LA PROPOSTA CULTURAL

Maria Rosa Llabrés presenta ‘El iambe grec. A l’origen de la sàtira’ a Quart Creixent

I a més, documentals, exposicions i altres activitats. Explicau-nos les vostres propostes a info@arabalears.cat

‘El iambe grec. A l’origen de la sàtira’ / Presentació de llibre

Llibreria Quart Creixent (carrer d’en Rubí, 5. Palma) / 19.30 h

La llibreria Quart Creixent i El Gall Editor organitzen la presentació del llibre ‘El iambe grec. A l’origen de la sàtira’, que anirà a càrrec de Maria Rosa Llabrés Ripoll, curadora de l’obra; el Dr. Francesc Casadesús, professor de Filosofia grega de la UIB, i l’editor, Gràcià Sánchez. El iambe grec arcaic data dels segles VI i VII abans de Crist, i és un gènere d’inventiva, de comicitat i de diversió.

 

‘SOS3’ / Documental i xerrada

Espai Na Camel·la (C/ d’en Tià de sa Real, 6. Manacor) / 20 h

L'Espai Na camel·la acull la projecció del documental ‘SOS3’, amb la posterior xerrada ‘Dret a Sostre?’. Hi participaran Maria Fuster, periodista i directora del documental; Francesc Llinàs, ajudant de direcció i edició, i Xavier Mesquida, metge voluntari de Metges de Món. Aquesta activitat s’emmarca en el segoon cicle de xerrades ‘Enllaçant Manacor’, organitzat pel departament de Serveis Socials de l'Ajuntament de Manacor.

 

‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ / Presentació de l’exposició

CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / 11.30 h. Fins al 8 de maig

L’Obra Social la Caixa presenta l’exposició ‘Mediterrani, el nostre mar com mai l’has vist’ al CaixaFòrum Palma. ‘Mediterrani’ ofereix una visió d’aquest mar des dels seus orígens, descobreix les seves particularitats biològiques i geològiques, i mostra alguns dels programes actuals d’investigació científica, com ara el Sistema d’Observació i Predicció Costanera situat a les Illes Balears, el primer laboratori submarí i un petit robot que recull mostres del fons marí, entre d’altres. Tots promouen la sostenibilitat i subratllen la importància de la ciència en la conservació. El públic podrà sentir els sons que produeixen els cetacis i descobrir que fa uns 6 milions d’anys aquest mar es va assecar i es va convertir en un desert, i que posteriorment, gràcies a un moviment de plaques tectòniques, va tornar a esdevenir el mar Mediterrani.

 

ArtFutura / Festival

Museu Es Baluard (pl. de la Porta de Santa Catalina, 10. Palma) / Fins al 18 de febrer

Un any més, Es Baluard participa a ArtFutura, el festival de cultura i creativitat digital iniciat el 1990 i centrat a explorar els projectes i les idees més rellevants sorgits en el panorama internacional del ‘new media’, el disseny d'interacció, els videojocs i l’animació digital. En l'era digital en què vivim immersos, la vida artificial, la realitat virtual i les imatges generades per ordinador són només el primer lliurament d'un nou univers de possibilitats.

El programa ArtFutura 2015, que en aquesta convocatòria es realitza a 22 ciutats més, inclou les darreres aportacions en el camp de la creativitat digital: animació 3D, motiongraphics, time-lapse, efectes especials, virals, videoclips i un gran documental.

Les projeccions estan dividides en blocs temàtics de 60 minuts:

3D Futura Show
Cada any, el 3DFutura Show inclou els treballs internacionals d'animació per ordinador més destacats i reflecteix l'evolució tant tècnica com de continguts d'aquesta nova forma d'expressió creativa.

FuturaGraphics
Animacions digitals i més enllà: curts, virals, videoclips i altres obres en la recerca de noves estètiques i llenguatges.

Artworks
Nova secció dedicada a les instal·lacions new media i el seu reflex en el format vídeo. Els nous sistemes d'enregistrament i edició, cada vegada més sofisticats, faciliten noves formes de documentar les obres i, en ocasions, d'anar més enllà de la contemplació directa com experiència. Amb obres de Daniel Canogar, Daniel Rozin, Laurent Mignonneau & Christa Sommerer, Universal Everything, Factory Fiftee, Mark Nixon, Viliina Koivisto, Rafael Lozano-Hemmer i d'altres.

Feeding the Web / Collective Intelligence
Una nova entrega d'aquest programa dedicat a aquells missatges i obres audiovisuals produïdes directament per a la web. Un nou tipus de material, pensat i realitzat exclusivament per a ser vist en línia. Alimentant la web, ens alimentem a nosaltres mateixos.

