FITA A FITA
Esports 11/10/2019

Les Ermites Velles, la màgica connexió entre Llull i l’Arxiduc

A prop de Miramar, a Valldemossa, hi trobam un espai tocat per la mirada de dos personatges emblemàtics de la nostra història

Les Ermites Velles,               la màgica connexió      entre Llull i l’Arxiduc

PalmaAl voltant de les Ermites Velles de Valldemossa i molt a prop de Miramar, hi trobam -entre el cel i la terra- un espai tocat per la mirada contemplativa de dos personatges emblemàtics per a la nostra història i cultura: el beat Ramon Llull (1232-1316) i l’arxiduc Lluís Salvador (1847-1915). És un territori on la visió s’eleva per damunt de l’espès alzinar i es perd per l’horitzó de la mar, un espai on arrelà també l’espiritualitat eremítica, de vida dura i austera; un indret on es fonen, en la immensitat del temps i com una sola, les ànimes gairebé bessones de dues persones que el compartiren, però amb sis segles de diferència.

Plantejam, idò, un recorregut al voltant de l’ermita de la Trinitat i de les Ermites Velles, pel vessant nord de la Talaia Vella o muntanya del Voltor, per un bosc tocat per la màgia del temps i de la història. No debades, fou un dels centres més importants de la vida religiosa i eremítica des de l’Edat Mitjana fins als nostres temps. Un espai on encara es pot sentir el xiuxiueig de l’oració reposada dels ermitans, dels textos més íntims de l’Arxiduc i la poesia més apassionada de Llull.

Inici de la ruta

El començament de la ruta se situa a Ca Madò Pilla, actualment l’hotel Continental (carretera Ma- 10, km 68.3 / línia 210 TIB). En aquest lloc s’hi trobava l’hostatgeria que fundà l’arxiduc Lluís Salvador (1847-1915) per a tots aquells que volien visitar Miramar, on podien romandre tres nits de franc.

Ruta: [00’] El camí neix just davant l’establiment turístic abans esmentat -Apartamentos El Encinar (antigament, Ca Madò Pilla)-, és el conegut amb el nom de camí de la Muntanya. Després d’un primer revolt, [03’] es deixarà a la dreta una camada, que és per on s’ha de tornar. Per tant, caldrà continuar recte, en direcció nord-est. Després d’un tram de pujada, breu però intens, es veurà a la dreta un forn de calç i, tot seguit, a l’esquerra, [10’] el mirador dels Tudons. És un dels més elegants i més bells miradors de la xarxa que va crear l’arxiduc Lluís Salvador, en el qual s’obté una de les millors vistes de Miramar.

La marxa continua pel mateix camí i en la mateixa direcció. Al cap de pocs minuts, [15’], a la dreta apareix un camí -camí del Bosc- per on continuarà després la ruta pel bosc de les Ermites Velles. Un poc més endavant [18’], hi ha un coll de caçadors ben curiós, bastit sobre una peanya de pedra. En aquest punt, per l’esquerra, parteix un sender, ben fitat, que guiarà en pocs minuts, i en lleugeríssima davallada, fins a la cova del Beat Ramon Llull [20’].

Es tracta d’una cavitat de reduïdes dimensions, on sembla que Llull es retirà algunes temporades mentre preparava la seva tasca filosòfica i missional a l’escola-monestir de Miramar. A l’interior, al fons, destaca una làpida, de l’any 1627, amb un alt relleu esculpit que representa Ramon Llull oferint la seva obra a la Mare de Déu.

Des de la cova es pot continuar baixant fins al mirador de les Filadores [30’], ben davant Miramar. Per això, s’ha de seguir el caminet que passa entre dos xalets, enllaça amb una pista de terra i, poc abans d’arribar a la carretera, s’ha de prendre cap a l’esquerra i en deu minuts des de la cova s’hi haurà arribat.

Per seguir ara la ruta de les Ermites Velles s’haurà de tornar enrere fins al coll de tords que s’ha deixat per baixar a la cova [42’] i fer passes enrere fins a la cruïlla del camí de la Muntanya amb el del Bosc [45’], que arriba ara per l’esquerra.

S’ha de prendre aquest nou camí i pujar fins al mirador del Pla de l’Ullastre [50’]. Poc abans d’arribar-hi, a l’esquerra, hi ha un forn de calç. Aquesta peculiar miranda arxiducal, des de la qual no s’obté altra visió que la del mateix bosc, està formada per un conjunt de sis pedrissos, de forma el·líptica i envoltat d’alzines.

S’ha de continuar pujant pel camí del Bosc i immediatament es podrà veure l’ermita de Sant Pere i Sant Pau [55’], una de les dues Ermites Velles, construccions diferenciades tipològicament i cronològica. La més antiga fou fundada el segle XVI, a l’època de l’ermità Antoni de Castanyeda. L’any 1646 fou reocupada per Joan de la Concepció Mir i Vallès durant dos anys, fins que el 1648 s’instal·là a l’actual ermita de Trinitat.

Mirador dels Ermitans

Vora l’ermita més vella, de dimensions més reduïdes, i just darrere la paret nord, hi ha un replà natural de pedra, el mirador dels Ermitans [57’]; es pot identificar per una petita escalonada de pedra, encara ara ben visible. Aquí, segons la tradició, els ermitans hi venien a fer part de la seva vida contemplativa i a descansar.

Ara toca anar a veure la capella del Puig del Verger [1h 00’], una capella d’estil àrab, de planta quadrada. S’hi arriba per un camí que neix del costat de ponent de les Ermites Velles. Un portellet sense barrera indica la sortida. El senderó pren costa per avall i en cinc minuts escassos s’arriba a l’esmentat mirador de l’Arxiduc, bastit el novembre del 1876 i ubicat sobre unes penyes que li donen nom.

Caldrà tornar enrere fins a les Ermites Velles i seguir el camí del Bosc en direcció sud-oest cap a l’ermita de la Trinitat. Es passarà per la Bassa dels Porcs i per la cova Busquera. El camí és ara un tirany que passa per un bosc d’encant fins que ben a prop de l’ermita es veu un berenador, el Bufador dels Ermitans [1h 15’], dit així perquè els ermitans el feien servir per refrescar l’aigua.

En aquest punt, a dues passes, hi ha el recinte de l’ermita de la Trinitat de Valldemossa [1h 17’], fundada el 1648 pel venerable Joan de la Concepció Mir i Vallès (Alaró, 1624 - Valldemossa, 1688) i reformada el 1703. Es recomana fer una visita a l’església i al mirador, de belles vistes sobre la costa nord de la serra de Tramuntana.

Per tornar a Ca Madò Pilla (hotel Continental), des de la mateixa esplanada de l’ermita, s’ha de continuar a peu en direcció nord-est, per on s’ha entrat al recinte. Passant les restes del tancat de filferro i pel camí que baixa més a l’esquerra [1h 19’], cal continuar la marxa fins a connectar amb el camí de la Muntanya [1h 45’]. Girant a l’esquerra, en un parell de minuts s’haurà completat la volta [1h 50’]. @Fita_a_Fita