CRIATURES
Balears 25/03/2016

Reeeducació psicopedagògica o reforç escolar?

Abans de tot, cal considerar quins són els motius del baix rendiment acadèmic

BERNAT COLL, psicòleg
3 min
SUPORT. És necessari treballar sobre la motivació, l’organització i planificació. / TJERK VAN DER MEULEN

Molt sovint ocorre que amb l’arribada de les notes al final de trimestre sonen totes les alarmes quan els resultats acadèmics no són com els pares esperaven. Altres vegades són els tutors que avisen abans les famílies que hi ha alguna cosa que no va bé.

Per tal de millorar la situació, se’ns presenten una sèrie d’opcions que cal considerar i aquesta serà més beneficiosa en funció de la causa del problema que s’hagi d’abordar.

Els nins que tinguin el diagnòstic d’un trastorn específic de l’aprenentatge, com pot ser la dislèxia o el TDAH, es podran beneficiar enormement de les sessions de reeducació pedagògica. Per altra banda, els altres alumnes que no presentin aquestes dificultats, tal vegada amb el reforç escolar, en tindran suficient.

Altes capacitats

No obstant això, abans de submergir-nos en l’àmbit de les dificultats d’aprenentatge, cal remarcar que la reeducació també pot resultar útil i aportar molts beneficis per a aquells nins o joves que desitgen potenciar el seu rendiment, encara que no pateixin cap trastorn, com també per a alumnes amb altes capacitats. En aquests casos, se sol enfocar la intervenció cap a una millora de la planificació, organització i eficàcia en la gestió del temps, a més de l’ensenyament de les tècniques d’estudi adaptades a cada perfil individual segons les pròpies competències i potencials capacitats. Per exemple, els infants que mostren un processament predominantment visual per sobre del lingüístic es beneficiaran de l’aprenentatge de tècniques que potenciïn el canal visual per sobre de l’auditiu.

Per una banda, hem de saber que la reeducació no està enfocada únicament i exclusivament sobre els continguts del currículum escolar, si bé algunes vegades es pot intervenir sobre algun aspecte en concret d’una assignatura, com pot ser aprendre a resoldre problemes o fer divisions en el cas de les matemàtiques. La seva eficàcia es basa a anar més enllà i enfocar els seus objectius cap a la millora de les causes que fan que un alumne no estigui tenint un rendiment adequat.

Problemes a Primària

És molt habitual trobar alumnes amb una baixa comprensió lectora o pobra expressió escrita que, si no corregeixen aquests problemes durant l’etapa de Primària, es poden trobar amb moltes dificultats quan entren a l’institut. Per tant, per molt que es treballi sobre els continguts, és difícil que puguin obtenir bons resultats si no comprenen bé allò que llegeixen o no saben expressar bé tot el que saben.

A més a més, en la majoria dels casos sol ser necessari treballar sobre la motivació, l’organització i la planificació, com també la relació entre pares i fills en vers l’estudi per tal d’aconseguir que els alumnes siguin autònoms i se sentin capaços d’afrontar qualsevol dificultat per ells mateixos.

Aquesta tasca és essencial que sigui duta a terme per psicòlegs, pedagogs o psicopedagogs, ja que tenen els coneixements necessaris sobre les dificultats d’aprenentatge i les problemàtiques de comportament que hi poden anar associades. També realitzen una intervenció enfocada a la millora de les competències individuals implicades en els processos d’aprenentatge, com poden ser l’atenció, la memòria, el raonament lògic o matemàtic, etc.

Per altra banda, el reforç escolar sol ser realitzat per un conjunt de persones més variat que pot anar des de mestres i professors fins a estudiants que molt sovint no tenen formació pedagògica específica necessària per treballar en el camp de les dificultats d’aprenentatge. Per tant, en els casos de nins amb dislèxia, TDAH o un altre tipus de trastorn, no sembla adequada aquest opció com a única estratègia d’intervenció. En canvi, pot resultar molt enriquidora i interessant la col·laboració entre un terapeuta reeducador i un professor de reforç escolar que estiguin fent feina amb el mateix nin de manera simultània, ja que un pot complementar l’altre i abastar més des del seu àmbit de coneixement.

En el cas de la reeducació, la intervenció sol incloure l’assessorament a pares. Aquest consisteix principalment a donar pautes per al maneig de molts comportaments que es registrin a casa i siguin font de conflicte a l’hora d’estudiar o fer els deures.

En conclusió, si la problemàtica que presenta el nostre fill o filla es basa en una mancança específica de coneixements al voltant d’una assignatura en concret (com podria ser no saber realitzar equacions matemàtiques), tal vegada sigui més adient decantar-se per les classes de repàs.

En canvi, podrien pensar a optar per la reeducació pedagògica si ens trobam que el nostre fill presenta una dificultat específica d’aprenentatge o que existeixen altres factors de comportament que estan generant una baixa motivació i un pobre rendiment acadèmic.

Referència: https://silviacabrerapsicologia.com/2015/01/11/reeducacion-psicopedagogica-o-refuerzo-escolar/

stats