Crítica de teatre
Cultura 28/02/2022

'El desig del cor': la crueltat de la família al Teatre Tantarantana

Molt bona direcció de l'obra de Caryl Churchill a càrrec de Lucia del Greco

2 min
Una imatge d'una escena de l'obra 'El desig del cor'

'El desig del cor'

Teatre Tantarantana. Fins al 6 de març del 2022

Caryl Churchill (Londres, 1938) és una antisistema. La dramaturga britànica, de qui hem vist recentment I només jo vaig escapar-ne al Teatre Lliure , confronta –i ens confronta– amb les contradiccions, convencions i valors del món capitalista. I ho fa amb un teatre que anomenen de noves tendències perquè no sabem com anomenar-lo, però que no és tan nou i que s’engloba dins de l’anomenat teatre postdramàtic. És a dir, aquell teatre que desafia la representació mimètica i la prevalença del text característica del teatre burgès amb una radical subversió de les formes i fins i tot del llenguatge. El desig del cor n’és un paradigmàtic exemple que compta, a més, amb una estupenda posada en escena d’una jove directora, Lucia del Greco, a qui caldrà seguir.

Malgrat que Caryl Churchill es va casar, va tenir fills i manté el seu matrimoni des de 1961, aquest Desig del cor és una demolidora i cruel mirada sobre la institució familiar que en tan sols una hora il·lumina totes les subversions formals i del llenguatge que apuntàvem amb una història que s’explica en cinc minuts. La d’un matrimoni madur i la tieta que esperen l’arribada de la filla que viu a Austràlia. I si bé la tieta assegura que no hi ha res pitjor que l’espera, és que no s’ha fixat en el volcà emocional que regna en aquella casa.

Una obra i posada en escena que connecta amb les formes auditives de la música minimalista o de certes partitures contemporànies sustentada, en aquest cas, amb un breu diàleg inicial que creix i s’engreixa a poc a poc al ritme de les repeticions, que modula la forma de dir fins a la intel·ligibilitat, que recrea la situació dramàtica des de la comèdia al drama i que inclou aportacions de caràcter surrealista. Molt bona direcció de Lucia de Greco modulant el ritme de la fragmentació, les pauses i els silencis, els cops d’humor i un magnífic repartiment encapçalat per uns fantàstics Albert Pérez i Vanessa Segura.

stats