PETROLI
Balears 21/12/2015

Madrid protegirà el corredor de cetacis a la mar Balear que fa inviables les prospeccions

La Comissió Balear de Medi Ambient podrà donar el seu parer sobre el projecte de sondejos del golf de Lleó, que tornarà a començar la tramitació

M. Pinya
4 min
FONT: ALIANÇA MAR BLAVA

PalmaEl Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient es mostra “favorable” a declarar la ruta de cetacis que transcorre entre les costes de les Illes Balears, Catalunya i el País Valencià. Així n'ha informat aquest dilluns la Conselleria de Medi Ambient després de la reunió que ha mantingut a Madrid el president de la Comissió Balear de Medi Ambient, Antoni Alorda, acompanyat del coordinador d'Aliança Mar Blava, Carlos Bravo, i dels consellers insulars d'Eivissa i de Formentera, Miquel Vericad i Daisee Aguilera, amb les directores generals de Qualitat i Educació Ambiental i Medi Natural, Guillermina Yaguas, i la de Sostenibilitat de la Costa i la Mar, Raquel Orts, del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA). També hi eren la cap de la Divisió de Protecció de la Mar, Ainhoa Pérez-Puyol, i el subdirector general d'Avaluació Ambiental, Francisco Muñoz.

Alorda i la resta de representants balears s'han enduit el compromís verbal del Ministeri, que iniciarà la tramitació de la Zona d'Especial Protecció d'Importància per a la Mediterrània (ZEPIM), una figura de protecció d'àmbit europeu resultat del Conveni per a la Protecció de la Mar Mediterrània, conegut com a Conveni de Barcelona, que forma part del Programa de Nacions Unides per a la Protecció del Medi Ambient. El Ministeri iniciarà els tràmits per sol·licitar al Conveni de Barcelona, del qual Espanya és membre de ple dret, la declaració d'aquest corredor com a ZEPIM.

Així com avançà l'ARA Balears, el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Vicenç Vidal, ja envià el setembre passat una petició formal a la ministra d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Isabel García Tejerina, en què l’insta a declarar zona protegida el corredor de migració de cetacis que hi ha entre les costes de les Illes Balears, Catalunya i el País Valencià. Vidal demanà a Tejerina que inclogui aquestes aigües a la llista de Zones Especialment Protegides d’Importància per a la Mediterrània (ZEPIM).

Tot i el compromís de paraula traslladat aquest dilluns a Alorda, des del Ministeri no s'ha donat cap data concreta per fer-ne la declaració formal.

La fórmula de la declaració de ZEPIM del corredor de migració de cetacis que s'estén des del golf de Lleó i passa per les aigües del nord-oest de les Illes Balears, que limiten amb Catalunya i el País Valencià, faria inviable els permisos per fer-hi qualsevol tipus de sondeig sísmic perquè es tractaria d'una protecció legal efectiva. Aquest corredor de migració de cetacis és “d'importància vital per a la supervivència de diverses espècies de cetacis protegits” i es veu “seriosament amenaçat pels projectes de sondejos acústics de Services Petroliers Schlumberger al golf de Lleó i d'Spectrum Geo Limited a la mar Balear, ja que un gran percentatge de la seva superfície d'actuació se solapa espacialment amb la part nord d'aquest passadís migratori”, han apuntat avui des d'Aliança Mar Blava. Per això, des del col·lectiu, que integren el Govern balear, tots els consells insulars i tots els municipis pitiüsos, han recordat que es tracta d'una àrea “d'extraordinària importància ecològica” que reuneix les condicions necessàries per constituir una ZEPIM.

Arxivament del projecte de 2011

L'altre objectiu del viatge de la comitiva balear a Madrid era el de reiterar la petició d'arxivament feta per la Comissió Balear de Medi Ambient del projecte de prospeccions del golf de Lleó iniciat el 2011 per l'empresa Seabird Exploration. Així com s'esperava, el Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient ha comunicat a la delegació balear aquest arxivament.

Es dóna el cas que el projecte 'Campanya sísmica en àrees lliures del golf de Lleó davant les costes de Catalunya i Balears' s'estava tramitant per duplicat d'ençà que la promotora, Seabird, en desistí i una altra, Schlumberger, li agafà el relleu però mantenint dos expedients oberts i evitant sotmetre el segon a la fase d'informació pública i consultes pertinents, una situació qualificada des del Govern balear de “jurídicament insostenible”. Ara Madrid tanca la porta al projecte iniciat el 2011 i obliga Sclumberger a iniciar de bell nou la tramitació del projecte presentat el 2014.

De fet, des d'Aliança Mar Blava s'ha recordat que tramitar un mateix projecte a través de dos expedients diferents és “absolutament il·legal”. Cal recordar, a més, per si fos poc, que a cada un dels expedients se li aplicava una legislació d'impacte ambiental diferent (el Reial Decret Legislatiu 1/2008 el primer, i la Llei d'Avaluació Ambiental 21/2013 el segon), que són “mútuament incompatibles”.

Precisament, l'objectiu del Govern balear era que el projecte se sotmeti a exposició pública i a consulta de les administracions dels territoris afectats. Madrid ha traslladat a Alorda que la Comissió Balear de Medi Ambient “hi podrà donar el seu parer, tal com havia sol·licitat”, ha informat Medi Ambient.

L'Aliança Mar Blava ha valorat positivament la reunió mantinguda amb les dues directores generals del Ministeri de Tejerina i ha qualificat de “gran assoliment de l'Aliança Mar Blava” haver aconseguit l'arxivament, atès que havia denunciat reiteradament “l'intent del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme de furtar a la ciutadania el dret d'al·legar davant un projecte tan lesiu per al medi ambient i els interessos econòmics de les poblacions del litoral Mediterrani”.

stats