PLA DE CARRETERES
Balears 12/09/2014

Inca demana una variant nord més petita

L’Ajuntament remet un informe al Consell que proposa reduir-ne l’impacte paisatgístic i ambiental

Margalida Bonnín
3 min
EL PROJECTE DEL CONSELL  El projecte elaborat pel Consell de Mallorca es va presentar el 20 de maig passat, quan s’anuncià que les obres podrien començar a final d’any. La construcció d’una ronda de circumval·lació o una variant nord és una prioritat de tots els partits inquers des de fa anys, tot i que amb particularitats.

IncaEl projecte de la variant nord d’Inca s’haurà de reelaborar. L’Ajuntament va remetre ahir el seu informe sobre la nova via, en exposició pública al Consell de Mallorca, el qual demana que la nova carretera disminueixi el seu impacte paisatgístic i ambiental i s’adapti millor a les necessitats del municipi.

L’informe dels tècnics municipals indica que l’amplada de la variant s’hauria de reduir dels 23 metres actuals (amb dos vials de servei) als 10 metres que proposava l’estudi informatiu del projecte que es va elaborar l’any 2012. També demana que s’hi inclogui un carril bici i un pas per a vianants.

Aquestes reclamacions i d’altres recullen en part les al·legacions presentades per entitats i ciutadans particulars al projecte.

El batle d’Inca, Rafel Torres, informà ahir que se cercarà el màxim consens possible amb les entitats i associacions del municipi que s’hi han pronunciat en contra , entre les quals s’inclouen l’Associació de comerciants, alguns veïns afectats i la plataforma de nova creació contra la variant nord. De fet, l’informe també demana a la institució insular que expliqui més bé el projecte perquè la població l’entengui i que justifiqui gràficament les diferents solucions constructives que es valoren al llarg del traçat. Aquesta és una actuació que l’agrupació MÉS ja havia demanat en diverses ocasions sense rebre resposta positiva.

Ahir, el partit econacionalista va reclamar al Consell la retirada del projecte perquè s’estudiïn alternatives menys impactants i més d’acord amb les necessitats de la ciutat, ja que l’actual està “sobredimensionat” i “no està justificat”.

Nou ajornament

Tal com estan les coses, el més probable és que l’execució de la nova carretera es retardi una vegada més i no s’iniciï a final d’any, tal com s’havia anunciat. “No tenc pressa”, digué ahir Torres, per afegir que prefereix el consens. El primer edil va evidenciar que la pressió social ha aconseguit forçar un canvi en un projecte que, en principi, les institucions ja donaven per aprovat i que disposa d’un pressupost fermat: 14 milions d’euros aportats pel Ministeri.

Això no obstant, el batle inquer descartà la possibilitat que es modifiqui el traçat de la carretera. “No es pot discutir”, digué. També afirmà que la intenció actual és que tingui “el menor impacte visual possible”.

Les al·legacions que ha rebut el projecte es refereixen a aspectes com la tramitació, l’ordenació territorial, l’afectació ambiental i paisatgística, algunes solucions concretes, l’afecció a les finques i l’execució de les obres. Entre d’altres mesures, proposen que es disminueixi el consum de territori, que es facilitin les comunicacions dels animals, que s’hi incorporin pantalles acústiques o que no es talli l’accés a les finques.

Torres també informà que se sol·licitarà una millora dels accessos a la ciutat per facilitar-hi l’entrada i així no afectar el comerç. Una de les majors pors dels comerciants és, precisament, que la nova carretera desviï els compradors potencials cap a Palma.

El text enviat ahir al Consell considera “adient” que s’executi un vial de servei interior entre la rotonda d’entrada i el col·legi Miquel Duran i Saurina. Així, el vial podria passar a integrar-se a la xarxa viària de la ciutat. Per contra, demana que es justifiqui la implantació del vial als dos costats de la variant per resoldre l’accés a les finques.

El projecte de variant nord elaborat pel Consell és una nova carretera que uneix les entrades al municipi des de Palma i des d’Alcúdia, pel nord de la ciutat. Fa 6,5 quilòmetres de longitud i 23 metres d’ample. També preveu set rotondes que han de permetre enllaçar amb la primera entrada de l’autopista, amb la barriada de Crist Rei, amb la carretera de Lloseta, la de Mancor, la de Selva i Lluc, una connexió urbana propera a l’IES Berenguer d’Anoia i a Son Fuster.

stats