Nutrició

Els 'superaliments' de la dieta mediterrània

Una bona combinació d'aquests productes ajuda a millorar la qualitat de vida i a prevenir malalties

Els 'superaliments' són aquells aliments que ens aporten un benefici extra en la nostra salut. Es caracteritzen per tenir nutrients especialment saludables per al nostre organisme que ens aporten antioxidants, greixos saludables i vitamines. “Són aliments que és convenient que no faltin dins la nostra alimentació”, assevera Fanny Pons, farmacèutica experta en nutrició, si bé puntualitza que la quantitat dependrà de cada persona i del propi funcionament de l'organisme.

Pons adverteix que “atribuir propietats miraculoses a un sol aliment no té sentit”, sinó que la clau és saber combinar els aliments. “Una bona combinació ens ajudarà a millorar la qualitat de vida i a prevenir malalties tan importants com l'obesitat, el colesterol o la diabetis”, subratlla.

Les baies de goji, la col Kale i la quinoa són alguns dels 'superaliments' més de moda, però la veritat  és que la majoria són més a prop del que ens pensam. De fet, assegura Pons, la majoria dels aliments de la dieta mediterrània es podrien considerar 'superaliments' i troba un error “girar l'esquena als nostres productes”.

Oli d'oliva

L'oli d'oliva és un d'aquests 'superaliments' de la dieta mediterrània. Té moltes propietats beneficioses per a l'organisme, ajuda a fer baixar el colesterol i els estudis han demostrat que és un bon aliat en la prevenció del carcinoma de mama. “A l'estudi Predimed sobre prevenció amb dieta mediterrània, també s'ha vist que l'oli d'oliva té un paper fonamental en la prevenció de malalties cardiovasculars”, destaca Pons.

Nous

Els fruits secs són uns altres aliments que aporten importants beneficis per a la nostra salut. Els fruits secs, no salats, com per exemple els nous, contenen àcids grassos poliinsaturats com l'omega 3 i 6, i tenen un paper destacat en la prevenció de carcinomes, malalties degeneratives i malalties cardiovasculars.

Sardina

El peix, i especialment el peix blau com la sardina, que pel fet de ser petit no acumula metalls pesants, és una font important de calci (procedent de l'espina) i aporta vitamines liposolubles com la vitamina A i D. “La vitamina D està directament implicada en l'absorció del calci”, subratlla Pons. "Així mateix, és una font important de minerals i de proteïnes d'alt valor biològic”, hi afegeix.

Bròquil

Les verdures crucíferes, com el bròquil, són molt riques en vitamines (sobretot vitamina C) i minerals com el potassi i el calci. De fet, és una de les millors fonts vegetals de calci i conté magnesi, que és molt important per assegurar que el primer s'absorbeix correctament. El bròquil, i les verdures crucíferes en general, també conté substàncies amb efecte anticancerigen reconegut.

Les verdures de fulla verda, les tomàtigues i els cítrics són una altra bona font d'antioxidants, que ajuden a prevenir l'envelliment. “És important mesclar colors per obtenir un bon nivell d'antioxidants”, remarca Pons, com seria el vermell del licopè (tomàtiga, síndria), el verd de la clorofil·la (espinacs, bledes) i el taronja del betacarotè (pastanaga, carabassa, meló). Les fruites i verdures en general han de tenir una presència destacada en l'alimentació per la quantitat de fibra que aporten. “La fibra té un paper fonamental en el funcionament del trànsit gastrointestinal i en el control del colesterol i del sucre en sang”, afegeix Pons.

Estil de vida

“La constància és el secret de l'èxit”, adverteix Fanny Pons, i, per això, recomana fugir de les modes, “fer un plantejament de base sòlid i aplicar-lo en el dia a dia”. Així mateix, recorda que “la dieta mediterrània no només és una manera de menjar, és també un estil de vida” i, per tant, fer esport i dormir les hores que toquen és igualment “molt important”.

EDICIÓ PAPER 15/12/2018

Consultar aquesta edició en PDF