ARTS ESCÈNIQUES
Cultura 04/11/2017

“L’erotisme té doble poder i juga amb l’etern interrogant”

‘Coses que no t’he contat’ es representa avui a la Carpa Diem del Teatre del Mar

Margalida Mateu
3 min
Les dones protagonistes d’aquestes obres, Aina Zuazaga (a la imatge) i Vicka Duran, són les conductores dels relats.

PalmaInsinuació, lirisme, poesia, sensualitat, imaginació, confessions, complicitats: això és Coses que no t’he contat, un espectacle de relats eròtics escrits per Rafel Gallego i Pere Fullana, i interpretats per les actrius Aina Zuazaga i Vicka Duran sota la direcció de Ferran Bex. Escrit per homes per a una narració de dones, elles en són la veu: Zuazaga com a conductora principal i Duran, seguint cada un dels seus sospirs i alens, sense deixar que el ritme de la funció decaigui. Avui faran una funció especial al Teatre del Mar de Palma a partir de les 20 hores.

“La Carpa Diem del Teatre del Mar s’ha interessat pel nostre espectacle, és molt gratificant que et venguin a cercar quan ja tens un espectacle fet i rodat, i no pas sempre haver-te de cercar les sopes a la recerca de funcions”, comenta Aina Zuazaga; aquest és el “resultat d’una peça que funciona, agrada i té públic”. De Coses que no t’he contat, n’han fet aproximadament 20 actuacions d’ençà que fa més d’un any fou creada. Una d’elles, a Salamanca, comenten les actrius, “va ser enguany: en bon Diumenge Sant vàrem fer relats eròtics a Salamanca”, emfatitzen somrient.

La peça consta de quatre relats eròtics escrits per Rafel Gallego, i n’hi han afegit un de nou, escrit per Pere Fullana, qui va ser professor de les actrius a l’ESADIB. El dramaturg ha escrit expressament per a totes dues aquesta nova narració eròtica en forma de metarelat i amb la característica que no és heterosexual, “es genera una sensació de si realment estam actuant o no, si el que explicam és cert i ens ha succeït en primera persona... Tenim una complicitat brutal entre totes dues que s’integra en la funció com a sorpresa final”. El relat de Fullana, malgrat que molt diferent dels altres, es complementa a la perfecció amb les confessions més íntimes, líriques i poètiques de Gallego.

Vicka Duran marca el ritme de l’espectacle amb les intervencions del caixó flamenc i la darbukka, els sons de la percussió interactuen amb la peça, són elles dues i la imatgeria del públic. “És allò que no es mostra; en les funcions que hem anat fent ens hem trobat de tot, gent que interactua, que quan li adreces la mirada s’avergonyeix, a vegades seriosos, empassant-se la saliva. Sovint tenim la sensació de com quan ets petit i surt una escena de sexe a la televisió davant dels teus pares”.

La insinuació és part de l’espectacle, “jugam amb la paraula, l’entonació, els ritmes, les pauses, la música per crear la tensió sexual resolta o no als relats, la il·luminació tènue acompanya, tot està dins la imatgeria de l’espectador, és el poder de suggestió. L’erotisme té aquest doble poder: juga amb l’etern interrogant de ‘deu ser vera?”.

Nous projectes

Vicka Duran té previst anar a Madrid a fer un curs de teatre comunitari a l’espai Matadero, “en un projecte que treballa amb col·lectius de la ciutat i els introdueix en el món del teatre”. I Aina Zuazaga sortirà a la nova temporada de Treufoc, la sèrie policíaca d’IB3 Televisió, en el paper de la forense Júlia; és una producció que és a punt de començar els enregistraments de la segona temporada. A banda, també roda un curtmetratge de Toni Bestard amb l’actor Diego Ingold.

Segona part

“Després de l’èxit encoratjador de Coses que no t’he contat i la bona rebuda que ha tingut l’erotisme ben fet, ara tenim moltes ganes de fer-ne una segona part dedicada a l’univers femení i relats que seran tots escrits per dones”, ens avancen les actrius.

stats