ARTS ESCÈNIQUES

Sobre els bàrbars del nord

Crítica de 'Tierras del Sud' a l'Espai Lliure

El govern australià ha prohibit l’entrada dels turistes a la muntanya Uluru, rebatejada i coneguda des del 1873 amb el nom d’Ayers Rock, responent a la demanda de la tribu Anangu, que xoca amb els interessos de la indústria turística. Per a aquests aborígens, en el monument hi habiten els éssers de la seva mitologia que els guien per la vida.

Austràlia dista milers de quilòmetres del sud de l’Argentina, on malviuen el supervivents de l’ètnia maputxe, però els habitants de tots dos territoris manifesten una mateixa manera d’entendre les relacions amb la naturalesa que s’oposa filosòficament a l’explotació mercantilista occidental. Aquesta contraposició és la reflexió més refulgent de Tierras del Sud, d’Azkona i Toloza. Un espectacle polític, militant; un teatre documental que desvela la barbàrie comesa amb el poble maputxe durant més de 150 anys pels successius governs argentins i les grans companyies europees i americanes com Benetton.

Sotmesos pel capitalisme

Benetton és el recurs dramàtic per exposar una part de la història d’aquest poble sotmès pel capital que avui dia lluita per recuperar les seves terres oposant els seus drets ancestrals als títols del registre de la propietat. L’espectacle és una mena de reportatge periodístic que resumeix la investigació sobre el terreny de Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández amb testimonis dels lluitadors i amb delirants declaracions de diversos presidents argentins. L’encert formal de la funció és focalitzar tota la història a través de fotografies. Tant les publicitàries de Benetton, com les manipulades pel govern argentí per al museu de zoologia humana de Buenos Aires. El mateix espai escènic evoca el set d’un fotògraf on els intèrprets de l’obra van construint una reproducció estilitzada del territori patagònic mentre expliquen la barbàrie d’aquells que venen del nord.

EDICIÓ PAPER 07/12/2019

Consultar aquesta edició en PDF