El Grec perd un 6% d'espectadors i ajustarà la seva oferta

Amb 114.281 assistents, el festival reduirà el nombre d'obres i de públic per "cuidar els artistes"

El festival Grec ha tancat aquest dimecres la 42a edició amb 114.281 espectadors, un 6% menys que l’any passat. Es tracta d’una reducció lligada, en part, al fet que aquest any s’han programat menys espectacles (se n’han fet 84, mentre que el 2017 en van ser 102) i que respon al model de festival que vol impulsar el director del Grec, Cesc Casadesús. “Reduir espectacles i espectadors és bo, perquè ens permet cuidar els artistes i la producció local”, afirma Casadesús, que defensa que “aquest any, artísticament, el festival ha pujat un graó”.

Les propostes del Grec situades als teatres de Montjuïc són les que han tingut, en termes generals, més bona rebuda. En total, els muntatges ubicats en aquest espai han tingut un 89% d’ocupació, una xifra mai aconseguida fins ara i que és deu punts superior a la de l’any passat. Entre les obres que han aplegat més assistents hi ha espectacles internacionals com Pine Smoke, de Cloud Gate Dance; Xenos, d’Akram Khan; Belgian rules, de Jean Fabre, i Minuit, de Yoann Bourgeois. Tots han tingut entre un 98% i un 99% d’ocupació i han reunit al voltant d’un miler d’espectadors, excepte en el cas de Pine Smoke, que es va representar al Teatre Grec i va atreure més de 4.000 persones.

La programació situada a la resta d’espais de la ciutat ha tingut menys ocupació que en anys anteriors (un 59,49%). Els muntatges locals amb més èxit de públic i de crítica han sigut Una gossa en un descampat, de Clàudia Cedó, a la Sala Beckett; Vània, d’Àlex Rigola, a la Sala Muntaner; Falsestuff, de Nao Albet i Marcel Borràs, al Teatre Nacional, i La plaza, d’El Conde de Torrefiel, al Sant Andreu Teatre. En aquests casos, les ocupacions se situen entre el 84% i el 98%.

Més funcions de cara al 2019

“Els artistes locals han fet un salt en qualitat artística i en talent. Si això vol dir fer menys espectacles i menys espectadors, l’any vinent anirem cap aquí si els polítics em deixen”, subratlla Casadesús, que treballarà perquè les propostes programades “tinguin més presència, és a dir, més funcions, al festival”. El director del Grec també precisa que s’ha reduït lleugerament l’edat mitjana dels espectadors (situada enguany en 42 anys) i que s’ha incrementat el públic local, xifrat en un 82% en aquesta edició (la passada va ser del 76%). A més, el Grec ha acollit activitats paral·leles gratuïtes que han reunit més de 6.000 espectadors. Així mateix, el festival ha venut 107.451 entrades, prop de 3.000 més que en l’edició del 2017.

En paral·lel, Casadesús destaca que en aquesta ocasió hi ha hagut una aposta més àmplia de produccions internacionals i que el festival s’ha consolidat com “un agent actiu a la ciutat” a l’hora d’impulsar coproduccions. Per la seva banda, el comissionat de Cultura, Joan Subirats, considera que el Grec és “cada vegada més referent i prescriptor d’espectacles internacionals importants” i posa èmfasi en la presència del públic jove que, diu, “cada vegada té més interès per ser-hi”.

A banda de seguir impulsant un model de festival “amb menys paraigües i més discurs”, el director ha avançat per on aniran els trets la pròxima edició. El festival s’ha fixat enguany en l’Àsia i ha explorat el diàleg entre Orient i Occident a través dels espectacles programats. Seguint amb la idea de recórrer el món i tenint en compte que en aquesta edició el Grec ha arribat fins a Singapur, Casadesús prepara per al 2019 un viatge escènic que arrencarà a Melbourne, a Austràlia, i acabarà a Nova York, als Estats Units.

Etiquetes

EDICIÓ PAPER 20/10/2018

Consultar aquesta edició en PDF