Soundtrack torna al Centre Cultural Sa Nostra amb ‘Der Letzte Mann’
I a més, música, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat
Soundtrack amb ‘Der Letzte Mann’ (El darrer home) / Cicle de cinema musical
CC Sa Nostra (carrer de la Concepció, 12. Palma) / 20 h
Soundtrack està de tornada! La Fundació Sa Nostra i el Cafè Antiquari presenten per aquesta reinauguració l'excepcional ‘Der Letzte Man’ (‘El darrer home’, 1924) de F.W. Murnau. Als instruments, Paco Colombàs, component dels populars i prometedors Oso Leone; Xema Borràs, músic eclèctic que milita als divertits i singulars Balcan bus, entre altres formacions illenques, i Sergi Llopis, cervell i líder de l'experimental i potents Highlands Project. ‘Der letzte mann’ és pura història del cinema és una pel·lícula en què el moviment no només s'utilitza com a element dinamiconarratiu, sinó com a metàfora psicològica que descriu i potencia el calat transcendental del drama. Una lliçó de cinema que ens dóna Murnau, per exposar una faula clarament crítica amb el capitalisme i el materialisme. Blues, jazz i soul es barregen per generar notes de melancolia, tristesa, emoció…
Duncan Chisholm Trio / Concert
CaixaFòrum (plaça Weyler,3. Palma) / 19 h
El CaixaFòrum acull una actuació de Duncan Chisholm al violí, Jarlath Henderson a la gaita i flautes i Matheu Watson a la guitarra. Duncan Chisholm és considerat un dels violinistes més reconeguts i amb més èxit d'Escòcia. Envoltat, com sempre, de músics excel·lents, la sobrietat i la sensibilitat de Duncan Chisholm deixa el públic assistent un cop més ferits de bellesa.
Quintet Metalls Riu Dolç / Concert
Auditori del Conservatori (Alfons el Magnànim, 64. Palma) / 20 h
Dins el cicle de concerts del Conservatori Superior, Quintet Metalls Riu Dolç, grup creat el 2014 per cinc estudiants del Conservatori, ofereix aquesta actuació. Està format per Andreu Vives a la trompeta, Miquel Àngel Buigues a la trompeta, Sergio Rosado a la trompa, Diego Riudavets al trombó i Felipe Arroyo a la tuba.
‘Dones dadà’ / Exposició
Es Baluard (plaça de la Porta des Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 31 de març
Es Baluard remet als 100 anys de dadaisme donant lloc a un arxiu en procés que permeti documentar, investigar i conèixer el treball de les dones vinculades d'una manera o una altra a aquest moviment. ‘Dones dadà’ és una primera aproximació a diferents lectures sobre algunes de les seves protagonistes. Amb ‘Dones dadà’, s'obre una proposta oberta i participativa des de la interdisciplinarietat per tal de dur al present la feina desenvolupada per certes dones que han obert una bretxa en les pràctiques artístiques i de pensament
FIVA (Festival Internacional de Videoart) / Exposició
Museu Es Baluard (pl. de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 17 d'abril
El museu d'Es Baluard projectarà els vídeos seleccionats pel jurat en aquesta nova edició del FIVA (Festival Internacional de Videoart). D'entre els 802 artistes participants, el jurat va atorgar el primer premi a l'obra Prodigal de Livia Ungur i Sherng-Lee Huang (Romania-Estats Units).
El festival, que es du a terme a Buenos Aires des del 2011, està dirigit per Soledad Sánchez, Marcela Andino i Hernán Raggi, i reuneix una perspectiva actualitzada de l'escena del videoart internacional. L'objectiu, diuen, és difondre la pràctica artística en el format del videoart amb un llenguatge actual per abreujar la bretxa existent entre la producció artística i el públic en general.
Es podrà veure a una selecció dels treballs videogràfics a l'Intermedi del 19 de febrer al 17 d'abril del 2016.
‘Homes coronats’ / Exposició
Casal Son Tugores (Clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 2 d’abril
Amb ‘Homes coronats’ Marta Pujades cerca donar visibilitat a aquells homes que es qüestionen la manera d’entendre la masculinitat en pro d’una major igualtat de gènere.
El projecte s’estructura al voltant de la figura d’Adonis, com el paradigma de bellesa masculina, contenint implícitament característiques de comportament que constituïen com havia de ser i sentir un home.
