Música
Cultura 12/11/2021

El Cor de Cambra del Palau estrena dues obres sobre l'esperança d'un món millor, malgrat tot

Interpretarà 'Reconnaissance', de Kaija Saariaho, i 'Invocation to the Earth', de Xavier Pagès-Corella

2 min
La compositora finlandesa Saariaho Kaija.

BarcelonaLa Mars Reconnaissance Orbiter és una nau enviada a l'òrbita de Mart el 2006 que ha inspirat la finlandesa Kaija Saariaho per compondre Reconnaissance, l'obra que estrena aquest divendres el Cor de Cambra del Palau de la Música al Petit Palau (20 h). També s'hi estrenarà Invocation to the Earth, de Xavier Pagès-Corella, un encàrrec del Palau dins del programa Barcelona Creació Sonora, que impulsa l’Institut de Cultura de Barcelona (Icub). Totes dues obres són una crida a la reflexió sobre el destí de la humanitat. Reconnaissance , diu Saariaho, és "una obra de ciència-ficció" que ha desenvolupat amb un llibret d'Aleksi Barrière i que reflecteix un futur distòpic en què els humans busquen refugi a Mart. El destí d'una humanitat entestada en perjudicar la Terra és la preocupació al voltant de la qual ha construït una obra que inclou referències a la pel·lícula Solaris (1972), una de les obres mestres del cineasta rus Andrei Tarkovski. "Vivim en una societat basada en el màrqueting i els diners, i això pot destruir la cultura i la civilització", adverteix Saariaho, compositora convidada d'aquesta temporada al Palau de la Música.

Reconnaissance és una mena de "madrigal futurista", com una versió contemporània i de ciència-ficció dels madrigals del Renaixement. Molt exigent vocalment, la composició de Saariaho està estructurada en cinc parts i un interludi i incorpora textos en diferents idiomes, inclosa la llengua dels nadius nord-americans hopi.

L'altra estrena del dia, Invocation to the Earth, de Xavier Pagès-Corella, també parteix del desastre, però fa més evident la intenció de "transmetre un missatge d'esperança", tal com explica el compositor. De fet, Pagès-Corella va partir del lema de la temporada del Palau de la Música, "Celebrem la vida", i va anar a parar a "un poema preciós i molt potent" de William Wordsworth (1770-1850) escrit en l'Europa de les guerres napoleòniques. L'obra té dues parts: la primera és l'exposició del caos i la destrucció, i la segona proposa l'aparició d'un "esperit que fa un ritu de purificació". Per tant, esperança malgrat tot.

El programa del concert es completa amb Stars (2011), una obra del compositor letó Ēriks Ešenvalds creada a partir d’un poema de Sara Teasdale (1884-1933).

stats