Economia 14/04/2021

La justícia europea reitera a Ryanair que les ajudes públiques a aerolínies són legals

El TJUE avala que els subsidis de governs escandinaus a Finnair i SAS compleixen les regles comunitàries

2 min
Un avió de la companyia finlandesa Finnair.

BarcelonaEl Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha avalat aquest dimecres amb dues sentències les ajudes públiques que van rebre les aerolínies escandinaves Finnair i SAS durant la crisi del coronavirus, després de considerar que compleixen les regles fixades per la UE en matèria d'ajuts d'estat. L'aerolínia de baix cost Ryanair havia denunciat davant la justícia europea aquests dos casos i altres ajuts públics a aerolínies durant la pandèmia. Tot i així, la companyia irlandesa no està satisfeta amb aquesta posició i ha anunciat que recorrerà les decisions del TJUE.

En el cas de Finnair, l'ajut és un préstec de 600 milions d'euros obtingut a partir d'un fons de pensions. L'objectiu del subsidi era "cobrir les necessitats de capital circulant de la companyia arran de la pandèmia". El tribunal amb seu a Luxemburg considera que aquest suport econòmic a l'aerolínia respecta el dret comunitari perquè la garantia era necessària per posar remei a la "greu pertorbació" en l'economia finlandesa, tenint en compte la importància de Finnair per al país.

Pel que fa a les ajudes rebudes per SAS dels governs de Suècia i Dinamarca, el tribunal confirma la seva validesa i descarta que hagin implicat cap tipus de discriminació il·legal a altres aerolínies. L'abril del 2020 Dinamarca i Suècia van notificar a Brussel·les dos paquets d'ajudes públiques per a SAS que consistien, cadascun, en una garantia sobre una línia de crèdit renovable per un import màxim de 1.500 milions de corones sueques.

Croada contra els subsidis a l'aviació

En aquest context, Ryanair ha anunciat en un comunicat que recorrerà totes dues sentències perquè creu que l'aprovació per part de la Comissió Europea de les ajudes finlandeses, daneses i sueques va ser "contrària als principis fonamentals del dret de la UE". La low cost considera que aquestes decisions "fan retrocedir 30 anys el procés de liberalització del transport aeri".

Tot i així, aquesta ja és la segona vegada que la justícia europea contradiu la posició de Ryanair amb una sentència. Al febrer el TJUE va avalar les ajudes públiques que s'havien concedit a França i Suècia per evitar la fallida de les seves aerolínies de bandera. La low cost també ha interposat denúncies contra els subsidis rebuts per companyies a Espanya (el govern Sánchez va rescatar Air Europa amb 475 milions d'euros), Alemanya, els Països Baixos, Portugal i Letònia.

stats