Cultura 27/03/2019

La tragèdia japonesa de Puccini torna al Principal

El teatre estrena 'Madama Butterfly' aquest diumenge, amb la direcció musical del mallorquí Antonio Méndez

Elena Navarro
2 min
L'obra de del compositor italià torna al Principal onze anys després de la última representació

Palma'Madama Butterfly' de Puccini arriba al teatre Principal de la mà del director musical mallorquí Antonio Méndez i el director d'escena Mario Pontiggia, en una producció d'Amics Canaris de l'Òpera (ACO). Aquesta tragèdia japonesa en tres actes, que ja és un símbol de l'amor impossible i les barreres interculturals, és la segona proposta del Principal en la seva 33a Temporada de l'Òpera i Dansa, que ha presentat aquest dimecres dematí en roda de premsa.

Carlos Forteza, director del Principal, ha expressat la seva satisfacció per la bona rebuda que està tenint a taquilla perquè “dissenyam la programació pensant en el públic i amb la idea de poder convocar la màxima gent possible”. També ha posat en valor la qualitat de la direcció tant d'escenografia com musical: “Amb dos directors amb una llarga trajectòria professional que s'estrenen per primer cop a Mallorca i al Principal”. L'obra del compositor italià torna al Principal 11 anys després de la darrera representació.

“Dins el drama que és, ens hem divertit molt”, ha assegurat l'escenògraf Mario Pontiggia. De l'òpera, Pontiggia ha dit que és “difícil” i també “perfecta”. Ha recordat el fracàs de Puccini en la primera estrena, l'any 1904, fet que el portà a millorar l'obra i representar-la uns mesos després, quan realment fou aclamada. De fet, Puccini va fer cinc versions d'aquesta obra, l'última de les quals és la que es representa en aquesta ocasió. En aquest procés de millora, “Puccini s'allunya de l'aspecte exòtic i es fixa en la figura protagonista”, ha explicat Pontiggi. Pel que fa l'escenografia, el director ha optat per un “espai com un no espai”: una tarima alta i negra, amb miralls i sostres de mirall que difuminen els límits de l'espai.

Per la seva banda, el jove director Antonio Méndez ha dit que “és molt especial tornar a casa després d'estar mitja vida fora de Mallorca, però Mallorca sempre serà la meva illa”. Méndez va néixer a Palma el 1984 –tot i que resideix des del 2007 a Alemanya– i és un dels directors més consolidats de la seva generació. En aquesta òpera, debuta al capdavant de la Simfònica de les Illes Balears.

En la presentació, el director ha posat en valor la qualitat individual dels cantants, també com “un elenc molt equilibrat”. “També vull destacar la presència de cantants mallorquins, mostra de la qualitat artística de l'illa”, ha afegit. Quant a l'obra, ha explicat que “hi ha molts Puccinis en aquesta òpera”. Es refereix als canvis de ritme que conté, que la fan tornar cada vegada més intimista: “A mesura que va avançant l'òpera l'escenografia i la música es van tornant més austeres”, en sintonia amb la solitud de Butterfly.

Pel que fa l'elenc, la soprano coreana Sae-Kyung Rim encarna la despietada Cio-Cio San, un rol que ha defensat més de cent vegades. L’acompanyen Lorena Valero, Eduardo Aladrén, Javier Franco i els cantats de l'illa José Manuel Sánchez, Antoni Lliteres, Jorge Tello, Pablo López i Marga Cloquell. L'òpera s'estrenarà diumenge 31 de març i es representarà també els dies 3, 5 i 7 d'abril.

stats