FITA A FITA
Esports 18/10/2019

Puig Gros de Bendinat, la gran talaia sobre la badia de Palma

En aquesta ruta s’assoleix un dels cims més importants de la serra de na Burguesa, avantsala de la Tramuntana a només unes passes de Ciutat

Puig Gros de Bendinat,  la gran talaia sobre                la badia de Palma

PalmaPocs municipis com Palma poden bravejar de tenir un parc nacional (Cabrera), un immens bosc urbà (Bellver) i una serralada, preludi de la Tramuntana (na Burguesa). Tres espais naturals emblemàtics dels quals tothom té el dret de gaudir i el deure de protegir-los i respectar-los. Aquesta ruta puja dalt del puig Gros de Bendinat, el tercer més alt de la serralada que confronta Palma amb els municipis de Calvià i Puigpunyent. És un itinerari llarg però bo de fer i de seguir, amb belles panoràmiques de la badia de Palma.

Dita també serra de Portopí, en temps de la conquesta del rei En Jaume, el nom de na Burguesa li arriba per la família Burgues, que va posseir l’alqueria de Bendinat, al peu de les seves muntanyes pel costat de ponent, des del segle XV. Més tard, el segle XVII, la finca va passar a mans de la família Salas i, posteriorment, als marquesos de la Romana. Va ser en aquest període que es construí el castell de Bendinat, un bell edifici d’estil neogòtic bastit el segle XIX.

Inici de la ruta

[00’] El punt de partida de la ruta és a prop del cementeri de Gènova, on es pot arribar amb el bus de l’EMT (L46 -Gènova - Sant Agustí - Palma-, parades 142-146). S’inicia la marxa per asfalt des del camí dels Reis (Ma-1044) -dit així perquè és la ruta que, segons la tradició, seguiren el rei En Jaume i les seves hosts de camí a la Real per iniciar el setge a Madina Mayurqa, just després de desembarcar a Santa Ponça i havent fet l’àpat llegendari a Bendinat-, en direcció al cementeri (sud-oest), que es deixarà a la dreta.

Allà on acaba l’asfalt [10’], una fondalada en què, a l’esquerra, hi ha dos túnels que travessen per baix de l’autopista d’Andratx (Ma-1) i que connecten amb Sant Agustí, es pot veure just davant una pista que baixa en descens vertiginós -per aquí caldrà tornar- i, a la dreta (en direcció a l’oest), un camí de terra, costerut i molt erosionat, que s’enfila vorejant un torrentó que és a l’esquerra. Tot d’una el camí volta a la dreta i, seguidament, descriu unes llaçades, guanya altitud ràpidament i s’endinsa per la coma de l’Arc.

El camí -entre pista de muntanya i camí de carro- assoleix un caràcter més rústic a mesura que entra de ple dins el comellar [45’], just en un punt on arriba per la dreta un tirany que prové de la mateixa carretera que puja de Gènova al monument de na Burguesa. A l’esquerra es poden veure restes d’una construcció, l’ús de la qual costa de definir pel seu estat ruïnós. El sender, que a estones mostra el seu antic empedrat, es va fent més rost alhora que guanya altura i visibilitat. Allà on es fa més inclinat, el camí gira bruscament a l’esquerra, descriu un parell de revolts i tot seguit planeja en direcció sud cap a l’Àguila d’en Massip [1h 05’], una miranda natural que ofereix unes belles i espectaculars vistes sobre la badia de Palma.

Ara el camí suavitza el seu pendent i es dirigeix (nord-oest) cap al comellar de la Font de l’Ermita, que travessa per dalt. Es tracta d’un tram pla que permet veure i identificar la clàssica tipologia dels camins de carro de la Serra, amb el seu característic i ben treballat marge de sosteniment. Poc abans d’assolir la part més alta de la ruta, el camí entra dins la torrentera, una cometa de curt recorregut al final de la qual, a l’esquerra, es troba la covota del Puig Gros de Bendinat [1h 20’]. Qui sap si en aquest immens coval, temps enrere, hi feren més d’un sarau la bruixa Joana -que habitava les coves de Bellver i Gènova- i algunes de les seves malèfiques acompanyants. Però no us hi confieu, algunes persones asseguren haver-les vist per la contrada les nits de lluna plena!

[1h 22’] Ara se surt a una ampla pista. Prenent cap a la dreta, en direcció al coll dels Pastors, poc abans d’una barrera de fusta es podrà veure a l’esquerra el tirany que conduirà al cim, que es pot identificar pel seu vèrtex geodèsic. [1h 30’] Aquí, dalt de tot del puig Gros de Bendinat, a 486 metres sobre el nivell de la mar, es pot copsar una esplèndida panoràmica de tot el litoral de ponent, entre Palma i Calvià. Cap a l’interior, es dominen les principals elevacions del darrer tram de la serra de Tramuntana: la Fita del Ram, la mola de Planícia, el Galatzó i l’Esclop, entre d’altres. I si ens hi fixam una miqueta, dins la mateixa serra de na Burguesa en direcció nord-nord-oest, es pot distingir el mirador de n’Alzamora, ubicat al castellet de l’Àliga, sobre la localitat de Calvià.

La baixada s’inicia pel mateix tirany per on s’ha pujat. En arribar a la pista [1h 35’], s’ha de girar a la dreta en clar descens cap al litoral de ponent de la badia de Palma, prenent com a fites el castell de Bendinat, les instal·lacions del golf del mateix nom i la urbanització de la Costa d’en Blanes. Primer, s’anirà voltant per baix del puig Gros, a la dreta, i, a continuació caldrà situar-se en perpendicular a la mar sobre la serra de les Pasteretes. Estant sempre sobre la pista forestal, [2h 05] es passarà pel costat d’uns bancs de fusta i per davall d’una torre d’alta tensió, i a poc a poc s’anirà girant cap a l’interior del comellar que baixa del puig Gros, a l’esquerra, i s’acosta al golf. [2h 40’] Un cop a les barreres que tanquen l’accés a les instal·lacions, a la dreta es pot veure el petit aqüeducte que antigament salvava el torrent de la Coma de l’Arc per dur l’aigua de la font de l’Ermita fins a les cases de Bendinat.

Davant les barreres que donen accés al camp de golf, caldrà girar a l’esquerra i per un tram molt dret de la pista seguir la canaleta fins a arribar a un aljub de grans dimensions al costat d’una casa. S’haurà de travessar una barrera i seguir el camí fins a la font de l’Ermita [2h 50’]. Paga la pena guaitar un moment al seu interior i observar l’acurada i grandiosa construcció d’aquesta clàssica font de mina. Just davant, un petit aljub encara ara en recull el sobrant.

Comença el darrer tram de la ruta. Deixant a l’esquerra la font, es continua la marxa en direcció a Palma. Caldrà dirigir-se per un tram de camí en molt bon estat suspès sobre el camp del golf i que durà al penyal de la Font, sobre l’autopista d’Andratx. Aquí es tornarà a enganxar una pista forestal, que en els últims metres abans de tancar el circuit pren una inclinació vertiginosa i molt llenegadissa. [3h 10’] Es deixaran a la dreta els túnels i a l’esquerra el camí que s’ha fet de pujada, i es recuperarà l’asfalt fins arribar al cementeri i al camí dels Reis [3h 25’].