‘Alerta amb el cap’, el crit de Bernardí Roig des del cor de Madrid
PalmaEs llegeix des de lluny en grans lletres vermelles: Cuidado con la cabeza. No saps si és l’anunci d’una campanya publicitària o si qualcú et llança una advertència. En realitat, és el títol de l’exposició de Bernardí Roig i alhora és la intervenció que l’artista mallorquí ha concebut per a la part alta de la façana de l’edifici del carrer Alcalá de Madrid, en el qual des d’aquest dijous i fins al 24 de juliol s’exposen vint-i-una grans obres realitzades en vint anys de la seva trajectòria.
Comissariada per Fernando Castro Flórez, la mostra a la Sala Alcalá 31 revisa el treball de Bernardí Roig (Palma, 1965) i les que han estat les seves obsessions en els darrers vint anys, dues dècades essencials en la consolidació del llenguatge i també del reconeixement internacional de l’artista.
Ni el cap ni la mirada
En escultures, fotografies, vídeos, dibuixos i instal·lacions, les obres de Bernardí Roig insisteixen una vegada i una altra en la por de la ceguesa: és el temor de perdre la mirada i, en conseqüència, perdre el cap. Alerta amb el cap, amb el fil conductor de la metamorfosi, reconsidera el mite d’Acteó en la seva fatal trobada amb Diana, quan es converteix en el caçador caçat pels seus cans i sap que no podrà contar allò que ha vist.
Amb un blanc moltes vegades encegador, les obres de Bernardí Roig, amb un caràcter marcadament escenogràfic, també ens remeten a Goethe. Per l’artista, “tot el Faust de Goethe queda reduït a una sola frase: ‘Atura instant! Ets tan bell”. La impossibilitat d’aturar el moment enlluernador i, per tant, cegat per la bellesa i sabent que al darrere hi ha la foscor, les escultures i instal·lacions de Roig transmeten sempre un sentiment de desesperació que recorda l’home que va decidir treure’s els ulls per no caure en la temptació del desig.
Tot i que en l’exposició es defuig el caràcter retrospectiu, hi podem trobar des d’aquelles primeres figures que llançaven foc pels ulls fins a les que estan cegades per la intensitat de la llum dels fluorescents, que sovint ceguen també l’espectador.
Qüestionador
A més a més de la intervenció Cuidado con la cabeza de la façana d’Alcalá 31, Bernardí Roig ha instal·lat una obra en un pou de ventilació de la línia de metro de Banco de España, tot qüestionant una vegada més els espais d’exhibició habituals de les obres d’art.
Així mateix, com a estrena, es presenta per primera vegada l’obra anomenada Naufragi del rostre, un any d’autoretrats (2013-2014) que van transformant el rostre de l’artista mateix en un ésser monstruós. Malgrat que és un treball ben diferent, recorda la gran intervenció que va fer a la Llonja de Palma l’any 2012, quan va fotografiar milers de persones, les imatges de les quals cobriren el terra d’aquest edifici del gòtic civil.