El 90% dels docents considera insuficient l'oferta formativa que ofereix l'Administració
L'STEI presenta les conclusions de 'L'estudi sobre la qualitat de la formació permanent del professorat a les Illes Balears'
PalmaEl 90% del professorat considera que l'oferta formativa de l'Administració és insuficient, segons l'anàlisi de 'L'estudi sobre la qualitat de la formació permanent del professorat de les Illes Balears', realitzat pel sociòleg Lluís Parcerisa a petició de l'STEI.
Amb l'estudi, l'STEI pretén "contribuir a la cerca d'un model de formació permanent que tingui en compte la perspectiva dels docents i que afavoreixi la millora de la qualitat i l'equitat en l'àmbit educatiu". En aquest sentit, es considera que la formació dels docents és clau per millorar el sistema educatiu en un entorn social "que canvia ràpidament i que cada dia és més complex", i que és necessari abordar la política formativa des de la perspectiva dels educadors.
Segons l'estudi, realitzat a partir d'enquestes telefòniques a 248 docents d'educació no universitària de Balears, el 89,1% dels professors han participat en activitats formatives en els dos darrers anys, fet que revela un elevat nivell de compromís amb la formació permanent. En aquest sentit, en el 10,89% que afirma no haver participat en cap curs de formació, s'hi observa un cert desencís per part del professorat a causa que l'Administració no valora suficientment la formació que fan.
D'aquesta manera, l'informe indica que els sindicats estan desenvolupant un paper clau a l'hora de suplir la falta d'oferta formativa procedent de l'Administració, ja que un 42,1% ha cursat formació en els Centre d'Ensenyament del Professorat (CEP), seguit del 27,1% que ha fet activitats organitzades per sindicats, i en universitat (11,9%).
El 72,1% dels docents considera que l'Administració hauria de potenciar la formació en els centres (44,9%) o presencial (27,2%). Els docents donen "molta importància" a la formació presencial perquè "fomenta la socialització" del professorat i permet la creació de "dinàmiques i intercanvi d'experiències" entre ells.
Els docents critiquen l'excessiva quantitat de cursos en anglès i el fet que s'oblidi la formació més transversal i reclamen que l'Administració assoleixi "acords amb tercers" i ofereixi ajudes perquè la formació la puguin portar a terme entitats sense ànim de lucre.
El 97,6% dels docents considera que la formació del professorat ha de ser gratuïta i gairebé el 80% demana que l'Administració els ofereixi un any remunerat sense docència per poder formar-se.
L'STEI ha criticat que una de les primeres retallades aplicades pel Govern actual foren en formació docent mitjançant la reordenació dels Centres d'Ensenyament del Professorat i ha recalcat que l'estudi ha constatat la necessitat que l'Administració abordi aquesta qüestió "amb seriositat, responsabilitat i atenent a les demandes de la comunitat educativa".
"S'ha de millorar i augmentar l'oferta formativa i modificar la política educativa valorant la formació docent des de l'Administració pública", ha reclamat el sindicat, que ha destacat que existeix una gran implicació docent en les activitats de formació permanent.