COOPERATIVISME
Economia 23/02/2019

“Gratifica lluitar contra gegants i aguantar”

S’Altra Senalla, 25 anys defensant que un altre món és possible

Maria Fuster
2 min
S’Altra Senalla ofereix productes de comerç just.

Palma“Ens alimentam d’entusiasme”, afirma amb un ampli somriure Marta Pizarro, sòcia fundadora de la iniciativa col·lectiva S’Altra Senalla, nascuda fa 25 anys a partir de l’energia d’un grup de persones que varen posar la llavor del comerç just a Mallorca. “S’Altra Senalla és un projecte en el qual les dones dominen des del principi. Sempre n’hi ha hagut més que homes”, comenta. Actualment hi ha 200 socis i sòcies, i un grup estable de 40 persones voluntàries. Pizarro destaca la seva entrega i dedicació. Un compromís, diu, que han tingut sempre present les persones que s’han implicat a tirar endavant aquesta entitat que qüestiona les regles del sistema econòmic, l’objectiu principal del qual és obtenir el màxim benefici. “A escala mundial, el comerç just és un petit gra d’arena dins un món global dirigit per grans poders. Gratifica lluitar contra gegants i aguantar. A poc a poc augmentam la nostra presència amb uns valors diferents”, apunta aquesta sòcia, que fa més de dues dècades que lluita.

Resistència

“Resistim aquí per impactar allà”, assenyala Pizarro. En aquest sentit, remarca que el comerç just permet que “determinades persones fent feina puguin treure un rendiment econòmic i superar la pobresa absoluta, a la qual es veurien condemnades pel fet de ser grups de persones en què empreses multinacionals han posat interessos”. És precisament aquesta sensació de justícia i de revertir les regles de joc el que omple d’entusiasme la gent vinculada a aquesta botiga solidària. Per això, un dels moments de recàrrega de motivació més important és quan venen les persones que estan creant productes que es distribuiran pel canals del comerç just -entre els quals hi ha S’Altra Senalla-, sobretot perquè ho han fet amb unes condicions dignes. “Les etiquetes tenen la cara del productor o productora. Aquesta imatge respon a una realitat. El model de comerç que defensam implica saber la procedència del producte. Això visibilitza les persones que fan feina al sud i els dona protagonisme”.

Les persones que entren a la botiga troben productes que s’han aconseguit sense que hi hagi explotació laboral infantil, amb una producció que respecta els criteris d’igualtat de gènere, a més de la protecció mediambiental, i promou el desenvolupament econòmic en el lloc d’origen. Tenir em compte tots aquests valors comercialment, explica Marta Pizarro, és molt complicat: “S’ha de trobar un equilibri perquè tingui un preu mínimament competitiu i el consumidor ho pugui comprar i pagar-ne un preu just a qui ho produeix, als homes i dones pagesos o artesans”. Després de dir aquestes paraules, de nou amb un gran somriure de satisfacció, explica que han aconseguit fer-ho durant un quart de segle. El futur és incert, diu, i “el repte continua”.

stats