Entrevista de la setmana
Economia 13/03/2022

Àlex Casares: “Si a mi em crida un vaixell, l'enviaré a un port que no depengui de l'APB”

4 min
El president d'Adnea, Àlex Casares

PalmaÀlex Casares va fundar l'Associació pel Desenvolupament Nàutic d'Empreses i Autònoms (ADNEA) per la falta d'informació que tenia la indústria nàutica. Aquesta associació va néixer el 2020 a causa de l'anomenada taxada, l'impost que l'Autoritat Portuària de les Balears (APB) els volia cobrar per fer servir les seves instal·lacions. En aquesta entrevista, Casares fa un repàs de la situació de la indústria nàutica de les Illes i com hauria de millorar.

Per què neix l'Associació pel Desenvolupament Nàutic d'Empreses i Autònoms?

— ADNEA es va crear fa dos anys perquè a les Balears mai no hi havia hagut una associació que representàs aquest sector industrial. Un dels motius pels quals va néixer va ser a causa de la taxada esmentada. L'Autoritat Portuària de les Balears (APB) volia cobrar un 3% de la facturació bruta anual a les empreses que fessin feina a les seves instal·lacions. A més, pretenia cobrar una fiança de 10.000 euros de dipòsit per cada port on tenia competència, com per exemple al port de Palma, Alcúdia, Eivissa, Maó i la Savina de Formentera.

Aquesta taxa va causar moltes molèsties en el sector. Fins i tot vàreu arribar a fer manifestacions...

— Sí. Era una barbaritat i les empreses no teníem capacitat per assumir tants de doblers. Ens va molestar que patronals com CAEB, l'Associació Patronal d'Empresaris d'Activitats Marítimes (APEAM) i la Cambra de Comerç estiguessin a favor d'aplicar-la. L'APB ens deia que era una decisió de Madrid. Afortunadament, al final vàrem aconseguir que la taxa fos d'un 1,5%, amb una fiança de 1.500 euros.

I abans que s'aplicàs aquesta taxa, quin era l'import que es pagava?

— Uns 700 euros anuals. Pagava el mateix un autònom que una empresa de drassanes de 100 treballadors. Tampoc no ho consideràvem just.

Quants associats té ADNEA?

— Ara mateix hi ha unes 40 empreses associades, però n'hi ha moltes que operen fora de l'Illa. Jo, per exemple, tenc base a Palma i Barcelona.

Us surt a compte estar a dos llocs diferents a la vegada?

— Sí. No he partit per fer créixer el negoci, sinó per sobreviure. I com jo n'hi ha més. El negoci de la indústria nàutica se'n va cap a la Península. Els vaixells no troben espai a Palma per poder sortir de l'aigua i per això se'n van a la Península. A Catalunya i al País Valencià els clients hi van sols, i les empreses d'aquí anam a ajudar-los. Si a mi em crida un vaixell i em diu que se li ha espenyat un pal, l'enviaré a un port que no depengui de l'APB. Això provoca malestar entre les mateixes marines.

A què és deguda aquesta falta d'espai?

— La falta d'espai als ports de Mallorca és greu, perquè no en tenim per fer feina. Cada any l'APB, a través de les autoritzacions d'ocupacions temporals, concedia a les empreses fer els seus treballs de manteniment. Però enguany, sigui pel motiu que sigui, no s'ha cedit i es dona la concessió per a un màxim de tres anys. L'empresa concessionària ha demanat una ampliació de l'espai i temps.

Des del vostre punt de vista, quina és la solució per posar fi a aquest problema d'espai?

— Si tu tens l'espai, has de poder dotar-lo d'infraestructures; s'hi haurà d'invertir. Però el que no podem fer és hipotecar el sector industrial. Crec que, si a la concessionària de Serveis Tècnic Portuaris se li donàs una ampliació que duràs fins al 2028, hi hauria temps per fer el projecte del Moll Vell de Palma, que encara no se sap què s'hi farà.

ADNEA participarà en la redacció d'aquest projecte?

— El president de l'APB, Francesc Antich, ens ha demanat que en siguem partícips i exposem què volem els industrials per als pròxims anys a Mallorca. Sap que les concessionàries són importants, perquè nosaltres feim feina amb unes 20, però si els industrials no fóssim allà, no funcionarien.

Per què creis que els vaixells trien Mallorca a l'hora de reparar?

— Per dos motius: perquè Mallorca és molt guai i perquè tenim un sector industrial brutal.

Aquí, a Mallorca, quantes empreses es dediquen a la indústria nàutica?

— Mai no s'han fet estadístiques. N'hi ha que es dediquen a les petites embarcacions i d'altres ,al sector de iots més grans. No tenen res a veure. Potser n'hi hagi unes 600, però també hi ha molt d'autònom.

Quina és la vostra relació amb l'APB?

— És bona. Sé que estar en la posició d'Antich o del director és complicat perquè han rebut una mala herència. Durant molts d'anys s'han fet moltes coses malament i els industrials som els que ho pagam.

Quina quantitat aporta el sector al Producte Interior Brut (PIB) de les Illes?

— És un sector molt important. No tenim les xifres. Jo he sentit coses. Durant el confinament, per exemple, vàrem fer feina. Nosaltres no vàrem aturar. La indústria sempre s'ha deixat de banda, però quan han vingut mal dades hem estat allà i hem lluitat per la indústria.

Quin lloc pensau que se li hauria de donar dins el turisme?

— L'administració s'infla la boca parlant d'un sector estratègic, però no ens cuida. Ara tenim menys espai per poder fer feina, ens quedarem sense 50.000 metres quadrats. Al final l'administració no ens dona la importància que hauríem de tenir.

Diríeu que estau desprotegits?

— Sí.

Antigament, es donava més importància a la vostra indústria?

— Sí. Vàrem començar a créixer i teníem més espai. Teníem perill de morir d'èxit. Ara la falta d'espai fa que els vaixells se'n vagin a altres ports i no tornaran a Mallorca. Palma és car, les instal·lacions són cares i la llista d'espera és molt llarga. Les embarcacions que van a ports de la Península estan molt ben cuidades i no tornaran.

Quantes embarcacions podeu arribar a atendre en un any?

— Jo puc arribar a atendre uns 250 iots de grans eslores. En alguns es fan petites modificacions i en altres es fa una reforma completa.

Fa uns dies vàreu parlar de pèrdues de quasi 80 milions d'euros en la indústria nàutica. Què s'ha de fer per evitar-ho?

— Els vaixells se'n van. Crec que enguany i l'hivern que ve l'hem perdut. S'ha de donar espai a la concessionària per fer feina amb més seguretat. Només així hi haurà temps per fer un bon projecte al Moll Vell de Palma.

Creis que la indústria nàutica podria arribar a desaparèixer?

— No desapareixerà mai, però sí que crec que deixarà de ser una indústria estratègica. Les empreses ens anirem adaptant, i jo per intentar mantenir la meva empresa hauré d'anar-me'n fora, a costa de Palma. Les empreses industrials de Mallorca ens anirem movent entre el País Valencià, Catalunya i les Illes.

stats