Brussel·les multa BMW i Volkswagen amb 875 M€ per formar un càrtel per evitar reduir les emissions

També es van confabular amb Daimler per no utilitzar tecnologia de què disposaven per disminuir la contaminació dels seus vehicles

2 min
Els logos de les companyies BMW i Volkswagen

Brussel·lesEls fabricants del grup Daimler, BMW i Volkswagen (que inclou Audi i Porsche) van formar un càrtel per evitar reduir més les emissions contaminants dels seus cotxes dièsel malgrat tenir la tecnologia per fer-ho. És a dir, que aquests fabricants es van posar d'acord per no utilitzar certes innovacions tecnològiques per rebaixar les emissions per sota dels límits legals europeus. És el resultat d'una investigació del departament de Competència, que lidera Margrethe Vestager, que ha conclòs amb una multa de 875 milions d'euros per a aquests fabricants amb l'excepció de Daimler, que n'ha quedat exempt per haver revelat l'existència del càrtel a l'executiu comunitari.

"Els cinc fabricants d'automòbils, Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche tenien la tecnologia per reduir les emissions nocives més enllà de les exigències legals de les normes d'emissions de la UE, però van evitar competir en l'ús de tot el potencial d'aquesta tecnologia per ser més nets del que s'exigeix per llei", ha dit la comissària Vestager. El que se sanciona aquí, doncs, és una vulneració de la lliure competència des d'un punt de vista de la cooperació per limitar el desenvolupament tecnològic entre empreses, una interpretació nova però prevista en les normes de competència de la UE que busca alinear-se amb els objectius climàtics de Brussel·les. Normalment, Competència sanciona per càrtels que busquen pactar preus, repartir-se mercats o clients, però no s'havia sancionat mai la limitació al desenvolupament tecnològic.

Els fabricants sancionats es reunien periòdicament per discutir el desenvolupament de la tecnologia SCR, que elimina les emissions nocives d'òxid de nitrogen (NOx) dels vehicles dièsel a través de la injecció d'urea, anomenada AdBlue, en el tub d'escapament. Les trobades van durar més de cinc anys i durant aquest temps Daimler, BMW i Volkswagen es van "confabular" per evitar la competència en l'ús de tecnologies que permetrien millorar els nivells de contaminació dels seus vehicles, explica la Comissió Europea. Van acordar qüestions com les mides i rangs dels dipòsits d'AdBlue o sobre el consum estimat d'aquest producte. "Això significa que van restringir la competència en les característiques d'un producte rellevant per als clients", conclou Brussel·les.

L'executiu comunitari explica que totes les companyies han admès l'existència d'aquest càrtel i han acordat resoldre el cas i per això es redueix la sanció econòmica. Només el grup Volkswagen va guanyar 10.000 milions d'euros el 2020 malgrat el coronavirus i, per tant, els 500 milions d'euros que li corresponen de sanció li fan poc més que pessigolles. Brussel·les explica que per calcular el volum de la multa ha tingut en compte les vendes dels turismes dièsel que utilitzen els sistemes SCR fins al 2013 (l'últim any complet d'infracció) i la gravetat de la conducta. A més, com que aquesta és la primera vegada que la Comissió Europea sanciona un càrtel per restricció del desenvolupament tecnològic s'ha aplicat un percentatge addicional de rebaixa. Daimler hauria hagut de pagar la xifra més elevada, 727 milions d'euros, que s'estalvia íntegrament per haver notificat el càrtel.

stats