FENT CAMÍ
Esports 26/07/2019

El pas Llis per arribar al refugi dels Tossals Verds

Una ruta alternativa que travessa el torrent d’Almadrà i acaba amb un camí improvisat per tornar a l’inici

Ara Balears
El pas Llis per arribar al refugi dels Tossals Verds

PalmaEs deixa el cotxe al petit aparcament que hi ha just davant la porta d’entrada del llogaret de Son Ordines, situat al final del camí del Clot d’Almadrà. Allà s’iniciarà la pujada al refugi dels Tossals Verds. El primer tram de la ruta passa per un pont de tres arcs de mig punt, creua el jaç del torrent d’Almadrà i continua pujant en paral·lel. Passat un dipòsit d’aigua, que es deixa a l’esquerra, s’agafa el torrent per remuntar un rost comellar amb velles marjades, que s’enfilen pel coster del puig de la Senyora Coloma. En aquesta primera part no hi ha cap fita i s’ha d’anar intuint la muntanya. Es travessa l’antiga canaleta que baixa aigua de la font del Pi a les cases de Son Ordines i es va pujant de marjada en marjada.

Arribats al primer punt, les fites assenyalen la pujada més a la dreta de la ruta. Es continua fins a assolir el coll i es gira cap a l’esquerra en ascens per assolir el puig de la Senyora Coloma. L’escalonament i el marge de sosteniment es troben en bastant bon estat de conservació i bastant nets de vegetació. A la part de dalt del coster hi ha una bifurcació. El camí de la Pica del Garrover es dirigeix al GR, on s’inicia el tirany que passant pels Pinetons es pot arribar a Can Bajoca i Massanella o arribar a Mancor pels Rafals, però en aquesta ruta es pren l’opció dels Tossals Verds.

Una panoràmica del puig d’Alaró

Des d’aquest punt es copsa una bonica panoràmica dels puigs d’Alaró, la vall d’Oli Clar i la serra d’Amós. El camí de muntanya tomba per l’esquena de l’Esquerdar i a la nova cruïlla es torna a elegir la direcció del refugi i es camina fins a arribar-hi. Aquesta instal·lació és una de les més emblemàtiques de la serra de Tramuntana. Es continua la ruta per l’esquerra de l’edifici principal, on un rètol indica les diferents opcions. La que s’ha de seguir és la que arriba al pas Llis. Es camina fins a arribar a la nova bifurcació. Recte s’arriba a les cases de l’antiga possessió dels Tossals Verds, situades entre Almallutx i Massanella. Passada la paret que separa la garriga de l’olivar, s’assoleix una bona altura. Es deixa a la dreta la coma del Cocó del Voltor i es continua caminant fins a trobar una paret del cingle que talla la ruta. Una sèrie de cadenes faciliten la baixada. A poc a poc la ruta s’acosta al llit del torrent. En aquest punt, s’ha baixar al jaç del torrent d’Almadrà per travessar-lo i remuntar l’altre coster fins al tirany de la canonada d’Emaya. En arribar a baix es travessa el túnel Llarg per arribar a la cova dels Carboners. En arribar a aquest punt es descendeix fins a la caseta de la Rota. Des d’allà es continua per un caminet que arriba a una porxada i fins a una de les pistes de la possessió de Solleric. Continuant per aquest camí, es troba la porta que limita la finca. Allà s’enllaça amb la carretera que puja al refugi dels Tossals Verds. Es camina al costat del torrent d’Almadrà, el qual neix a Cúber i aboca les aigües a l’albufera d’Alcúdia. Ara ja només queda acabar de recórrer la pista per arribar al punt de partida, on finalitza aquesta variada excursió.