ARTS ESCÈNIQUES

El circ encomana la dansa de Thomas Noone al Mercat

LAURA SERRA
LAURA SERRA

El coreògraf Thomas Noone tenia ganes d’aproximar més la dansa al públic. Però de forma literal: que els espectadors veiessin de prop que el moviment dels ballarins no és ni robòtic ni un plaer estètic llunyà, sinó expressions humanes, fetes de carn i ossos. Amb aquesta premissa, tenia clar que el seu següent espectacle no seria a la italiana, sinó que situaria el públic dins de l’escena. Closer, l’espectacle que inaugura la temporada al Mercat de les Flors del 4 al 7 d’octubre, parteix d’aquesta voluntat. Però pel camí, a més, s’hi va creuar el llenguatge del circ: la companyia va ser convidada a treballar a l’escenari de La Vela de Sabadell i el clown va amarar la gestualitat dels ballarins. El color s’estén pel vestuari dels sis intèrprets i fins i tot l’escenografia és una construcció de tubs efímera i desmuntable que recorda els muntatges de circ.

“No és una obra còmica, ni un gag, ni utilitzem tècniques de circ, però hi ha una gestualitat de clown que entra a la dansa. És una peça de dansa amb el públic molt a prop, perquè així ens vegi la cara i el gest, uns detalls que poden enriquir i fer diferent la proposta”, apunta el coreògraf d’origen anglès, que ja porta 21 anys establert a Barcelona, d’on li agrada “l’espontaneïtat” i “el valor de la creativitat” si bé s’ha de lidiar amb més inestabilitat i menys recursos. Tot i que Thomas Noone esquiva donar pistes massa narratives sobre el muntatge, diu que dona voltes “sobre l’absurd del que fem aquí”: “Trobo que ens prenem massa seriosament. A l’obra hi ha un toc d’ironia, però potser l’hi trobo perquè soc anglès”.

Closer ha girat ja per ciutats d’Anglaterra, Itàlia i Alemanya. Per segon any consecutiu, Thomas Noone serà l’encarregat d’inaugurar temporada al Mercat de les Flors, on l’any passat va presentar la producció nacional de dansa amb Roser López Espinosa.

EDICIÓ PAPER 16/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF