Barça
Esports 16/03/2023

Barça: tres continents en mans d'un dels implicats en la desaparició del Reus

Bryan Bachner, fins ara responsable de l'oficina blaugrana a Hong Kong, s'ocupa també de la de Nova York

3 min
Les oficines del Barça a Nova York.

BarcelonaL’estructura executiva del Barça ara mateix només té una vacant: la direcció de Barça Studios, sense cap des de la sortida de Paco Latorre. L'última que va haver-hi, la de la direcció de l’oficina de Nova York, es va resoldre fa uns mesos, però no es va fitxar cap treballador nou per cobrir-la. El que es va fer és donar un doble càrrec a l’estatunidenc Bryan Bachner, que des del novembre del 2021 ja s’encarregava de l’altra oficina que el Barça té a l'estranger, la de Hong Kong, que engloba la regió Àsia-Pacífic (Àsia Oriental, Sud-est Asiàtic i Oceania). Del nomenament de Bachner com a nou director a Amèrica l’octubre del 2022 se'n va informar internament, segons expliquen a l’ARA fonts del club, però l’entitat no va fer cap comunicat públic per fer arribar la novetat als mitjans de comunicació i als seus socis i seguidors. 

L'oficina de Nova York va estar sense director des del maig del 2021 fins a l’octubre del 2022. Abans, la va dirigir l’exjugador d’handbol del Barça Xavier O’Callaghan, que una vegada Laporta va vèncer a les eleccions va ser reclamat per tornar a Barcelona per convertir-se en el màxim responsable de les seccions professionals del club blaugrana. Així, des del maig del 2021 i fins un any i mig després, es va viure un període d’incertesa en què la junta de Laporta no va tenir clar què fer amb aquesta oficina situada al cor de Manhattan i que, a ple rendiment, suposa per al club un cost anual d’entre tres i quatre milions d’euros. De fet, els temes del Barça a l'Amèrica de Nord i Llatinoamèrica durant aquell període es van portar des de Barcelona. 

“Finalment, van decidir seguir amb l’oficina. A partir d’aquell moment, van proposar i desproposar la direcció a diverses persones”, diu a l’ARA una font coneixedora dels moviments del Barça als Estats Units. Segons ha pogut saber aquest diari, una de les persones a qui se li va oferir el càrrec va ser l’exdirectora de la fundació del club durant el mandat de Josep Maria Bartomeu, Maria Vallès. Però van haver de retirar-li l’oferiment quan el president Laporta se’n va assabentar i va mostrar la seva contrarietat.

Bryan Bachner, a la dreta, juntament amb Rafael Yuste i Joan Laporta.

Una gran taca: la desaparició del Reus

Bachner és un vell amic de Laporta que persones que el coneixen bé dins el Barça consideren que té “un perfil sènior, dels que ara no en tenim gaires”. Malgrat que és nord-americà, parla molt bé el mandarí gràcies al fet que va ser jugador professional de bàsquet a l’Àsia durant una dècada. Els seus dos metres d’alçada en donen alguna pista. El coneixement del mandarí, els seus gairebé cinc anys com a director del BIT Football Club (un club de futbol xinès) i la relació personal i professional amb Laporta el van catapultar a la direcció de l’oficina de Hong Kong. 

Però el seu currículum professional té una gran taca: Bachner va ser el director de CSSB Limited, l’empresa liderada pel CEO del Barça durant el primer mandat de Laporta, Joan Oliver, que va portar a la desaparició el Reus Deportiu al no superar el concurs de creditors el 2021. Dos anys abans, la Lliga, presidida per Javier Tebas, va fer fora el primer equip de les competicions professionals quan jugava a la Segona Divisió per impagaments als jugadors, també als del filial. El deute superava els nou milions d’euros.

Dues oficines, dues realitats diferents

“Amèrica i Àsia-Pacífic són dos mercats molt diferents. Necessites un responsable que estigui al 100% a cada una de les geografies”, considera un antic executiu del Barça. En canvi, una altra persona que coneix de ben a prop la forma de funcionar d’aquestes oficines blaugranes apunta que depèn del poder que la directiva els vulgui donar: “Si tu tens un pla de negoci d’expansió, de buscar drets comercials, de tirar endavant les acadèmies i participar en persona en els esdeveniments, entre altres temes, tenir un sol director per a dues oficines és inviable. Però si la teva pretensió és la de qui dia passa, any empeny, és una altra cosa”. 

En aquest sentit, la mateixa font explica: “Un dels objectius de les oficines quan el Barça les va crear era eliminar intermediaris en les negociacions de patrocinis per deixar més diners al club”. En canvi, assegura que en aquests moments “totes les operacions de patrocini que s’estan tancant tenen intermediaris”, amb l'exemple més clar de Spotify, negociat per Darren Dein. El patró d’un sol director d’oficines per a tres continents es repeteix al departament comercial del Barça. Des de l’abril del 2022, Marc Bruix és també el director de patrocinis d’Amèrica i l'Àsia-Pacífic.

stats