Martí March: "M'agradaria més que PISA ho fes la Unesco que l'OCDE"

El conseller d'Educació participa en la primera jornada d''Un cafè amb l'educació', que organitza l’Associació de Centres d’Ensenyament de les Balears per fomentar el debat

Pel conseller d'Educació i Universitat, Martí March, "l'objectiu clau" que va assumir la seva Conselleria des de juliol de 2015 és el "d'aconseguir la normalitat de la vida educativa". Una normalitat que passa pel debat i el consens. "En educació no totes les opinions són vàlides, però tampoc no hi ha cap veritat absoluta", diu. 

Aquestes paraules les ha entonades March en la seva participació en la primera jornada d''Un cafè amb l'educació', que o rganitza l Associació de Centres d’Ensenyament de les Balears (Ceceib) per fomentar el debat educatiu. Un objectiu que el conseller ha posat en valor: "Necessitam recuperar el debat pedagògic, la reflexió seriosa d'allà cap on va i ha d'anar l'educació". 

March ha volgut recordar que l'anterior Govern popular, en matèria educativa, ha deixat "massa conflictes, poca reflexió i poc rigor en segons què". Tot i que ha assegurat que el camí no és centrar-se en el passat, ha recordat que "cal tenir memòria" i que ara és el moment per girar la truita i recuperar el " diàleg". Però no només les paraules són necessàries per tornar aquesta normalitat que cerca la Conselleria. Així ho ha defensat, si més no, el conseller. Hi haurà una "possibilitat de caminar cap al futur" si es conjuguen tres elements: "paraules, gestos i fets". 

Resultats

Per mirar cap al futur, de fet, March creu indispensable un altre eix: les evidències científiques. Ho ha recalcat en el seu discurs, en què ha reivindicat "l'obligació moral de retre comptes amb la societat" a través dels resultats dels centres. Ara bé, no per elaborar rànquings, sinó per "fer una reflexió de com podem millorar". En aquest punt, March ha assegurat que creu en l'informe PISA, "però té les seves limitacions". Ha titllat d'"absurd" el plantejament de l'informe com a "bíblia educativa" i ha assegurat que li " agradaria més que el fes la Unesco que l'OCDE". 

El conseller ha detallat, però, que els resultats són el "principi de qualsevol política educativa". De fet, la Conselleria està elaborant informes d'avaluació per conèixer la situació dels centres. Fa unes setmanes es va presentar el del curs 2015/16

Relació amb la concertada

Marh ha afirmat que, "després d'anys de molta crispació", la seva Conselleria arribà l'estiu de 2015 "perillosament", amb un conflicte a les portes. Pel que fa a l'escola pública, es va elaborar un Acord Marc per desencallar la situació viscuda amb els sindicats CCOO, Anpe i STEI. Quant a la concertada, March ha expressat que també "teníem l'obligació de fer un acord que ens donàs credibilitat".

Ismael Alonso (USO): "Hi ha centres de la concertada que fan una labor salvatge"

En aquest sentit, ha reiterat que " la concertada forma part d'un servei públic", que escolaritza gran part de l'alumnat de les Illes i que hi ha uns treballadors que també tenen "drets i deures"

El president de la Ceceib a les Balears, Ventura Blach, ha presentat aquest cicle de jornades en què ha participat el conseller March. "Vénen temps difícils, temps de debat", ha explicat, i ha reivindicat la necessitat d'un " pacte per l'educació" a escala autonòmica i estatal. En aquesta línia, el president de la Cece d'àmbit estatal, Alfonso Aguiló, també ha expressat la necessitat d'un "esforç per sortir dels fronts" i ha advertit que "enlloc l'educació està tan polititzada com a Espanya". 

EDICIÓ PAPER 20/07/2019

Consultar aquesta edició en PDF