el nucli de població a la nostra esquena, [1 h 50 min] 700 metres més endavant trobam a la dreta un camí asfaltat que planer ens duu cap a sa Roteta, un conjunt de cases que passam entremig. Just després el camí s’estreny i perd l’asfalt. Hem d’obrir bé els ulls, [2 h 00 min] perquè després d’un revolt a l’esquerra tenim a la dreta un senderó que va comellar cap avall en direcció a la font Nova. [2 h 20 min] Sortim al camí senyalitzat com a GR, a l’altura de la font, i voltam a l’esquerra cap a les cases de Ca l’amo en Biel (aparcament de la finca pública de Galatzó), on acaba la ruta [2 h 50 min]. @Fita_a_Fita