‘L’illa dels talaiots. Menorca, candidata a Patrimoni Mundial’ / Exposició
Museu de Menorca (Doctor Guàrdia, s/n. Maó) / Fins al 29 de maig
L’exposició té com a objectiu central apropar als menorquins i visitants el coneixement i els valors universals de la prehistòria de Menorca a la ciutadania, com també el perquè i el com de la candidatura a Patrimoni Mundial de la Menorca Talaiòtica. Per altra banda, amb aquesta mostra dedicada a l’arqueologia de Menorca i a la candidatura a Patrimoni Mundial, s’aprofita per obrir al públic la planta baixa del Museu de Menorca, un cop finalitzada la primera fase de rehabilitació de la institució museística.
'Joan Binimelis, un manacorí del Renaixement' / Exposició
Museu d’Història de Manacor. Torre dels Enagistes (carretera de Cales de Mallorca km 1,5) / Fins al 30 d’abril
'Joan Binimelis, un manacorí del Renaixement' és el títol de la mostra sobre el fill il·lustre més antic que té el municipi en el pedestal de la seva història. En complir-se els 400 anys de la seva mort, el Museu de Manacor (Torre dels Enagistes) li ret un homenatge amb una exposició sota la supervisió de Miquel Àngel Escanelles. Segons la directora del museu, Maria José Rivas, amb aquesta mostra biogràfica i bibliogràfica “es pretén donar a conèixer qui era i què va fer Joan Binimelis, a més de contribuir a la recuperació i difusió de la seva obra”.
‘Rosa Dulce’ / Exposició
L21 Gallery (Sant Martí, 1. Palma) / Fins a l’1 d’abril
L21 Gallery presenta l’exposició individual ‘Rosa Dulce’ de Bel Fullana (Mallorca, 1985). Per a aquest projecte, s’ha pintat la sala d’exposició de color rosa dolç i s’ha creat un espai domèstic. Una sala d’estar amb mobles de colors que simulen un arc de sant Martí, un dels símbols usats per l’artista. Aquesta és la tercera exposició individual de Bel Fullana a Palma i reuneix els seus darrers quadres i fotografies. En els quadres, l’artista hi reflecteix el seu món, els seus desitjos, les seves pors. L’artista observa el món amb els ulls d’una nina, i les seves obres reflecteixen aquesta visió infantil. La infància està marcada per l’aprenentatge. Bel Fullana no vol deixar la infància enrere. Per això, intenta experimentar-ho tot com una nina.
‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ / Exposició
CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / Fins al 8 de maig
L’Obra Social la Caixa presenta l’exposició ‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ al CaixaFòrum Palma. ‘Mediterrani’ ofereix una visió d’aquest mar des dels seus orígens, descobreix les seves particularitats biològiques i geològiques, i mostra alguns dels programes actuals d’investigació científica, com ara el Sistema d’Observació i Predicció Costanera situat a les Illes Balears, el primer laboratori submarí i un petit robot que recull mostres del fons marí, entre d’altres. Tots promouen la sostenibilitat i subratllen la importància de la ciència en la conservació. El públic podrà sentir els sons que produeixen els cetacis i descobrir que fa uns 6 milions d’anys aquest mar es va assecar i es va convertir en un desert, i que posteriorment, gràcies a un moviment de plaques tectòniques, va tornar a esdevenir el mar Mediterrani.
‘Muy frágil’ / Exposició col·lectiva
Pep Llabrés Art Contemporani (Sant Jaume, 17. Palma) / Fins al 29 de juny
Albo Puigserver, Goyo Antón, Robert Ferrer i Martorell, David de Felipe, Herminio, Rachel Howard, Pep Llambías, Ernesto Rodríguez, David Rodríguez Caballero, Winston Roeth i Fernando Soberats exposen de manera col·lectiva la seva obra. Les mateixes capses d’embalatge són el suport d’algunes de les obres exposades.
