Moda de bany amb segell propi

El sector es diversifica amb noves marques de petit format que ofereixen disseny, creativitat i artesania a preus assequibles

Un dels banyadors més exòtics de la nova col·lecció de la firma All Swim
Maria Almenar
22/07/2016
5 min

BarcelonaLa moda de bany viu un moment dolç amb una nova fornada de joves firmes, capitanejades per emprenedors entusiastes, que es mullen creant alternatives de qualitat i disseny a preus per a totes les butxaques. Es tracta d’una manera de revitalitzar un sector homogeni, dominat per les grans cadenes, que sorgeix arran de diverses necessitats: “Per moltes botigues que mirés, arribava l’estiu i no trobava cap banyador que m’agradés”, argumenta l’Alejandra Meler, de Robin Collection. “Semblava que si no et podies permetre un biquini de 200 euros, només podies comprar a les firmes de sempre”, afegeix la Cristina Torras, de Bohodot. “No volia anar a la platja i trobar-me que tothom va igual”, explica la Camila, creadora de Camila Mediterranean Swimwear. La creativitat, la diferenciació, l’exclusivitat... Els dissenyadors han vist que calia cobrir un nínxol de mercat aportant una dosi d’artesania en el procés d’elaboració. “Des de sempre m’ha agradat cosir i en el meu temps lliure he fet de tot, fins que em vaig posar a fer biquinis de tela”, recorda la Raquel Pérez d’abans de crear la firma Como un Pez en el Agua, que ara desfila al 080 Barcelona Fashion. “Compro les teles aquí, les tallo jo mateixa evitant residus, componc cada model i, després, el porto a confeccionar”, continua la Camila. Un origen manual que també dóna feina a la indústria local. “Nosaltres volíem posar-hi el nostre petit gra de sorra apostant pels fabricants d’aquí”, argumenta la Cristina Torras. I afegeix: “Estem orgulloses de produir-ho tot a Barcelona”.

Pel que fa a tendències, la moda de bany conquereix silenciosament el carrer amb peces que es descontextualitzen de l’aigua i formen part del vestuari quotidià. Almenys durant l’estiu. “Sempre em pregunto sobre l’ús de la roba i m’agrada que tingui una versatilitat”, explica la Louise Bonenfant, de la firma Look at Lou, que proposa una línia de bany que s’adapta a diverses situacions. Com resa el seu eslògan: “De la platja a la festa”. Més explícit, impossible.

Esperit ‘vintage’ amb teixits de luxe

Como un pez en el agua aposta per banyadors retros

La Raquel Pérez i la Sandra Puig comparteixen la seva passió per la moda a Como un Pez en el Agua. Fundada l’any 2010, aquesta marca artesanal amb esperit retro aposta per teles poc convencionals: “En lloc de licres i teixits sintètics, utilitzem materials naturals com el cotó, la bambula, el tul o la blonda en combinacions singulars”, explica la Sandra. La firma desfila a la passarel·la 080 Barcelona Fashion i expliquen que aquesta temporada es porta el denim, l’exuberància tropical i els estampats de fruites, com les síndries o les cireres.

La roba de bany més transgressora

Banyador d'All Swim

All Swim és la fusió d’inquietuds de les dissenyadores Lindsay Lullman i Andy Gimeno en una marca que “connecta amb la nostra personalitat i el nostre estil de vida”, diu l’Andy. Els seus dissenys per a home i dona són atrevits i exploren estampats amb reminiscències dels 70, colors metal·litzats i acabats d’efecte pell. “L’esperit del consumidor és rebel i transgressor, no es conforma amb qualsevol cosa”. Una tendència: “El banyador és la peça imprescindible en l’armari de qualsevol noia inquieta”, conclou.

