Rihanna, la marca més rendible del pop

La gira de presentació del seu vuitè disc, ‘Anti’, aterra al Palau Sant Jordi

Rihanna La marca més rendible del pop
Jordi Garrigós
21/07/2016
3 min

BarcelonaPoques vegades s’havia vist una lluita de successió amb tantes pretendentes. Quan una monarca fa el pas al costat, cal que una altra s’assegui al tron, i amb Madonna rondant la seixantena, la música pop busca el relleu oficial a la seva reina. A priori semblava impossible que algú discutís la corona a Beyoncé, però tretze anys després que l’afroamericana ensenyés al món aquella bomba anomenada Crazy in love, la victòria no té una guanyadora clara. La cantant ha trobat duríssimes adversàries: Katy Perry, Taylor Swift i Miley Cyrus, brillants però incapaces de posar-li les coses tan difícils com Rihanna, l’única contrincant que realment fa trontollar una posició que la diva de Houston feia seva.

Robyn Rihanna Fenty, de 28 anys, presenta aquesta nit el seu vuitè elapé al Palau Sant Jordi de Barcelona. Anti, que es va posar a la venda el 29 de gener, és una nova etapa en la carrera de la de Barbados, que malgrat el hit trencapistes que és Work -amb l’omnipresent Drake- s’ha allunyat parcialment de la fórmula màgica que l’ha portat als primers llocs de les llistes d’èxits els últims anys. Rihanna ha apostat obertament per un so més experimental, una relativa foscor menys comercial que els anteriors treballs. Tot i això, segueix presentant un dels espectacles en directe més complets del planeta, dues hores de xou en què el gruix de les cançons són els èxits més reconeixibles de la seva carrera, a més d’un tast del nou àlbum.

Una icona planetària

Que les grans estrelles del món de la música esdevinguin marques de primer ordre no és exclusiu del nou mil·lenni, al contrari. Elvis Presley o els Beatles ja ho eren als anys cinquanta i seixanta, però les xifres, en escàndols, diners i influència que mou Rihanna la converteixen en un dels productes més rendibles de la història del pop. Anàrquica, despreocupada i controvertida, l’artista de Barbados projecta una imatge que ha connectat a la perfecció amb tota una generació.

No són poques les marques que l’han contractat perquè en sigui la imatge (Armani, Dior, Estée Lauder, Budwiser i un llarg etcètera) amb l’especial implicació a Puma, que l’ha nomenat directora creativa, i Samsung, patrocinadora de la seva nova gira mundial i que va comprar per avançat un milió de copies d’ Anti perquè els seus clients se’l poguessin descarregar abans que ningú. A més, la cantant també s’ocupa dels seus propis negocis, com una línia de fins a vuit perfums que porten el seu nom.

Rihanna no només ha compartit estudi de gravació amb Eminem, Kanye West, Paul McCartney o Calvin Harris, també els ha superat en nombre de vendes de descàrregues digitals, més de 100 milions -és la primera músic de la història que arriba a aquesta xifra-. Aquest rècord l’ha fet entrar al llibre Guinness per segona vegada: és l’artista que s’ha mantingut durant més temps ininterrompudament a les llistes de singles britàniques. Hi va entrar el setembre del 2009, amb Run this town acompanyant Jay-Z, i no en va sortir durant les 196 setmanes següents, passant per la classificació amb trenta cançons diferents. No és fa estrany, doncs, que el diari anglès The Guardian assegurés l’any passat que era l’estrella pop més important d’aquest segle.

Amb l’escàndol a la sang

Love the way you lie, Umbrella, The monster, We found love, Work, Rude boy. El catàleg de senzills de la diva de Barbados creix al mateix ritme que ho fan els escàndols. En comparació amb la seva gran rival, Beyoncé, sempre correcta, Rihanna sembla viure en un semicaos permanent. El 2012 es va publicar una fotografia seva manipulant una substància blanca i dividint-la en línies sobre el cap d’un desconegut en plena festa. Tres anys després, apareixia un vídeo enregistrat al festival de Coachella on es veia la cantant davant d’una altra substància blanca mentre es tocava ostensiblement el nas. Rihanna va contraatacar assegurant que feia una cigarreta. El seu instagram personal -@Badgalriri- és una mina de festes i fotografies amb poca roba que segueixen més de 41 milions de persones.

La llista de parelles i affairs que han atribuït a l’artista també és llarga i eclèctica. Des de la relació amb Chris Brown, que va acabar amb Rihanna agredida pel cantant en una baralla a l’interior d’un cotxe, fins al petó que es va fer amb Drake en ple concert a Manchester a principis d’aquest juliol.

stats