Esports 14/05/2021

El Caragol dels Cairats, l’enginy imponent de l’arquitectura popular

Ascensió clàssica al puig del Teix des de Valldemossa per un dels camins més bells i espectaculars del paisatge cultural de la Serra

La ruta de la setmana.

PalmaEl camí del Caragol és una mostra de l’enginy imponent dels moradors de la serra de Tramuntana, capaços de vèncer qualsevol dificultat que els presentàs el terreny. Una via d’accés ràpida des de la coma dels Cairats cap a la serra de Son Moragues que facilitàs el trànsit de carros i bèsties de càrrega amb el tragí constant de carbó i llenya des dels ranxos i boscos més alts fins a l’interior de la vall.

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa parada del bus TIB (L-203 Port de Sóller-Valldemossa-Palma), a la plaça de Campedenàvol de Valldemossa, i per l’avinguda de Palma (Ma-1130) ens dirigim cap a la sortida del poble en direcció a Ciutat. Poc abans que la carretera iniciï el descens cap a l’Estret, giram a la dreta per unes escales empedrades que ens situen als peus de Son Gual (s. XV), amb la seva emblemàtica torre de defensa (s. XVII) [10 min]. A la dreta, davant les cases, podem veure el ‘graner del delme’, impost del deu per cent sobre els productes de la terra destinat a assegurar el manteniment del clergat i els edificis religiosos. El lloc fou adquirit per l’arxiduc Lluís Salvador a final del segle XIX perquè servís de residència per als seus convidats.

Deixam les cases de Son Gual enrere i continuam pel carrer Lluís Vives que muda el seu nom pel de Xesc Forteza just quan s’ajunta amb el carrer Hongria. [20 min] Just on el vial baixa cap a la carretera general, prenem el camí de terra que trobam a l’esquerra. Ja som al vell de Son Gual en direcció al bosc dels Cairats. Passam una primera barrera de ferro amb un portellet a la dreta i continuam la nostra marxa, amb la visió de les cases de Sa Coma a la nostra dreta. [35 min] Passam una segona barrera, amb obertures pel pas de senderistes a ambdós costats; deixam a la dreta el camí de la Coma i continuam tot dret cap a l’interior de la vall.

[40 min] Trobam una caseta mig esbucada a la dreta del camí, amb uns dipòsits de fibrociment vells al seu interior. És la font de na Ropit. La seva aigua va ser embotellada entre els anys 30 i 50 del segle XX per al seu consum a bars i restaurants. A l’esquerra, ben davant la font, un tancat amarat de llegenda: les terres de Son Pancuit, lliures d’imposts per les messions que guanyà el seu amo al mateix rei Sanç!

Continuam la nostra marxa pel camí que solca l’interior del comellar, amb l’extrem orientat a sud-oest del puig del Teix (1.064 m) i la seva immensa rosseguera ben davant. [50 min] Arribam al portell d’accés al bosc dels Cairats, partió entre les possessions de Sa Coma i Son Moragues. El superam per una escala de pedra que trobam a la dreta, rere la qual ja som dins els dominis de la finca pública, adquirida per ICONA l’any 1979 i, posteriorment, transferida al Govern de les Illes Balears.

Des del vèrtex geodèsic del puig del Teix s’obté una panoràmica espectacular de tota la serra de Tramuntana.

La pista de terra, oberta sobre el vell camí carreter, és rosta i els darrers revolts abans de la font dels Polls [1 h 10 min] ens obliga a fer els alens espessos. Aquesta bella font de mina s’ubica sobre un terreny esglaonat, marjades sobre les quals trobam ara taules i bancs de fusta, a més d’una cisterna que arreplegava el sobrant de l’ullal. Des d’aquest punt, deixam la pista i prenem un camí que neix a la nostra dreta i que s’enfila gràcies a uns vertiginosos revolts –el Caragol dels Cairats– pel penyalar de la serra de Son Moragues. Es tracta d’una via d’accés ràpida fins al capcimal del Teix, inscrita en el Catàleg dels antics camins de la serra de Tramuntana (1993).

[1 h 25 min] Sortim del ‘caragol’, pròpiament dit, i arribam a una cruïlla. Deixam el camí que tot dret recorre la part alta de la coma dels Cairats fins a la partió amb Sa Coma i voltam a l’esquerra per continuar pujant per un comellar una miqueta més suau i tranquil. Aquest nou tram de camí que, com la resta, connecta l’interior de la vall amb els ranxos que antigament operaven sobre la serra de Son Moragues ens servirà per aproximar-nos (nord-est) a la carena del puig del Teix. Ràpidament [1 h 35 min] el camí s’acaba, mor sobre un rotlo de sitja, a l’esquerra de la qual neix un tirany ben fitat que s’enfila per un coster pedregós i costerut fins a la partió de Son Moragues i la possessió del Teix. [1 h 45 min] Travessam la paret i continuam pujant paral·lels a ella fins a ajustar-nos al penya-segat que tenim més amunt a la nostra esquerra.

A partir d’ara trobam un raig de fites que tracen línies convergents sobre la carena (nord-est). Recomanam seguir les de més a l’esquerra, gaudirem d’unes millors i més grans vistes de tot el panorama que ens envolta. Hem abandonat l’espès alzinar i ara ens trobam en una zona pelada i rocallosa. Un cop hem assolit la carena, enganxam un tiranyet que còmodament ens conduirà fins al vèrtex geodèsic [2 h 10 min], on podem fer un descans abans d’iniciar el descens.

Mantenint la direcció que hem seguit fins aquí, baixam fins al collet que ens separa d’un cim secundari [2 h 15 min] i giram a l’esquerra per continuar descendint fins al pla de Mala Garba (també dit pla de la Serp). A mesura que ens hi acostam trobam un sender que ens orienta (oest) cap al centre de la plana. [2 h 25 min] Travessam la pista que per la dreta ens arriba de les cases del Teix i seguim pel tirany que ens menarà fins a la Tanca dels Bous. [2 h 35 min] Una escala de fusta ens permet salvar la paret i entrar de bell nou dins la finca pública de Son Moragues. Continuam la nostra marxa per un tirany ben fresat que ens durà fins al camí de l’Arxiduc [2 h 45 min], banda amunt d’un estret i pregon comellar conegut com el Racó Perdut.

La serra de Son Moragues i els penyals dels Cairats des del camí de l’Arxiduc.

Casa de neu de Son Moragues

Giram a l’esquerra en direcció a la coma dels Cairats. [3 h 05 min] El nostre primer objectiu serà la casa de neu de Son Moragues (1636), una de les més antigues de la serra de Tramuntana. Ubicada als peus d’una rosseguera, sota els contraforts del puig del Teix, a un lloc de fort pendent, per la descripció que en fa l’Arxiduc al Die Balearen (1880) sabem que tenia coberta a dos aiguavessos i tapada amb teules. Uns metres més a baix trobam l’antiga casa dels nevaters, avui convertida en refugi gestionat per l’Ibanat.

Abandonam el camí de ferradura i prosseguim per una pista de terra que ens durà fins a la font dels Polls, on tancam el circuit [3 h 15 min]. Tot just ens resta desfer les nostres passes per la coma dels Cairats fins a Sa Coma i Son Gual. Cloem l’itinerari a la plaça de Campdevànol, on trobam l’estació del bus TIB de Valldemossa [4 h 10 min].