Farmacèutiques
Economia 12/05/2023

Així es prepara Pfizer per a un futur sense covid

La farmacèutica perd gairebé un terç dels ingressos a causa de la reducció de casos de coronavirus, mentre reinverteix beneficis a la recerca de nous actius

3 min
Pfizer vacunes

WashingtonLa primera farmacèutica del món pel que fa a ingressos, la nord-americana Pfizer, ha registrat una forta caiguda del 29% en vendes durant el primer trimestre del 2023. També ha experimentat una davallada el valor de les seves accions, que ara valen un 23% menys que fa un any, i deixen l'empresa en 220.000 milions de dòlars. Però la companyia i els inversors asseguren que aquestes xifres impactants són una bona notícia, atès que "han millorat les expectatives".

Concretament, els ingressos per les vendes del primer trimestre han estat un 10% superiors al que s'esperava (i han arribat a 18.000 milions de dòlars) i els ingressos per acció, un 25% (1,23 dòlars). Esclar que les empreses solen jugar amb les prediccions a l'hora d'explicar els resultats. Però també és cert que, deixant de banda aquest segment, els ingressos per les vendes de Pfizer durant el primer trimestre han crescut un 5% interanual. I és precisament aquí on centrarà la seva activitat de cara al futur.

D'aquesta manera, el gegant nord-americà atribueix tot el declivi a la caiguda de la demanda de vacunes de covid, ara que el món s'està recuperant d'una pandèmia que va perjudicar la majoria de sectors, però va ser molt profitosa per a les farmacèutiques. Pfizer va fer l'agost amb el covid, beneficiant-se primer per les vacunes i després per la píndola antiretroviral Paxlovid, que l'ha ajudat a continuar liderant el mercat durant la fase final de la pandèmia.

Però ara que s'ha acabat aquest partit i el davanter titular ha esgotat tot el que havia de donar, ha arribat l'hora de buscar actius al planter, de vendre suplents i de fitxar noves estrelles. Així, el conseller delegat de la companyia, Albert Bourla, assegura que el 2023 està sent un "any de transició" de les vendes relacionades amb el covid, que servirà per diversificar productes.

R+D, vendes i adquisicions: Pfizer sacseja els seus actius

Les vendes relacionades amb el covid han contribuït en 7.100 milions de dòlars als 18.200 milions guanyats durant l'últim trimestre. És a dir, s'han reduït en un 75% respecte a fa un any i ja representen menys de la meitat de la facturació de Pfizer. La companyia, establerta a Nova York, espera que aquesta proporció continuï baixant a mesura que avanci l'any i ampliï la cartera de productes.

Mentrestant, Pfizer mira de sacsejar les seves fonts d'ingressos. I això va acompanyat d'un canvi d'estratègia: deixarà de centrar-se en aliances i mirarà d'ampliar la cartera de medicaments per impulsar la rendibilitat dels accionistes. De fet, ja ha anunciat que en els pròxims divuit mesos té previst llançar fins a dinou productes mèdics gràcies a la reinversió en R+D que ha fet amb els guanys obtinguts durant la pandèmia.

A més, vol continuar creixent i diversificar-se a còpia d'adquisicions. Per exemple, al març va tancar la compra de la biotecnològica del sector de l'oncologia Seagen, per valor de 43.000 milions de dòlars. D'aquesta manera, els mesos vinents invertirà en un sector que considera "el futur" del sector pharma. En paraules del conseller delegat, "no estem adquirint els ous d'or, sinó que comprem la gallina dels ous d'or", ha dit Bourla en una entrevista recent.

La companyia confia en el potencial de creixement d'aquesta empresa i assegura que contribuirà a incrementar el valor de les seves accions i servirà de base per al creixement del segment no relacionat amb el covid. A més, té reservats més de 3.000 milions per completar noves adquisicions durant el que queda de l'any. De moment, el primer trimestre les vendes de les línies de producte no relacionades amb el covid van créixer un 5% i esperen arribar a un augment d'entre el 7% i el 9% a finals d'any.

Pfizer també es proposa vendre segments no estratègics. Ja ha anunciat que es desfarà de la seva participació en Haleon, la companyia sorgida de la unió el 2019 amb GSK i Novartis, de la qual és propietària del 32% de les accions. Aquesta empresa aglomera diverses marques, com la pasta dentífrica Sensodyne, els analgèsics Advil i les vitamines Centrum.

Després de la seva sortida a borsa, les accions d'Haleon havien augmentat un 14%. Però la decisió de Pfizer de deixar enrere l'empresa ha començat a impactar en les decisions dels inversors i ja ha registrat una baixada del 2% en cinc dies. "Ens encanta el negoci d'Haleon, però no és estratègic", va dir al Financial Times el director financer de la companyia, Dave Denton, i va assegurar que començaria a vendre'n la participació de manera "lenta i metòdica" per no soscavar la valoració del mercat d'Haleon.

stats