CONSUM

El petit comerç es rendeix a la força del Black Friday

Les patronals admeten que no els ha quedat més remei que sumar-se a la campanya importada d’EUA
El petit comerç es rendeix a la força del Black Friday / ISAAC BUJ

Novembre és, definitivament, un mes nord-americanitzat. Si la vigília del dia de Tots Sants ja hi ha pocs nins que no es disfressin i prenguin els carrers cercant caramels tot cridant “truc o tracte”, a finals de mes són els adolescents i els més grans els qui s’entreguen a la febre consumista del Black Friday. En realitat, hauríem de xerrar del Black Weekend, perquè les ofertes es podran aprofitar al llarg d’avui i demà, un dels festius on es permet activitat comercial al llarg de l’any. Dilluns, fins i tot, molts aprofitaran el Cibermonday per aprofitar qualque oportunitat a internet.

Previsions optimistes

Els presidents de les patronals del petit comerç varen admetre ahir que, “tot i que no és el nostre dia, el comerç està content”. El president de Pimeco, Bernat Coll, ha estat una de les veus més crítiques amb la consolidació d’aquesta data, que avança la campanya de rebaixes respecte del que era habitual, la primera setmana de gener. “Continuam reclamant les rebaixes de sempre, però hem pujat el carro”, afegia.

El president d’Afedeco, Rafael Ballester, assentia i afegia, en la mateixa línia, que “els petits no n’érem gaire partidaris, però ens hi hem vist obligats i estam contents”. “Els temps canvien. El consumidor canvia la tendència. Si ho vol, tindrà les rebaixes a finals de novembre”, afegia, resignat i pragmàtic.

Ballester i Coll varen acompanyar el conseller de Treball, Comerç i Indústria, Iago Negueruela, en una passejada pel centre de Palma. Negueruela va assenyalar que, per al Govern, la cita importada dels Estats Units no és més que “un fenomen global que s’està implantant, una moda comercial globalitzada”. En aquest sentit, els seus esforços se centren a “intentar conscienciar la ciutadania que inverteixin en el petit comerç”. Va celebrar que “es veu molta gent pel carrer” i, tot i admetre que la jornada li havia aportat “sensacions positives”, va afegir que “aquestes les tenc al llarg de l’any”. “El consum s’està activant. Potser fa massa calor i això no ajuda que la gent es decideixi a comprar els productes d’hivern”, va assenyalar.

Només Pimeco es va atrevir a fer una primera estimació de volum de vendes assenyalant que, només ahir, ja havien augmentat les vendes “entre un 5% i un 10% respecte de l’any passat. Amb tot, Coll va matisar que caldrà esperar a principis de la propera setmana per tenir informació més completa sobre l’impacte econòmic del Black Friday. Entre avui i demà s’espera, també,una gran afluència de públic a les zones i centres comercials de l’Arxipèlag. “Ofertes tot el cap de setmana”, recordaven la majoria de cartells.

Quant a l’impacte en les contractacions, Negueruela va citar també a la setmana vinent per tenir dades fiables. “Esperem que així hagi estat i, sobretot, que es consolidin fins a la campanya d’hivern”, va indicar.

En canvi, des d’Afedeco es varen mostrar menys optimistes sobre aquest fenomen, si bé no posaven en dubte que s’apreciaria algun augment en les contractacions, per petit que fos. “Els petits no feim grans reforços. En tot cas, ens les arreglam movent torns, però sí que s’avancen” les contractacions de Nadal”, va dir.

La resposta alternativa

Enmig d’aquest optimisme il·luminat pels llums de Nadal, que ja s’adapten a la data i avancen l’encesa, amb tota normalitat, també hi ha espai per a la crítica. “Nosaltres no feim descomptes pel Black Friday, regalam poesia!”, deia un cartell col·locat a l’entrada de Sa BiXicleta, una botiga de segona mà ubicada a Palma. “Diàriament, i en especial aquests dies, el capitalisme es fica dins les nostres butxaques i arramba amb tot allò que pot i més. El conegut com a Black Friday, que arriba emmascarat amb el lema de les oportunitats, s’ha convertit en una absoluta estratègia de consum preocupant per als petits comerços”, reflexionava, en un article enviat a aquest diari, la propietària, Sara Rivera.

“No frenarem la compra massiva, però és la nostra manera de fer política des d’allò més immediat, a través de la coherència de les nostres pràctiques diàries de reutilització i reciclatge: un consum responsable que no ve de més recordar amb Nadal guaitant per la finestra”, concloïa Rivera.

Etiquetes

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 10/12/2017

Consultar aquesta edició en PDF