Esports 28/04/2023

Camí de Baix, la ruta del contraban per la marina de Banyalbufar

Recorregut per un tram de la costa nord de Mallorca a través d’un paisatge natural i cultural integrat dins la Ruta de Pedra en Sec

PalmaEn aquesta ruta recorrerem el camí de Baix de Son Bunyola, més conegut com la Volta del General. Aquest topònim de caire popular, més recent que l’anterior i perfectament localitzat, però que s’ha estès per tot el camí, fa referència al general Fernando Cotoner y Chacón (1817-1888), propietari de la Baronia de Banyalbufar, que a finals del segle XIX, a més de contribuir a arreglar la carretera principal, l’actual Ma-10, passava llargues estones a l’esmentat revolt contemplant el poble. L’itinerari ens permet redescobrir una més de les més belles perspectives de les marines de la serra de Tramuntana.

El nostre punt de partida i arribada és a l’esmentat revolt de la carretera Ma-10 (km 85,250) abans d’arribar a Banyalbufar, venint de la banda d’Esporles. La calçada nova ha retallat un revolt, fet que ha generat un replà, custodiat per un parell de garrovers i perfectament condicionat com a aparcament, on estacionen nombrosos senderistes que s’acosten aquí per fer la ruta del Camí de Baix de Son Bunyola. La Volta del General ha esdevingut un itinerari clàssic a manera de passejada fins al Port des Canonge. Aquest particular revolt és el nostre punt de partida, des d’on iniciarem la caminada. Hi podem accedir amb el transport públic, L-202 Estellencs-Palma (podeu consultar horaris a tib.org).

[00 min] Iniciam la caminada des de la mateixa Volta del General, d’on sortim per un camí de terra perpendicular a la mar (nord-oest). Uns indicadors de fusta ens assenyalen la ruta que, a partir d’ara, ens conduirà en suau descens fins al Port des Canonge, port de pescadors i llogaret costaner que pertany a Banyalbufar. Aviat trobarem a la nostra esquerra un xalet, anomenat la Cobarola [05 min], des d’on s’obté una panoràmica bella i espectacular del poble, amb la Mola de Planícia com a rerefons. Val la pena deturar-se uns minuts i contemplar el paisatge de marjades, que contenen el terreny i permeten el conreu de vinya i hortalisses, bàsicament; a més del complex sistema de canalització d’aigua (síquies, safareigs i fonts de mina). Tot plegat, la base del paisatge cultural declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

Visió general de l’accés a la cova de na Bernada un dia de temporal de tardor a la costa nord de Mallorca

Continuam el nostre camí, passam per devora un aljub modern i, poc després, travessam el portell d’accés a la finca de Son Bunyola. Tot seguit, veurem a la nostra esquerra l’inici del camí de baixada al pla del Cavall, molt a prop de l’objectiu de la nostra ruta: la cova de na Bernada. Abandonam el camí principal que continua gairebé paral·lel al nostre en direcció al port des Canonge i que recuperarem més endavant de tornada a la Volta del General. A partir d’aquest punt comença una important carrera d’obstacles a causa dels arbres caiguts i xapats per la tempesta de 2020, un cap de fibló que causà importants destrosses en els boscos de la marina banyalbufarina. Sortosament, amb el pas del temps i de les persones s’ha anat generant un sender, de trama ben perceptible, que ens permet no perdre el fil de la ruta.

[30 min] A l’altura d’un caminet que baixa a l’indret costaner conegut com la Caseta des Rector hi trobarem un esfondrament del terreny molt important. Hem de mantenir la cota, no perdre altura, a través d’un tirany que trobam a la dreta i que enllaça ràpidament amb el camí principal. [55 min] Assolim un planiol amb un sitja, som al pla del Cavall. Aquí acaba el camí ample, tot i que sepultat sota els nombrosos pins caiguts, i comença un tirany, estret i rost, que ens ha de menar directament cap a les roques, sobre la mar. Desapareixen el pinar i la garriga, apareix el garballó. [1 h 05 min] Seguim les fites i la traça clara d’un sender que ens acosta a la mar. És el tram més complex i abrupte de tota la ruta; sort dels muntets de pedres que ens dirigeixen per un costers molt desfets i abatuts pels cops forts de la mar durant l’hivern i tardor.

Al final, davall uns penya-segats, mig oculta entre unes penyes, se’ns revela als nostres ulls la cova de na Bernada [1 h 25 min]. Si volem entrar-hi i gaudir d’aquest racó salvatge de la Tramuntana, haurem de fer una petita desgrimpada fins gairebé tocar la mar. Tot i que la seva forma i ubicació ens suggereixen el seu possible ús com a secret de contraban, la realitat és que mai no ho va ser. Molt a prop d’aquest indret hi trobam amagat entre les penyes i la garriga el secret del Cavall, el qual sí que va ser usat com a amagatall dels paquets descarregats a la costa.

Cova de na Bernada

Iniciam la tornada des de la cova de na Bernada fins al camí de Baix de Son Bunyola, ara per un itinerari diferent que el de baixada. Per això hem de desfer passes fins a sortir de la zona de penya-segats i topar amb un pendent rost a l’esquerra, amb alguna fita com a referència. [1 h 30 min] A la dreta, les fites ens assenyalen la ruta que hem fet a l’anada. Hem d’anar amb els ulls ben oberts i atents als senyals que ens indiquen l’arrancada del tirany, que gira bruscament en direcció sud, sempre amb l’ajuda d’un mapa o d’una ruta de GPS. Toparem amb arbres caiguts i branques gruixudes que ens obliguen a fer qualque petita voltera fins a recuperar el sender original. Són trenta minuts de pujada que no afluixa però que tampoc cansa fins a l’extenuació. Passam pel mig de restes de marjades i construccions que potser representassin algunes rotes en un passat no massa llunyà. [2 h 00 min] Assolim novament el camí de Baix, a l’altura des Revellar, esperó nord-est del puig de les Planes.

Recuperat el bon camí, ample i planer, giram a la dreta en direcció a Banyalbufar, governats per les altures del puig de les Planes (339m), on es troba un antic observatori militar, probablement d’acabada la Guerra Civil. Però si anam bé de temps, abans d’iniciar la marxa de retorn, paga la pena recórrer un centenar de metres en direcció al Port des Canonge i visitar el Pi de la Consulta, vora un forn de calç a banda dreta del camí, famós per ser –conten– lloc de trobada entre els carrabiners d’Esporles i Banyalbufar durant les rondes de vigilància pel contraban; o les belles i espectaculars balmes del Corral Fals. Des d’aquí tan sols ens queda una breu passejada fins a la carretera, on tancam el circuit [2 h 30 min].