Venècia segons Donna Leon
Venècia va arribar a Peralada a través dels textos de Donna Leon i la música de Vivaldi. La veu greu i modulada de l'escriptora nord-americana se'ns va presentar com un oneig balsàmic mentre la vitalitat interpretativa de la formació Il Complesso Barocco esdevenia la góndola que ens portava pels angostos viaranys de la ciutat de Sant Marc.
Alternant-se el protagonisme, narradora i músics van convertir l'església del Carme en un saló venecià del tombant del segle XVII-XVIII. L'escriptora va desgranar amb cura i un punt d'ironia que va aixecar més d'un riure entre el públic històries documentades sobre el pobre forner decapitat, l'elefant desfermat per la ciutat dels canals i la normativa que regia la vida de les prostitutes venecianes.
Entre text i text, el violinista Riccardo Minasi, substitut natural d'Alan Curtis, fundador d'Il Complesso Barocco el 1979, va mostrar els seus dots de lideratge encomanant als companys d'escenari i al públic l'alegria i frescor intrínsecs a la música barroca veneciana, alhora que feia gala d'un virtuosisme no exempt de gran emotivitat en les seves nombroses intervencions solistes, especialment a la peça final, el dificilíssim Concert per a violí en mi menor 'Il Favoritto' que va arrencar més d'una llàgrima en el seu andante i una explosió d'aplaudiments al final. A més dels tres Concerts per a corda que Antonio Vivaldi va dedicar a l'emperador Carles IV ( Concert per a violí en do major , Concert per a violí en sol menor i l'esmentat Il Favoritto ), la formació italiana ens va descobrir obres de gran bellesa de compositors coetanis al mestre venecià, com Giuseppe Antonio Brescianello (Simfonia núm. 5 en Fa Major, op. 1), Nicola Fiorenza ( Concert per a tres violins en Sol Major ) i Baldassarre Galuppi ( Concert a quatre en Sol Major ).
Però tot i l'excel·lent solvència del grup musical, és innegable que la gran protagonista de la nit va ser aquesta escriptora que el 1981 va establir la seva residència a Venècia seduïda per la bellesa i la història de la ciutat dels canals; una dona que s'ha convertit en la seva màxima ambaixadora, primer amb els llibres del comissari Brunetti i en els últims anys creant una fundació que, juntament amb músics com l'esmentat Alan Curtis o la mezzosoprano Cecilia Bartoli, es dedica a rescatar la música i la història venecianes enterrades durant segles en arxius que, segons va explicar, abasten 60 quilòmetres lineals de documents sobre aquesta ciutat fascinant, misteriosa i estranya.