Patrimoni
Cultura 23/06/2023

Més de 20.000 fotografies de paisatges i el fons de Localia Televisió, entre les darreres incorporacions a l'Arxiu de la Imatge i el So de Mallorca

L'augment constant de donacions a l'Arxiu del So i de la Imatge del Consell de Mallorca no ha significat un creixement en el nombre de treballadors que hi fan feina

4 min
Imatge extreta del Fons Fotogràfic Lluis Fuster incorporada a l'Arxiu del So i de la Imatge

PalmaD’ençà que varen obrir, fa quasi 25 anys, a l’Arxiu del So i de la Imatge de Mallorca hi han arribat més d’un milió de documents. En els darrers temps, a més, el volum de donacions ha augmentat de manera significativa. “Per una banda pensam que la gent cada vegada és més conscient del valor patrimonial que tenen els arxius audiovisuals”, explica Francesc Bonnín, responsable de l’Arxiu del So i de la Imatge del Consell de Mallorca, “però també hi ha l’efecte crida: com més va, més gent ens coneix. Ve gent que no sabia què fer amb els arxius i fotografies que té, però que han vist que empreses o institucions han fet donacions i també ho volen fer”. En les darreres setmanes, de fet, han estat nombroses les incorporacions que s’han fet a l’arxiu. 

Les imatges del fotoperiodista Ramon Rabal donen testimoni de les festes i tradicions de les Balears.

Més de 20.000 fotografies

Una d’elles ha estat l’arxiu de Francisco Llompart, un fotògraf a temps parcial que va morir recentment, les fotografies del qual s’han incorporat ja a l’Arxiu del So i la Imatge gràcies a la intervenció del fotògraf Toni Verd. “Durant tota la seva vida, des dels anys 70 fins a principi dels 2000, va construir un banc d’imatges que s’empraren amb la finalitat de la promoció turística”, explica Bonnín, “i que tenen una qualitat molt alta”. Són més de 20.000 fotografies d’arreu de l’Arxipèlag que es feren servir per un bon grapat d’agències de publicitat i que permeten reconstruir els paisatges de les Illes i la seva evolució. 

L’escena musical mallorquina

No és l’únic fons que ha estat cedit recentment a l’arxiu. També hi acaba d’arribar el fons fotogràfic d’Astilleros de Mallorca, empresa fundada l’any 1942, i el de Lluís Fuster, un artista i fotògraf amateur que durant anys va immortalitzar l’escena musical mallorquina, especialment durant les dècades dels 80 i els 90. Ja s'ha fet un inventari de les més de 3.800 fotografies que conformen el fons i que ara s’ha de digitalitzar, un procés que en aquest cas té certa urgència perquè serà emprat per a la producció del documental que La Perifèrica està preparant sobre el panorama musical d’aquella època, 1983. Signes a l’arena

La música és també una de les protagonistes d’una altra de les col·leccions que acaben d’incorporar: entre els tres mil arxius que ha donat la productora Graphic Production and Services, que va estar en actiu durant la primera dècada del segle XXI encapçalada per Pedro Barbadillo, s’hi troba un documental de Kiko Veneno. “És un fons audiovisual amb diversos formats, des de VHS a Betacam, on hi ha tant treballs publicitaris com documentals que van ser emesos a programes com Documentos TV, 30 Minuts o Sense ficció”, diu Bonnín, “i a més del muntatge final el que incorporam són també tots els seus bruts”.

Tot aquest material serveix per reconstruir de manera fidedigna el passat recent de l’Arxipèlag. Ara, de fet, s’està tramitant la cessió en comodat –és a dir, per un període de temps determinat– del fons de Localia Televisió. “El propietari de les cintes, Sergio Rodríguez, ens les cedirà durant deu anys i és un material molt interessant perquè abasta la primera dècada dels anys 2000”. S’ha de recordar que aquesta xarxa de televisions locals propietat del grup PRISA va estar en funcionament des de l’any 1999 fins al 2009. “Fins al 2005 no va néixer IB3 i Televisió de Mallorca aparegué un any després, així que tenir aquests primers anys de continguts televisius és molt interessant”, argumenta Francesc Bonnín. 

Una de les imatges extretetes de les darreres incorporacions a l'Arxiu del So i de la Imatge

Un gran volum de donacions

Sigui com sigui, cada cas és un món i els acords de cessió o donació són tan diversos com els continguts de cada fons. El que sí solen incloure tots és una còpia de la versió digitalitzada que s’obté dels arxius, un procés que amb l’actual volum de donacions és de cada vegada més costós. “Tenim un cert endarreriment”, diu Bonnín, “perquè cada vegada és més difícil fer-ne el tractament arxivístic amb el personal que som”. Ara matex són tres treballadors que s’enfronten a un progressiu augment del volum de feina, malgrat que periòdicament s’incorporen persones a temps parcial que provenen o bé de processos de contractació del SOIB o bé en modalitat de pràctiques de la universitat. “O bé hem de tenir més mans, per treballar amb el material que ens arriba, o bé s’hauria d’externalitzar una part del procés”, puntualitza.

Entre les pròximes incorporacions ses troba el fons audiovisual de l’Obra Cultural Balear i el del fotoperiodista Ramon Rabal, que va morir fa uns anys, i que té un fons de desenes de milers de documents on hi ha una mica de tot: fins i tot, com que es va dedicar puntualment a la premsa rosa, hi ha uns originals de Claudia Schiffer durant les seves visites a Mallorca als anys 90. I és que la història de les Balears s’explica també gràcies a les pel·lícules i fotografies que molts guarden, encara ara, dins un calaix. 

stats