ENTREVISTA
Cultura 24/05/2019

“Blessy’ és una aportació a la lluita contra el tràfic i una mostra de la força del treball cooperatiu”

Realitzadora del col·lectiu CàmeresiAcció

Inma Saranova
4 min
“Blessy’ és una aportació a la lluita contra el tràfic i una mostra de la força del treball cooperatiu” Silvia Cepero

EivissaSilvia Cepero, una de les tres realitzadores del col·lectiu CàmeresiAcció, ha presentat a Eivissa el documental Blessy sobre Tràfic d’Éssers Humans (TEH), el segon negoci il·lícit més gran del món, un assumpte del qual parlam amb ella.

Què és CàmeresiAcció i quina finalitat té?

CàmeresiAcció és una cooperativa que nasqué el 2012 a Barcelona. Es dedica a l’audiovisual i la transformació social. Unim els aprenentatges adquirits en l’autogestió, la facilitació de grups i el cinema social. Dissenyem i coordinem projectes d’intervenció i transformació social mitjançant la creació audiovisual participativa. L’objectiu és que la tècnica audiovisual i la creació serveixin per obrir espais de diàleg, reflexió i denúncia. Facilitem processos d’autorepresentació audiovisual per generar relats alternatius i en primera persona.

Blessy, projectat el dijous 23 a Eivissa, tracta del Tràfic d’Éssers Humans (TEH) en primera persona. Quines són aquestes ‘dones valentes’ amb qui heu treballat i com sorgí aquest projecte?

‘Dones valentes’ és el nom que van triar les quatre dones que feren part del procés de creació del documental per anomenar-se des de la col·lectivitat mantenint l’anonimat, per cuidar-se, per deixar de ser invisibles. Pensem que crear representacions audiovisuals des de la inseguretat que produeix un sistema que et fa vulnerable, fins al punt de privar-te de llibertat per qüestions de gènere, raça i classe, és, sens dubte, un acte de resistència i valentia. El setembre del 2016 férem un taller de narratives audiovisuals amb un grup de dones vinculades a Sicar.cat. És a partir d’aquesta primera experiència que sorgeix la idea de fer un curtmetratge documental en què les dones puguin ser part del procés de creació, és a dir, que ho decideixin tot (continuant amb la metodologia participativa que havíem proposat al taller). Quan ho parlem amb Sicar, els sembla molt bona idea, ja que creuen en la necessitat de generar material audiovisual sobre el tràfic d’éssers humans perquè consideren que pràcticament no n’hi ha i el que hi ha no està fet des del punt de vista de les mateixes dones. Així doncs, preparem una proposta en què s’abordi el tràfic d’éssers humans des de les històries personals (relats situats) en un espai de confiança i seguretat on elles formin part de totes les decisions.

Sicar.cat és un programa que ofereix atenció integral a víctimes de TEH per a la recuperació i la restitució dels seus drets. Per què us interessà aquest tema inicialment des de CàmeresiAcció?

La idea del documental apareix després d’haver fet aquest taller, amb Susana González i Carme Gomila, de La Ròtula. Així, Blessy és una coproducció entre La Ròtula i CàmeresiAcció codirigit per Susana, Carme i jo. Des de CàmeresiAcció la possibilitat encaixava molt bé amb altres documentals socials participatius que havíem fet amb diferents col·lectius (persones sense llar, persones amb membres amputats i persones amb diagnòstic d’intel·ligència límit) i era una oportunitat per sumar-nos a la producció audiovisual amb perspectiva feminista. Val a dir que el documental l’ha fet un equip compost per dones.

En què consisteix la tècnica del documental social participatiu usada?

Un documental social participatiu parteix de la base que són les protagonistes les que decideixen i expliquen la seva història. S’elabora un producte audiovisual sota un punt de vista compartit i consensuat. Així, es decideixen el guió tècnic i el narratiu conjuntament. El procés és molt important, és el mitjà per explorar i transformar la realitat. Cadascuna de les participants aporta des dels seus coneixements donant validesa a cada part per igual. En aquest cas, les dones aporten l’experiència i coneixement en relació amb el tema. Les realitzadores aportem els coneixements en llenguatge audiovisual i ens encarreguem de les fases de gravació i edició, tot i que també hem acompanyat i elaborat conjuntament la fase del guió i elles també han participat en les gravacions.

Quines altres tècniques heu usat per fer aquesta feina?

L’objectiu era produir una peça audiovisual que es diferenciés de l’imaginari de representació de formats periodístics televisius en què la dona apareix com una figura en la foscor, que, tot i tenir veu, continua produint una mirada victimitzadora de la persona. Volíem crear imaginaris visuals diferents amb les dones. Per fer-ho, el documental utilitza tècniques d’animació ( stop-motion ) i gravació amb figures en miniatura. D’altra banda, utilitza tècniques de facilitació de grups des d’una perspectiva sistèmica, tècniques de la psicologia Gestalt, de comunicació no violenta i de gestió emocional.

Recentment heu guanyat el premi Dunas de Liencres al millor documental nacional en el Festival de Piélagos. Quin recorregut tindrà Blessy?

Estem molt contentes amb aquest premi! Blessy ja ha aconseguit altres seleccions en festivals, com la selecció oficial al 25è festival L’Alternativa a Barcelona; la selecció oficial al festival Ojo a Sancocho, Bogotà, a Colòmbia; la selecció oficial al festival Inshort-Film a Lagos, Nigèria i el títol de documental finalista al 5è festival Edita, a Granada, entre d’altres. El nostre objectiu ara és que Blessy es mogui en el circuit de festivals. I també moure projeccions com la que hem fet a Eivissa (moltes gràcies!) acompanyades de xerrada i debat posterior, que és, per a nosaltres, la part més interessant. Val a dir que Blessy està enregistrat sota llicència Creattive Commons, però tot i així no estarà penjat a la web per temes de seguretat i pactes interns amb les dones. Així que s’haurà d’anar a les projeccions per veure’l! Finalment, cal compartir que cap país no és aliè a aquesta greu violació de drets humans que és el TEH, ja sigui com a país d’origen, trànsit o destinació. Els esforços contra el tràfic no són suficients. Actualment, hi ha persones prop de nosaltres que poden estar sent víctimes d’aquest delicte i, amb la seva valentia, s’enfronten a la captivitat i lluiten per la seva supervivència i la dels seus. Blessy és una aportació més a la lluita contra el tràfic de persones i una mostra de la força del treball cooperatiu en una aliança entre dones supervivents, una entitat de caràcter social i cineastes feministes.

stats