Asun Gallardo, la directora que ha convertit una escola de Son Gotleu en un referent pedagògic
En els 17 anys que du al capdavant del CEIPIESO Gabriel Vallseca ha revertit una realitat educativa d'alta complexitat, amb un alumnat molt vulnerable, i per això ha rebut el premi Ramon Llull
PalmaAsun Gallardo és mestra, directora d'escola i creu en allò que fa i en allò que diu. Així ho expressen les persones que la coneixen. El seu centre, el CEIPIESO Gabriel Vallseca (Son Gotleu), treballa les emocions i lluita per la inclusió de tots els infants. La seva dedicació a transformar la realitat educativa de la barriada li ha valgut el premi Ramon Llull 2025, concedit pel Govern. Ara bé, els que més la coneixen i poden valorar la seva feina són aquells que hi han fet feina al llarg dels 17 anys que du al capdavant de l’escola.
“Si em demanes qui és Asun, per jo és abans de tot una persona que estima moltíssim la seva feina, amb una gran empatia i un tracte personal exquisit, que viu totes les coses amb intensitat, amb un cor enorme i una capacitat de lideratge brutal”, explica Margalida Salas, que n'ha estat la cap d’estudis en els darrers 16 anys, fins que s'ha jubilat. "Vàrem formar equip en un moment que ningú més volia agafar el bou per les banyes", diu. En tot aquest temps, el Vallseca ha posat el focus en l’alumnat, amb un perfil socioeconòmic extremadament vulnerable. Gallardo ha fet feina mà a mà amb el claustre per aconseguir treure virtut de les dificultats. “Ens hem esforçat perquè els nostres alumnes tinguin la millor escola possible i rebin la millor educació possible per ampliar les seves possibilitats a la vida", exposa Salas.
L'excap d'estudis enumera totes les activitats que ha impulsat directament Gallardo i que han comptat amb el suport del claustre i del teixit de la barriada, on té una imatge reconeguda. Durant els seus mandants, el Vallseca ha aconseguit reduir l’absentisme (que era molt alt), ha apostat per l’educació emocional, s’ha ampliat el temps formatiu de manera gratuïta, per exemple, amb classes de teatre i formació de mediadors, entre altres iniciatives. La jornada laboral de Gallardo i del seu equip no sempre acaba en divendres. També s’han impulsat assemblees dominicals periòdiques per implicar les famílies en la dinàmica del centre, entre altres mesures que tenen la firma d’Asun Gallardo.
Intensitat
Se la defineix com una persona amb empenta, ganes i obcecació per aconseguir els seus objectius. Però, com és fer feina al seu costat? “Ha estat molt gratificant. Ens hem complementat moltíssim en la feina, compartint objectius, il·lusions, dificultats, alegries i plors. Hi ha hagut de tot, però no canviaria ni un sol instant d’aquests 16 anys”, explica Salas.
Més enllà de l’escola, la directora també ha deixat empremta en la barriada, perquè segons assenyala el seu entorn, ha entès que la seva feina no tindria sentit si no aconseguia implicar les famílies, els veïns i tota la societat de Son Gotleu. “Ha estat una persona impulsora del canvi, just haver dotat el centre d’un programa d’activitats, posar menjador, escola matinera… Són serveis que abans no hi eren i que ella va aconseguir”, explica Llorenç Coll, educador social que ha fet feina mà a mà amb Gallardo a la barriada. “Que tothom participàs en la transformació de l’entorn i de l’escola ha estat un dels seus cavalls de batalla d’ençà que la conec”, explica.
Amb voluntat consolidadora
La feina feta, a poc a poc, ha tingut rèdit, més enllà del premi que ara ha rebut. El Gabriel Vallseca ha passat de ser un centre al qual ningú volia anar a tenir llista d’espera. Hi ha contribuït que és dels pocs públics on els alumnes poden fer Primària i ara també Secundària i, per tant, tenir una continuïtat acadèmica que és bàsica. “Abans, estudiants amb qui havíem fet molta feina anaven a l’institut i es perdien, però ara ens els quedam i, com que els coneixem, podem evitar que es despengin i acabin perdent l’interès en la formació”, va explicar Gallardo a l’ARA Balears.
El premi Ramon Llull que Gallardo ha rebut és a títol individual, però ella l'ha compartit amb els companys de centre i amb tota la comunitat educativa. “És de tots”, ha repetit en nombroses ocasions, com a part de la seva visió comunitària de l'educació. En parlar amb ella, un s'adona que concep l’educació com una eina per al progrés de les societats, en la qual el funcionament individualista no té cabuda. “És una persona que té molt clares les seves idees i el que ha de fer per aconseguir-les posar en pràctica”, assegura Coll.