Trailing the Games
Les intros són el punt d'encreuament entre la cultura de la interacció i el llenguatge cinematogràfic. Selecció de les millors intros del món dels videojocs amb especial èmfasi en la seva creativitat i disseny.

Dramas & Landscapes
Drames i paisatges. Retrospectiva d'animacions digitals d'obres poc conegudes però crucials i que signifiquen autèntiques fites en l'evolució de la imatge virtual. Amb obres de Steve Katz (Protest), Kouji Morimoto (Extra), Tomek Baginski (Fallen), Zeitguised (Peripetics), Nobuto Ochiai (Zaijian), Makoto Yabuki (One) i d'altres.

Tot això ho podreu trobar a l’Intermedi del Museu d’Art Contemporani de Palma.

 

‘Muy frágil’ / Exposició col·lectiva

Pep Llabrés Art Contemporani (Sant Jaume, 17. Palma)

   

Albo Puigserver, Goyo Antón, Robert Ferrer i Martorell, David de Felipe, Herminio, Rachel Howard, Pep Llambías, Ernesto Rodríguez, David Rodríguez Caballero, Winston Roeth i Fernando Soberats exposen de manera col·lectiva la seva obra. Les mateixes capses d’embalatge són el suport d’algunes de les obres exposades.

 

‘Fonaments’ / Exposició

Galeria Maior (Can Sales, 10. Palma)

Ignasi Rosés (Barcelona, 1969) presenta a la galeria Maior de Palma les seves obres més recents. Com fonaments, primeres estructures que hauran de suportar la raó final del constructe. Com runes en la seva dissolució a la natura indeterminada... Suspendre el temps quan descendeix fins a la no-presència o en constituir-se en projecte tancat: existeix un instant de coincidència en què l'objecte adopta una significació poètica, una estabilitat harmònica més enllà de la lògica constructiva o de la força erosiva. Segurament és l'artista a qui li correspon identificar aquest grau de suspensió, potser que el motiu de l'art no sigui altre que el de significar un estadi correcte del trànsit de l'objecte de natura a paraula, de paraula a natura.

 

‘La fi del Regne enmig del mar’ / Exposició

La Misericòrdia (plaça de l’Hospital, 4. Palma) / Fins al 5 de febrer

A iniciativa del Consell de Mallorca i de la Comissió Cívica del Tricentenari 1715-2015, aquest dijous a les 19 h a la Misericòrdia de Palma, s'inaugurarà l'exposició ‘La fi del Regne enmig del mar?’, produïda el passat juliol des del Born CC de Barcelona i, posteriorment, presentada a Eivissa i a Formentera a iniciativa dels respectius consells. A la mateixa sala de l'exposició s'emetrà en circuit permanent, entre el 15 de gener i el 6 de febrer, el documental ‘La resistència’ de Pere Sànchez. La mostra està dedicada a la participació dels illencs en la Guerra de Submissió, tant en la defensa de Barcelona com del Regne de Mallorques.

 

'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat' / Exposició

Arxiu del Regne de Mallorca (c/ Ramon Llull, 3. Palma) / Fins al 31 de març

La Conselleria de Participació, Transparència i Cultura del Govern de les Illes Balears presenta l’exposició 'Interpretant Ramon Llull, l’Amic i l’Amat', que estarà oberta al públic fins al 31 de març. Aquest projecte expositiu nasqué amb la doble voluntat de promoure la figura universal de Ramon Llull i de donar a conèixer la creació dels artistes plàstics de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera. A la inauguració, hi seran presents, a banda de la consellera de Cultura, Esperança Camps; el conseller d'Educació i Universitat, Martí March; el vicepresident del Govern, Biel Barceló; el director insular de Cultura del Consell de Mallorca, Rafel Creus, i la directora general de Cultura de l'Ajuntament de Palma, Francisca Niell.

 

‘Campo a través’ / Exposició

ADDAYA Centre d'Art Contemporani (C/ Alexandre Rosselló, 10. Alaró) / Fins al 20 de febrer

ADDAYA Centre d'Art Contemporani presenta ‘Campo a través’ d'André Ricardo (São Paulo, Brasil, 1985), una exposició comissariada per Ángel Calvo Ulloa en la qual podrem veure les obres resultat de la seva residència al centre el mes de desembre 2015. El treball d'André Ricardo se centra en el camp de la pintura. En termes generals, la seva recerca es basa en l'estudi de l'espai i el color, i la construcció d'aquest espai funciona com una espècie de síntesi de paisatge o un objecte específic que participa en el seu context. El paisatge, en la seva recerca, és un tema que no s'esgota com un tema en si mateix o gènere pictòric. Es podrà visitar de dimecres a divendres de 10.30 a 13.30 i de 17.00 a 20.30 h, i els dissabte d’11.00 a 14.00 i de 17.00 a 20.30 h.

