Alimentació infantil

Nestlé afegeix sucre en els cereals i la llet en pols que ven als països pobres

Una investigació revela que la companyia suïssa contravé les directrius d'alimentació infantil que sí que aplica a Europa

3 min
Captura d'un anunci de llet nido del grup Nestlé

BarcelonaNova polèmica de Nestlé relacionada amb l'alimentació infantil. Cinquanta anys després que s'iniciés el boicot contra el gegant suís per les seves agressives campanyes contra la llet materna –i favorables a la de fórmula– als països menys desenvolupats, un estudi demostra ara que la companyia inclou alts nivells de sucre en cereals i llet en pols que ven als països pobres. Una pràctica que no aplica a Europa i que, tal com denuncien diversos experts a l'informe, afavoreix l'addicció als dolços i contravé les directrius de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) per prevenir l'obesitat i altres malalties cròniques.

La investigació, difosa aquest dimecres, l'ha liderat Public Eye, una organització suïssa pro drets humans, en col·laboració amb la Xarxa Mundial de Grups pro Alimentació Infantil (IBFAN). Per fer-la, s'han analitzat en un laboratori de Bèlgica desenes d'exemplars dels productes Cerelac i Nido comercialitzats a l'Àfrica, Àsia i Llatinoamèrica. "Mentre que a Suïssa, on l'empresa té la seva seu, les principals marques de cereals infantils i llets en pols venudes pel gegant alimentari no contenen sucres afegits, la majoria dels comercialitzats a països de renda baixa sí que en contenen, sovint en nivells elevats", conclou l'estudi.

Pel que fa a Celerac, referent mundial en el mercat de cereals infantils, l'estudi ha posat la lupa sobre 115 productes venuts en els països citats i 108 d'aquests (98%) portaven sucres afegits; concretament dos grams per ració de mitjana, l'equivalent a un terròs de sucre. La mateixa tendència, tot i que en menor grau, s'ha detectat amb Nido, una de les marques més populars en el mercat de llet de fórmula. En aquest cas s'han analitzat 29 productes venuts en països de renda baixa i mitjana i fins a 21 (72%) contenien sucre: gairebé dos grams per ració de mitjana.

El més rellevant de l'estudi és que aquests sucres, afegits en forma de sacarosa o de mel, no s'han trobat en productes comercialitzats a Europa. Si els cereals Cerelac venuts a Alemanya i al Regne Unit no tenen sucres afegits, per exemple, el mateix producte inclou cinc grams de sucre per ració a Etiòpia i sis grams per ració a Tailàndia. I el mateix passa amb Nido amb nivells d'entre 0,6 i 5,3 grams per ració en països com el Senegal, Nigèria, Indonèsia, Nicaragua o Panamà. "Aquest tractament desigual és injustificable", afirma en l'informe Nigel Rollins, científic de l'Organització Mundial de la Salut (OMS), que alerta que es tracta d'una problemàtica "tant des del punt de vista ètic com de salut pública".

"És extremadament preocupant", s'hi suma Rodrigo Vianna, epidemiòleg i professor del departament de Nutrició de la Universitat Federal de Paraíba, al Brasil. "No s'hauria d'afegir sucre als aliments destinats als nadons i als nens petits, perquè és nutritivament inútil i altament addictiu. Només s'aconseguirà que els nens demanin aliments cada cop més dolços, fent així un cicle negatiu que incrementarà el risc de trastorns alimentaris a l'edat adulta, com l'obesitat, a més d'altres malalties cròniques com la diabetis i la hipertensió", afirma declaracions també recollides per l'estudi.

A preguntes de Public Eye, Nestlé rebutja parlar d'aquest tractament desigual amb els seus productes d'alimentació infantil i assegura que "compleixen plenament" amb les lleis nacionals de cada país. I és que els sucres afegits estan efectivament permesos a diferents països malgrat que van en contra de les directrius de l'OMS.

L'informe, però, assenyala que els sucres afegits estan autoritats en moltes legislacions nacionals. Amb tot, la companyia assegura que ha "reduït la quantitat total de sucres afegits en la seva cartera de cereals infantils en un 11% a tot el món" durant l'última dècada i que ho continuarà fent "sense comprometre la qualitat, la seguretat i el sabor" dels productes. També afirma que està en procés d'eliminar la sacarosa i el xarop de glucosa de les seves llets de creixement Nido.

Publicitat a través d''influencers' i nutricionistes

Més enllà de la composició dels productes, l'estudi també alerta que en molts dels països analitzats les normes també són molt laxes amb el codi aprovat el 1981 per l'OMS per protegir la lactància materna –precisament arran de l'escàndol de la llet en pols que ja esquitxava Nestlé– i que prohibeix la promoció de preparats per a lactants, ja siguin llets de fórmula com aliments amb elevats nivells de sucre.

El resultat? Nestlé recorre a influencers i professionals de la salut, com ara nutricionistes, com a "element central de la seva estratègia comercial [...] per impulsar les vendes dels seus aliments infantils". Cerelac i Nido figuren, amb tot, com unes de les marques d'alimentació infantil més venudes en països pobres, segons l'informe, en què s'inclouen exemples de publicacions a les xarxes socials d'usuaris a Sud-àfrica i Guatemala defensant els beneficis d'aquests productes.

stats