La implantació del registre de la jornada, un maldecap per a les empreses de les Illes

Tot i que patronals i sindicats coincideixen en la necessitat de lluitar contra l'explotació laboral, dubten de l'efectivitat de la mesura, que entra en vigor aquest diumenge

La norma que obliga les  empreses a posar en marxa un registre diari de la  jornada  dels seus treballadors, el que es coneix de manera habitual com 'fitxar', entra aquest diumenge en vigor i és considerada per sindicats i patronal una passa per lluitar contra l'explotació  laboral , però també s'està convertint en un maldecap per la dificultat de fer efectiva la mesura en determinats àmbits laborals.

"Es  tracta  d'un punt de partida necessari", explica Ana Landero, secretària d'Acció Sindical i Comunicació d'UGT a les Illes, que reconeix que, tot i que la mesura ja està en vigor, encara hi ha  moltes empreses que no estan preparades per dur a terme el registre diari; a més, si es recorre al registre en paper, segur que hi ha empresaris que tractaran de continuar defraudant i aprofitar-se dels treballadors.

La major  dificultat  que les empreses tenen és  esbrinar  quin sistema és el més  adequat  per a elles. El paper serà el format que més s'utilitzarà de manera temporal, però a  mitjan  i llarg termini  s'hauran d'anar  implantant sistemes   més  eficients,   ja sigui a través de l'ordinador o  aplicacions digitals.

Neix el registre obligatori contra les hores extres no pagades

"La norma no obliga ni especifica un format concret, únicament obliga les empreses a posar a disposició dels treballadors un sistema", explica la presidenta del Col·legi de Graduats Socials a les Balears, Apol·lònia Julià, que destaca que la feina d'aquest col·lectiu "és informar de les diferents opcions i les conseqüències jurídiques de cada una d'elles, ja que per exemple l'ús de dades especialment protegides per la llei, com és el reconeixement facial o de retina o de l'empremta dactilar, en el moment d'efectuar el registre, requereix prèviament el consentiment exprés del treballador. O, per exemple, la geolocalització, que també requereix un sistema adequat i el consentiment exprés".

Landero  indica que, en algun tipus d'empresa on els treballadors es concentren en un únic lloc de feina, establir aquest control és molt més senzill, però en altres tipus de feina és més complicat i no n'hi haurà prou amb el típic registre de paper que ja utilitzen  moltes empreses .

Malgrat que l'entrada en vigor d'aquesta mesura per a dia 12 de maig està prevista des de fa mesos, s'espera que dilluns sigui un dia amb moltes presses i improvisació per fer-la efectiva, ja que des d' Inspecció  de Treball s'han anunciat controls per assegurar el compliment de l'obligatorietat del registre.

"Sens cap dubte, els sectors amb centres de treball mòbils, com la construcció, el sector del metall  (llanterners, electricistes, etc. ) i resta d'empreses de serveis, com les de  neteja , seran els més complicats, atès que el fet de no tenir un centre  fix  de treball complica d'alguna manera  trobar  el sistema més  adequat  i el seu control i ús correcte per part dels treballadors. També els treballadors necessiten  estar informats  de com i per què han de registrar el seu horari".

PIMEM  critica la mesura

El president de la Federació de la Petita i Mitjana Empresa de Mallorca (PIMEM), Jordi Mora, ha assegurat que la nova llei per controlar la jornada laboral dels treballadors "no afavorirà el creixement de la productivitat de les pime de les Illes", sinó que més aviat es convertirà en un problema. Segons Mora, "no és una llei clara amb segons quin tipus de tasques i el seu control específic", ha informat  PIMEM en un comunicat sobre el registre de jornada a les empreses, que entra en vigor aquest diumenge.

Segons Mora, "si bé la llei fa una diferència entre empreses de més de 30 treballadors i menys de 30, no es tenen en compte els sectors empresarials, cosa que comporta greus problemàtiques d'execució i possibles sobrecostos de producció per a les pime".

El president de l'Associació de Petits i  Mitjans Hotels de  PIMEM Juan Manuel  Ordinas, considera correcte l'objectiu de la norma de conciliar empresa i vida familiar i posar fi al frau i l'explotació laboral, però ha advertit que "aquesta llei no està prou consensuada i estudiada amb vista a les pime, ja que els plantejaments que estableix són molt difícils de dur a terme".

El representant de l'Associació de Forners i Pastissers de  PIMEM, Miquel Torrens, ha assenyalat que hi ha pime que l'apliquen des de fa mesos i "s'estan trobant que això suposa una nova càrrega administrativa, la qual afecta la productivitat de les seves empreses".

Ha afegit que implantar el control suposa "un cost extra: un, per la gestió documental d'aquelles empreses que han optat pel registre en paper; i un altre d'econòmic per a aquelles que han triat mitjans tecnològics".

L'empresa balear  DMS  Consulting, que qualifica aquesta normativa de "terratrèmol empresarial", destaca que el seu objectiu és controlar els empleats a mitja jornada i computar les hores  extres i les jornades especials.

Per afavorir la implantació d'aquest registre, l'empresa ha creat, en  col·laboració  amb el Col·legi de Graduats Socials de les Illes Balears, una plataforma per al registre de la jornada laboral. L'aplicació, denominada controldelhorario.com, ha estat desenvolupada per un equip d'experts laboralistes i informàtics i està totalment operativa per a  IOS  i Android, com també per al fitxatge via web des de qualsevol PC. Mitjançant una senzilla instal·lació i amb una quota mensual, aquesta aplicació permet estalviar temps en el control.

Ana Landero  insisteix que estam davant una mesura que és un punt de partida, però que requerirà la  progressiva  implantació de sistemes de control més efectius mitjançant tecnologies que dificultin el frau laboral amb la  falsificació  dels registres.

EDICIÓ PAPER 18/05/2019

Consultar aquesta edició en PDF