 

‘Bauhaus 1919, modelo para armar’ / Exposició

Casal de Son Tugores (Clastra de Son Tugores, 2. Alaró) / Fins al 6 de febrer

Aquest projecte de Gonzalo Elvira està realitzat a partir de l’escola d’art Bauhaus, fundada l’any 1919 per Walter Gropius durant la república de Weimar. ‘Bauhaus 1919, modelo para armar’ és el títol del projecte i amaga un joc de paraules  entre l’any  de  creació  de  l’escola  i  el  títol  del  llibre ‘62/Modelo para armar’ de Julio Cortázar. Art, arquitectura, disseny i recerca es combinen en aquest projecte, que en el seu aspecte formal està representat per una sèrie de dibuixos realitzats en diferents suports i tècniques. Dibuixos sobre tela perforats amb agulla i martell. Un intent de gravar les imatges com si fos una pissarra, establint una sèrie de relacions en forma de procés rizomàtic. Horari: de dilluns a divendres de 16 a 20 h i els dissabtes d’11 a 13 h.

 

'Veus baixes' / Exposició

Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març

Jordi Alcaraz, artista de Calella (1963), torna a la sala Pelaires per parlar-nos del desajust dels sentits: les peces són com aquells rèptils de coloració mimètica que ocupen tot el terrari i no són visibles sinó en una segona observació. Aquest fet provoca que tinguem la necessitat d’apropar-nos-hi, ens fa desconfiar de la pròpia percepció i fixar-nos en la relació inèdita i sorprenent entre les coses. Les obres semblen creades amb unes mans blanques, invisibles. És una exposició sense mobles, peanyes ni vitrines, tant sols amb alguna pintura, quasi invisible que s’ha d’escrutar de biaix. A la planta noble.

 

'Autonomia' / Exposició

Pelaires Centre Cultural Contemporani (c/ de Can Verí, 3. Palma) / Fins al mes de març

Amparo Sard (Mallorca, 1973) presenta la seva primera exposició a la Galeria Pelaires, sota el títol 'Autotomia'. L’artista aquesta vegada se centra en la difícil relació que manté amb la seva pròpia obra després del pas del temps, de l’autocrítica i del perfeccionisme. Autotomia és la capacitat que tenen certs animals de desfer-se d’una part del seu cos per protegir-se del perill. Alguns d’aquests animals mai aconsegueixen regenerar les parts perdudes. Sard trasllada aquest concepte a la lluita interna que sosté l’artista enfront la seva obra, el pas del temps i a l’espectador (que actua com a depredador). L’artista es divideix en dues parts: serveix de menjar per a l’enemic (pel fet d’exposar-se) però també, aconsegueix escapar. A la planta baixa.

 

'Anglada-Camarasa i l'art japonès' / Exposició

CaixaFòrum (pl. Weyler, 3. Palma) / Fins al 28 d'agost de 2016

Nova exposició a l’espai que CaixaFòrum Palma destina a la difusió de l’obra del pintor Hermen Anglada-Camarasa. Aquesta vegada la mostra explora l’interès d’Anglada-Camarasa per l’art japonès, forjat al llarg dels seus anys d’estada a París. Aquest interès es fa palès amb la seva pròpia col·lecció d’estampes i llibres japonesos, que s’exposaran en relació amb la seva obra.

 

Casa Llorenç Villalonga. Museu literari / Exposició

Casa Llorenç Villalonga (c/ Bonaire, 25. Binissalem) / Permanent

La Casa Museu Llorenç Villalonga de Binissalem es transforma en la Casa Llorenç Villalonga. Museu Literari, un centre que us proposa un viatge a través de la vida d’un dels principals novel·listes de la literatura catalana del segle XX i per les seves obres més emblemàtiques, com ara 'Bearn', 'Mort de dama' i 'L’àngel rebel'. El recorregut de l’exposició permanent es realitza amb el complement essencial d’una APP d’autoguiatge que permet al visitant, mitjançant la tecnologia més puntera, endinsar-se en la vida i obra de l’autor, a més de realitzar un viatge a l’interior del seu univers literari a través de les cambres de Can Sabater, casal senyorial de la vila de Binissalem, carregat de valors arquitectònics, etnogràfics i de ressons literaris. Horari: de dilluns a divendres, de 10 h a 14 h; dimarts i dissabte, de 16 h a 20 h. Entrada gratuïta.

 

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 14/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF