CARRETERES

El Consell de Mallorca vol fer un enllaç nou per evitar col·lapses al Coll d’en Rabassa

La solució definitiva als embossos que ha generat FAN Mallorca ha de ser el tram I de la via connectora

El Consell de Mallorca es planteja construir un nou enllaç provisional cap al Coll d’en Rabassa a l’autopista Palma-Llucmajor per tal d’evitar el col·lapse que s’hi genera des de l’obertura de FAN Mallorca Shopping, el centre comercial propietat de Carrefour que va inaugurar-se a finals de setembre.

La solució no seria definitiva, ja que, en principi, serà el tram I de la via connectora el que s’encarregarà de gestionar el trànsit d’aquella zona. No obstant això, queden com a mínim tres anys perquè estigui acabat i, després d’haver-se vist obligats a tancar durant dues setmanes la sortida número 6 de l’autopista (que duu al centre comercial), la institució insular vol trobar-hi una resposta més ràpida.

Tant el Consell de Mallorca com la Delegació del govern i l’Ajuntament de Palma consideren prioritari, d’una banda, garantir l’accés a l’aeroport i, de l’altra, evitar les molèsties ocasionades als veïns del Molinar i el Coll d’en Rabassa pel tancament de la sortida cap a les seves barriades.

Des de la institució insular expliquen que es tracta d’una operació complicada, ja que a les zones on podria fer-se l’enllaç nou hi ha cases. No obstant això, s’ha trobat un terreny un poc abans de la sortida actual que podria utilitzar-se i, “si pot fer-se, es farà”.

Dijous vespre van reunir-se representants del Consell de Mallorca, de l’Ajuntament de Palma i dels veïns dels dos barris afectats i van decidir que seran les associacions veïnals les que s’encarregaran de demanar al propietari del solar que cedeixi temporalment l’espai per fer-hi l’enllaç: “Suposam que serà molt difícil, però ho intentarem”, explica Joan Forteza, president de l’Associació de Veïns del Coll d’en Rabassa.

També serien necessaris estudis topogràfics i de viabilitat per construir l’enllaç, cosa que fa suposar al Consell que és possible que l’obra no pugui fer-se amb la velocitat necessària. En qualsevol cas, el tram I de la via connectora està encara enfora de ser una realitat: ara mateix està en marxa un procés de licitació per trobar una empresa que dediqui nou mesos a redactar el projecte i, una vegada adjudicat, l’empresa que dugui a terme l’obra tindrà dos anys per finalitzar-la.

L’enllaç nou, situat entre el Coll i el Molinar, entraria al Coll d’en Rabassa pel carrer Guasp, i els veïns van proposar que, si es fa, sigui una entrada només per a residents de la zona, perquè és una via estreta i podrien crear-s’hi embossos.

Per Joan Ferrer, regidor de Mobilitat, la reunió havia de servir per donar informació als veïns i explicar-los que a partir d’ara els talls a la sisena sortida de l’autopista s’efectuaran només davant situacions de col·lapse, i que els equips de govern actuals es van trobar “la decisió (de construir el centre comercial) ja presa i ara s’ha d’intentar pal·liar els efectes que ha produït”.

Sobre aquest aspecte també es mostra crítica Mercedes Garrido, consellera insular de Territori i Infraestructures, qui considera que la llicència a FAN Mallorca Shopping no s’hauria d’haver concedit sense que “la mobilitat estigués garantida” i donant per descomptat que la via connectora estaria finalitzada, ja que ara és l’administració la que ha de solucionar el problema.

EDICIÓ PAPER 26/09/2020

Consultar aquesta edició en PDF