‘Fonaments’ / Exposició
Galeria Maior (Can Sales, 10. Palma) / Fins al 10 de març
Ignasi Rosés (Barcelona, 1969) presenta a la galeria Maior de Palma les seves obres més recents. Com fonaments, primeres estructures que hauran de suportar la raó final del constructe. Com runes en la seva dissolució a la natura indeterminada... Suspendre el temps quan descendeix fins a la no-presència o en constituir-se en projecte tancat: existeix un instant de coincidència en què l'objecte adopta una significació poètica, una estabilitat harmònica més enllà de la lògica constructiva o de la força erosiva. Segurament és l'artista a qui li correspon identificar aquest grau de suspensió, potser que el motiu de l'art no sigui altre que el de significar un estadi correcte del trànsit de l'objecte de natura a paraula, de paraula a natura.
'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat' / Exposició
Arxiu del Regne de Mallorca (c/ Ramon Llull, 3. Palma) / Fins al 31 de març
La Conselleria de Participació, Transparència i Cultura del Govern de les Illes Balears presenta l’exposició 'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat', que estarà oberta al públic fins al 31 de març. Aquest projecte expositiu nasqué amb la doble voluntat de promoure la figura universal de Ramon Llull i de donar a conèixer la creació dels artistes plàstics de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. A la inauguració, hi seran presents, a banda de la consellera de Cultura, Esperança Camps; el conseller d'Educació i Universitat, Martí March; el vicepresident del Govern, Biel Barceló; el director insular de Cultura del Consell de Mallorca, Rafel Creus, i la directora general de Cultura de l'Ajuntament de Palma, Francisca Niell.
'Veus baixes' / Exposició
Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març
Jordi Alcaraz, artista de Calella (1963), torna a la sala Pelaires per parlar-nos del desajust dels sentits: les peces són com aquells rèptils de coloració mimètica que ocupen tot el terrari i no són visibles sinó en una segona observació. Aquest fet provoca que tinguem la necessitat d’apropar-nos-hi, ens fa desconfiar de la pròpia percepció i fixar-nos en la relació inèdita i sorprenent entre les coses. Les obres semblen creades amb unes mans blanques, invisibles. És una exposició sense mobles, peanyes ni vitrines, tant sols amb alguna pintura, quasi invisible que s’ha d’escrutar de biaix. A la planta noble.
'Autonomia' / Exposició
Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març
Amparo Sard (Mallorca, 1973) presenta la seva primera exposició a la Galeria Pelaires, sota el títol 'Autotomia'. L’artista aquesta vegada se centra en la difícil relació que manté amb la seva pròpia obra després del pas del temps, de l’autocrítica i del perfeccionisme. Autotomia és la capacitat que tenen certs animals de desfer-se d’una part del seu cos per protegir-se del perill. Alguns d’aquests animals mai aconsegueixen regenerar les parts perdudes. Sard trasllada aquest concepte a la lluita interna que sosté l’artista enfront la seva obra, el pas del temps i a l’espectador (que actua com a depredador). L’artista es divideix en dues parts: serveix de menjar per a l’enemic (pel fet d’exposar-se) però també, aconsegueix escapar. A la planta baixa.
'Anglada-Camarasa i l'art japonès' / Exposició
CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / Fins al 28 d'agost de 2016
Nova exposició a l’espai que CaixaFòrum Palma destina a la difusió de l’obra del pintor Hermen Anglada-Camarasa. Aquesta vegada la mostra explora l’interès d’Anglada-Camarasa per l’art japonès, forjat al llarg dels seus anys d’estada a París. Aquest interès es fa palès amb la seva pròpia col·lecció d’estampes i llibres japonesos, que s’exposaran en relació amb la seva obra.
Casa Llorenç Villalonga. Museu literari / Exposició
Casa Llorenç Villalonga (c/ Bonaire, 25. Binissalem) / Permanent
La Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem es transforma en la Casa Llorenç Villalonga. Museu Literari, un centre que us proposa un viatge a través de la vida d’un dels principals novel·listes de la literatura catalana del segle XX i per les seves obres més emblemàtiques, com ara 'Bearn', 'Mort de dama' i 'L’àngel rebel'. El recorregut de l’exposició permanent es realitza amb el complement essencial d’una APP d’autoguiatge que permet al visitant, mitjançant la tecnologia més puntera, endinsar-se en la vida i obra de l’autor, a més de realitzar un viatge a l’interior del seu univers literari a través de les cambres de Can Sabater, casal senyorial de la vila de Binissalem, carregat de valors arquitectònics, etnogràfics i de ressons literaris. Horari: de dilluns a divendres, de 10 h a 14 h; dimarts i dissabte, de 16 h a 20 h. Entrada gratuïta.