Automoció

La segona gran fàbrica de bateries anirà a Extremadura de la mà d'Acciona i Envision

La planta comptarà amb una inversió privada de 800 milions d'euros i s'instal·larà al poble extremeny de Navalmoral de la Mata

2 min
Imatge d'arxiu de piles de liti

MADRIDEspanya tindrà dues grans fàbriques de bateries. Una a Sagunt, de la mà de Seat i la seva matriu Volkswagen. I la segona al poble extremeny de Navalmoral de la Mata. Aquí, l'empresa espanyola Acciona i el grup xinès Envision construiran una gigafacotria de bateries, segons ha avançat el mitjà extremeny Hoy i confirmat fonts coneixedores del projecte a l'ARA. Així, Espanya comptarà amb dues grans fàbriques de bateries, tal com va avançar aquest diari.

La planta extremenya ocuparà 200 hectàrees del municipi de Navalmoral de la Mata i comptarà amb una inversió privada de 800 milions d'euros. Ara bé, les companyies esperen obtenir un bon grapat de diners públics a través del PERTE d'energies renovables, hidrogen verd i emmagatzematge (amb un total de 6.900 milions d'inversió pública) que depèn del ministeri de Transició Ecològica, per bé que en aquest projecte en concret també hi està vinculat el ministeri d'Indústria, que fa temps que treballa per captar inversors per a la fabricació de bateries.

A diferència del grup Volkswagen, que va presentar el seu projecte per a Sagunt en el marc del PERTE del cotxe elèctric, les empreses Acciona i Envision han escollit la via del PERTE d'energies renovables i hidrogen verd, i han deixat la porta oberta perquè Acciona pugui desenvolupar projectes d'energia renovable en paral·lel a la fàbrica. Fonts del ministeri de Transició Ecològica expliquen a l'ARA que el PERTE de les renovables ha rebut fins a 100 projectes diferents valorats en més de 800 milions d'euros i que tots aquests projectes "encara s'estan analitzant".

El liti, un atractiu

La fàbrica extremenya comptarà amb una capacitat de 10 GW amb la possibilitat d'ampliar-los i donarà feina directa a unes 3.000 persones, segons explica Canal Extremadura. Des de fa temps, veus empresarials han apuntat que el govern extremeny havia fet una aposta molt decidida per captar un projecte així i havia posat facilitats per acabar amb el secular endarreriment econòmic de la regió. De fet, a Extremadura també s'hi desenvoluparà el projecte anunciat per Phi4tech el març del 2021 per fer cel·les de bateries. Fonts del ministeri d’Indústria ja apuntaven a l'ARA que una segona planta tindria molta més potència que l’anunciada per Phi4tech, tot i que no s'ha descartat que es puguin unir els projectes.

Tots tenen en comú un element: la presència de mines de liti a la comunitat. El liti s’ha guanyat una sobtada fama i acapara mirades arreu del món, sobretot d’indústries mineres i multinacionals automobilístiques, perquè és indispensable per a la fabricació de les bateries dels cotxes elèctrics. "El desenvolupament industrial s'ha de fer al costat d'on hi ha el liti, i d'aquí que tingui tot el sentit que a Extremadura hi hagi refinament de liti, gigafactoria i elements industrials que connectin amb la resta [de territoris]", apuntava el secretari d'Estat d'Indústria, Raül Blanco, en una entrevista amb l'ARA.

stats