De mare a filla

Biquini de Bohodot

Bohodot neix el 2012 com un projecte familiar: una mare dissenyadora i una filla amb visió per als negocis. Juntes ofereixen disseny a l’abast de tothom. “Al mercat encara hi falten marques d’un nivell mitjà que facin roba diferent”, assegura la jove Cristina Torras. La firma aposta per les singulars combinacions de teixits com el lúrex o les blondes, que li aporten un aire bohemi en creacions femenines que capten l’essència mediterrània. Produeixen íntegrament a Barcelona: “És més car però la gent ho valora”, conclou.

L’elegància en clau minimalista

Un banyador de Margarette

“Avui dia tot està inventat”, diu rotundament Rafa Garrido, un dels portaveus de Mârgarette, una firma liderada per un grup de joves creatius de diverses disciplines. “La nostra intenció és fidelitzar el client mitjançant la qualitat i la imatge de la marca”, afegeix. Roba femenina i moda de bany que segueixen una mateixa sintonia: “Disseny senzill, de línies depurades i sense complicacions”. Fundada l’any 2015, Mârgarette “va adreçada a les consumidores que volen agradar passant desapercebudes”, conclou.

Bellesa finlandesa

Un model de Jää by Lula

Jää by Lula va començar l’any 2012 arran d’un projecte de final de carrera de la Lula Pubill Masó: “La professora insistia que la moda de bany estava poc explotada en l’àmbit del disseny i la innovació en teixits”. La Lula s’ha especialitzat en el tul de licra, “que aporta elasticitat i li dóna un aire més sofisticat”, diu. El banyador Jää és un clàssic present en cada temporada, amb tirants que fan encreuaments a l’esquena. “S’ha de tenir personalitat per dur-lo”, conclou. Per cert, Jää significa gel en finlandès.

Del món de les finances al disseny

Banyador de ratlles de Robin

Els germans Alejandra i Manuel Meler Pla dirigeixen una marca familiar que els allunya de les seves professions originals -economista i advocat- i els especialitza en un camp diferent: la moda. Robin elabora peces de bany de línies minimalistes amb detalls que no passen desapercebuts. “Aquesta temporada hem inclòs algun model d’esperit vintage i formes d’esperit esportiu per al públic més juvenil”, remarca l’Alejandra. La peça més simbòlica llueix un estampat de marbre. “És l’últim crit”, assegura.

Els colors atrevits són per a l’estiu

Colors estiuencs per aquest biquini de Valentina

Valentina Garí va aprendre d’una firma consagrada com TCN com dirigir el seu propi negoci amb una marca homònima, nascuda el 2013, que imprimís la seva essència. “Tenia la il·lusió de crear una línia de bany que em reflectís a mi amb peces boniques i elegants”, comenta. Patrons de línies rectes, teixits fluids i colors vibrants són aspectes clau per entendre les seves col·leccions. “M’agrada particularment un banyador que fa forma de V sota el pit. El fa únic i incorpora el símbol de la marca: la V de Valentina”.

Dissenys minimalistes i multifuncionals

Un biquini de Look at Lou

La francesa Louise Bonenfant fa dos anys que treballa a Barcelona dissenyant el patronatge dels biquinis de Look at Lou, que es posicionen en tres mercats: bany, llenceria i festivals. “Proposo models que es puguin fer servir a la platja, com a accessori de moda, o bé que s’insinuï sota la roba, més lleuger”, explica. Els seus dissenys són nets i depurats, amb poques costures, que afavoreixen les corbes femenines. Com a curiositat: cada biquini es presenta dins d’una cartera de plàstic transparent.

Petites obres d’art

Banyador estampat de Camilla

La Camila Carles-Tolrá Galofré prové d’una família amb una forta sensibilitat artística. “M’agrada dibuixar els meus propis dissenys i imprimir el meu segell. Res es produeix sense passar per les meves mans, sóc molt perfeccionista”, assegura. Amb 20 anys, la Camila va començar a elaborar biquinis per a les seves amigues, i després de quatre col·leccions s’ha professionalitzat. “Ara sóc conscient que tinc una empresa”, assegura. Les teles estampades i la mescla de textures són part de l’ADN de Camila Mediterranean Swimwear.

stats