Barça

El Barça a Montjuïc: el 50% haurà de pujar a peu

Els busos llançadora i el funicular, les altres opcions per accedir a l'Estadi Olímpic Lluís Companys

4 min
L’Estadi Lluís Companys al costat del Palau Sant Jordi.

BarcelonaQueden pocs dies perquè el Barça jugui el seu primer partit a Montjuïc, la muntanya que serà la seva casa provisional mentre duri el gruix de les obres de remodelació del Camp Nou, almenys fins al novembre del 2024. Un repte logístic que implicarà el desplaçament dels gairebé 50.000 aficionats que caben a l'Estadi Olímpic Lluís Companys. L'estrena serà contra el Tottenham, el dimarts 8 d'agost, amb motiu del Trofeu Joan Gamper. "La muntanya està preparada", diu Xavi Patón, gerent de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, que ha comparegut al costat de Jordi Portavella, director de sostenibilitat del conjunt blaugrana. Com s'hi podrà accedir? Aquests són els punts clau del pla de mobilitat:

No s'hi podrà accedir amb cotxe

A partir de tres hores abans del partit, el vehicle privat no tindrà accés a la muntanya, exceptuant aquells cotxes que estan acreditats específicament pel club o els que tenen mobilitat reduïda. El cotxe privat no podrà anar a Montjuïc i s'haurà de quedar als aparcaments que hi ha al voltant de plaça Espanya i de Fira Gran Via.

Aparcaments de la Fira, l'opció recomanada per als que venen de fora de Barcelona

Amb capacitat per a 2.000 vehicles, els aparcaments seran de pagament, però en concret els de Fira Gran Via tenen la possibilitat d'adquirir prèviament una reserva –per un dia de partit o per tota la temporada–. Uns preus que el club no ha definit però que qualifica d'"assequibles". El servei s'adreça, sobretot, als espectadors que venen de fora de Barcelona. Aquests usuaris tindran prioritat per accedir a l'aparcament i sortir-ne. Des d'aquest punt surt un dels busos llançadora cap a l'estadi.

Altres aparcaments

Els que estan situats a Rius i Taulet, al Poble Espanyol i a Ciutat del Teatre-Montjuïc també són opcions per deixar el vehicle, tot i que el club no els promociona perquè tenen una capacitat molt menor: únicament 700 vehicles. En aquest cas, la tarifa serà estàndard.

Capacitat per a 3.500 motos

L'únic vehicle privat que podrà accedir a la muntanya són les motos, que tenen 3.500 places d'aparcament habilitades prop de l'estadi, que estan entre 5 i 10 minuts a peu. Tindran accés lliure fins que s'esgotin les places. Els usuaris, segons ha detallat el Barça, podran entrar amb el casc al camp.

Busos llançadora des de dos punts

En sortiran des de dos punts: plaça Espanya i Fira Gran Via, amb una freqüència de pas d'entre 3 i 4 minuts, i estaran disponibles des de dues hores abans del partit i fins a una hora i mitja després. Hi haurà 17 vehicles en total. El servei serà gratuït, però caldrà mostrar l'entrada per utilitzar-lo. La capacitat màxima és de 4.400 persones/hora, cosa que significa que entre 8.000 i 9.000 persones el faran servir.

El funicular, opció desconeguda i recomanada

Per als usuaris que accedeixin a l'estadi des del Paral·lel, tenen el recurs del funicular, que tindrà una capacitat d'uns 8.000 espectadors. Des del funicular a l'estadi hi ha uns 10 minuts a peu. Portavella i Patón hi han insistit com una opció desconeguda per a molts però altament recomanable.

La meitat dels assistents hauran de pujar a peu

Barça i Ajuntament han previst que el gruix d'espectadors, aproximadament la meitat dels 45.000 que cabran a Montjuïc, vagin a l'estadi a peu, sortint des de plaça Espanya. El trajecte durarà uns 20 minuts i les escales mecàniques seran reversibles. És a dir que seran de pujada abans del partit, i de baixada quan s'hagi acabat. En total, poden arribar a absorbir unes 20.000 persones per hora.

Bicing, patinet i taxi

També s'han ampliat les parades de Bicing, hi ha l'opció de pujar amb patinet i els taxis podran desencotxar a prop de l'estadi. El cost total de les actuacions d'aquest pla de mobilitat és de 5,9 milions (1,8 de manteniment i 4,1 d'inversió). D'aquests, 3,3 els posa el Barça i 2,6, l'Ajuntament.

Reforç del metro i del bus

Com ja passava en els dies de partit al Camp Nou, el transport públic (metro i bus) es veurà reforçat i ampliarà els horaris de servei, sobretot en els dies que els partits acabin tard.

Activitats abans del partit per promocionar que la gent hi accedeixi abans

El Barça està treballant, tot i que encara no ho ha tancat, per oferir activitats al voltant de l'estadi i així promocionar que els aficionats arribin amb temps. D'aquesta manera, s'evitaran col·lapses els minuts previs al partit.

Dues hores per fer pujar tothom

Segons els càlculs, unes 1.500 persones aniran a l'estadi amb vehicles autoritzats. Unes 4.000 pujaran amb la llançadora que surt des del carrer del Foc, 4.000 més amb la llançadora de plaça Espanya i 8.000 pujaran amb el funicular. Hi haurà 3.500 motos i la resta, unes 20.000, pujaran a peu o amb patinet. "Les diferents opcions sobrepassen de llarg les 45.000 localitats de l'estadi. Optimitzant els recursos, es podria aconseguir que tothom pugés en una hora. Per tant, amb les dues hores previstes, considerem que és un temps raonable", ha dit Portavella.

La sortida "serà fluida"

El funicular, els busos llançadora i les escales mecàniques estaran operatives fins una hora i mitja després dels partits. Club i Ajuntament garanteixen que la sortida de Montjuïc "serà fluida" i creuen que amb 60 minuts es pot haver desallotjat completament la muntanya. La prova de foc, el dimarts 8 al Gamper.

stats