Ciclisme

El 'gravel', la bici polivalent que està revolucionant el ciclisme

Girona també s'ha convertit en la Meca d'aquest esport, que permet la velocitat i distància de la carretera però en plena natura, aprofitant pistes agrícoles i forestals

Tres participants a The Traka passant davant del Montgrí, pel Baix Empordà, durant l'edició del 2022.

GironaEs poden fer servir tant a la carretera com sobretot per pistes agrícoles i forestals. Si és necessari també aguanten corriols, fins i tot poden travessar rieres poc profundes. Són lleugeres, agafen gran velocitat, es poden personalitzar al detall i estan preparades per fer llargs viatges. Fugen sobretot del soroll i la perillositat de la carretera i abracen la natura amb tranquil·litat. Parlem de les bicicletes gravel, també conegudes com a bicicletes d’aventura, una modalitat molt versàtil que ha penetrat a Catalunya els darrers cinc anys i que està revolucionant el ciclisme. Més enllà de les elèctriques, que copen les llistes de les més venudes, el gravel (que vol dir grava en anglès) s’ha consolidat com una moda que no para de créixer en adeptes i sobretot en propostes. Una bici que a simple vista sembla de carretera amb rodes de mountain bike, però que porta incorporada una nova manera d’entendre el ciclisme.

Girona, convertida des de ja fa una dècada en una de les capitals mundials del ciclisme, ha vist com la febre del gravel l’ha catapultat també a Meca d’aquesta disciplina. Aquesta setmana se celebra la cinquena edició de The Traka, un dels esdeveniments europeus de referència pel que fa al gravel, amb 2.000 participants, el 60% dels quals estrangers. Al darrere hi ha Klassmark, una empresa gironina que va néixer el 2010 amb l’organització de curses de BTT i també de trail. Ara, però, ja té al palmarès la creació de fins a tres competicions de gravel i aviat seran cinc amb dos nous formats a Girona i Cardona. També acaba d’impulsar les Gravel Earth Series: una competició en l'àmbit mundial alternativa a les UCI Gravel World Series –el primer circuit internacional de gravel, que es va crear el 2022–. Més enllà dels resultats, busquen sobretot compartir experiències locals, fomentar el contacte amb el territori i crear comunitat també des d’un punt de vista inclusiu, tenint en compte l’auge d’aquesta disciplina entre dones.

«'Hipsters' amb un necesser»

Gerard Freixes, CEO de Klassmark, anava sempre en BTT fins que el 2016 li van deixar provar una bici de gravel. Als Estats Units feia temps que circulaven –i cada cop més ciclistes de carretera estaven fent el canvi–, però a Catalunya encara no havia arribat. Fins llavors no havia fet mai carretera, ni li havia passat pel cap, però va entendre de seguida el concepte: “Explorar al màxim la natura en el mínim temps possible –explica–. En tres hores anaves de Girona a Platja d’Aro gairebé sense trepitjar l’asfalt. Et banyaves i tornaves”. Va ser així com va començar a explorar tota mena de possibilitats: “Les pistes agrícoles, que els havíem donat l’esquena, ara les valoràvem. Eren el millor!”

Ciclistes amb bicis 'gravel' durant l'edició de The Traka del 2022.

Freixes va començar així a planejar la primera edició de The Traka el 2019, però l’èxit va venir de fora. Assenyala que va costar que molts atletes de carretera i BTT “ho entenguessin” i fessin la transició. “Es preguntaven: «Què fan aquests hipsters amb barba i un necesser al damunt?»”, recorda sobre l’estil informal d’aquesta especialitat i la bosseta característica que es porta davant del manillar per dur-hi objectes, ja que es fan molts quilòmetres. Com a mostra de l’estil popular, The Traka va organitzar ahir dimecres, com a tret de sortida, una arrossada popular al capdamunt del castell de Sant Miquel, a la cruïlla de Girona i Celrà a les Gavarres.

Llocs singulars: la Gassol de Salt

La febre, però, no acaba aquí. Els darrers mesos s’han celebrat dues noves cites més del gravel: La Santa Vall i L’Era, aquesta darrera organitzada per Torx Cycle. A banda, el tradicional triatló que Tradeinn organitza a Girona incorpora aquest 2023 la modalitat de gravel, que se celebrarà el 14 de maig a Platja d’Aro. I el cap de setmana del 2, 3 i 4 de juny, l’antiga fàbrica Gassol de Salt s’obrirà per primera vegada després que l’Ajuntament la comprés al novembre. Serà per celebrar La Segments BTT i Gravel, un esdeveniment esportiu que pretén fer d’aparador i banc de proves d’iniciatives tecnològiques relacionades amb el món ciclista gironí. L’organitza Sisu Artigas, al darrere de Tracmove, un sistema de geolocalització per a grups en temps real.

“Volem ensenyar el talent d’aquí durant tot un cap de setmana”, explica Artigas, que recorda que també hi haurà una desfilada de moda ciclista i una fira de marques “que no es coneixen gaire”.

Una dona creuant un riu durant la participació en una competició de Gravel a les comarques gironines.

Rutes, marques i dones

El creixement de les competicions a Girona ha portat també les marques a organitzar més esdeveniments a la ciutat. Maria Muntané és de Tarragona, es dedica a la comunicació i a la gestió per a marques esportives a través de l’agència Athletic Affair, i el 2021 va mudar-se a Girona tant per la bici com per la feina. “Fa dos anys que soc aquí i encara estic descobrint camins de gravel –assenyala–. És el poder que té Girona”. Les darreres setmanes amb l’organització de The Traka no li ha parat d’arribar feina: “Pensava que el boom s’havia acabat, però no”.

El gravel té una gran tirada entre les dones. Un 30% de les participants de The Traka ho són, un percentatge molt superior que en altres competicions. A Girona l’afició també té nom propi: Girona Gravel Girls. El que va començar sent un petit grup de WhatsApp ara ja el formen més de 100 noies de 18 anys a més de 70, i està en tràmits de convertir-se en club. Per a aquesta competició, Velocio, una marca esportiva, els ha proveït de tot l’equipament amb la intenció de també donar-se a conèixer entre l’afició local.

stats