Publicitat
Publicitat

Un turista rus val per cinc

150.000 visitants d'aquest país arribaran a les Balears aquest estiu, un 40% més que el 2012

Fins fa no gaire anys, la relació de Balears amb Rússia es podia reduir, a grans trets, a la troballa d'unes entrades d'un prostíbul de Moscou, en ciríl·lic, entre la llista de despeses justificades (i pagades amb diners públics) per alts càrrecs del Govern davant del Parlament. A l'estudiant de rus que cedí l'acrònim del seu nom compost per denominar l'operació Mapau. I a l'espectacular maniobra de detenció del cap rus de la màfia del joc Tambovskaia , Gennadis Petrov, en un xalet de Calvià. Era el 2008.

Només han passat cinc anys i les coses han canviat. Ara, Anna Konysheva explica a compatriotes russos com ho han de fer per arribar fins a la Seu, a Palma. Konysheva treballa en el servei d'informació turística de Ciutat que l'Ajuntament va privatitzar l'any passat i que ara és gestionat per Citysightseeing, la mateixa societat que nolieja els autobusos vermells de dos pisos que fan la visita turística guiada per la capital balear. El seu responsable, Marcos Ybarra, apunta que "no es pot comparar encara la xifra de turistes russos amb la d'alemanys o britànics", principals usuaris d'aquest mitjà. Però la veritat és que tant als vehicles com a les oficines de turisme de la ciutat l'idioma rus s'ha incorporat de ple dret entre les habilitats dels poliglots que ofereixen informació sobre Palma. Ybarra afirma que "des d'agost de 2012 hem incorporat gent a la nostra plantilla que entén el rus. Ara pràcticament el 10% dels treballadors el parlen".

Més despesa per visitant

El renovat interès per Rússia té fonamentats raonaments de base econòmica. La despesa total de la temporada turística 2012 pel que fa al turisme eslau s'acostà als 163 milions d'euros, un 1,5% dels 11.465 milions d'euros de facturació del sector turístic a Balears, segons dades de l'Observatori del Turisme. I en aquest 2013 s'espera que arribin a l'Arxipèlag 150.000 russos per passar-hi uns dies de vacances, un 40% més que els 105.000 de 2012. Aquestes xifres queden molt enfora dels més de 3 milions d'alemanys que continuen desembarcant a les Illes, però el fet diferencial és que els visitants eslaus es multipliquen exponencialment, mentre que els de la resta dels mercats emissors baixen o simplement es mantenen.

NT Incoming és l'empresa que a Balears organitza l'estada dels turistes eslaus que arriben a través de Natalie Tours. L'any passat van dur gairebé la meitat del total del mercat rus a les Illes. El seu director comercial per Balears, Tom Peeters, assenyala algunes de les causes per les quals aquest visitant comença a ser tan preuat: "El client rus és com l'espanyol: un cop va de vacances, ja no mira prim amb el que gasta. Comprar roba i complements aquí els surt un 40% més barat que si ho compren a les mateixes botigues a Moscou". L'arribada de turistes russos quantitativament és encara molt inferior a la d'altres mercats emissors, però "per despesa, un turista rus és com cinc de britànics. Així les xifres comencen a ser interessants", assegura Peeters.

"Els turistes russos que arriben en tot un any són els mateixos alemanys que un sol touroperador porta a Mallorca en una setmana", sentencia Bernd Jogalla des del seu lloc d'observador privilegiat com a director del Vesti Mallorca, el primer diari editat en rus a Balears. "El que és interessant és el creixement, no tant les xifres actuals". Tot i això, Jogalla no desmereix "el gran interès que per als empresaris locals té aquest nou turisme, que descobreix ara Balears com ho feren els alemanys fa 40 anys. Pels russos, les coves, les perles i l'artesania tornen a tenir el valor de la novetat".

Una història recent

Encara no fa una dècada, l'arribada de turistes russos era poc menys que residual. L'hotel Nixe Palace, a Cala Major, apostà fort aleshores per aquest segment i decidí incorporar personal que parlàs rus. Els inicis no foren fàcils. "La decadència de fa uns anys ha desaparegut en els nostres clients russos", sosté el cap de vendes del Nixe, Francisco Vela. "Ara es comporten, demanen les coses 'per favor'. Això, fa només cinc anys, era impensable. És un gran canvi del client rus", remarca.

Al Nixe es recorden de clients molt adinerats però que bevien en excés, no coneixien més llengua que el rus i mostraven modals rudimentaris. "No tenien costum de viatjar, no en sabien. Ara el client rus és molt educat, cada cop més, s'ha europeïtzat, sap idiomes, sobretot anglès, i coneix i accepta els costums de la gent d'altres països", afegeix Vela. Personal de tots els departaments del Nixe es defensa en l'idioma rus, les cartes del restaurant i les senyalitzacions de l'establiment estan en ciríl·lic, i els clients hi responen: entre juny i setembre, l'hotel manté un 30% de clients russos. Al Nixe, una habitació estàndard costa entre 350 i 400 € per nit i la cobejada suite reial surt per uns 1.400 € en temporada alta. I costa trobar-hi lloc.

Tom Peeters creu que, així les coses, el límit del creixement del mercat rus "és molt mal de calcular; dependrà de les places que deixin vacants altres mercats emissors com l'italià i l'espanyol". Tot i que ahir, per exemple, va arribar el primer vol comercial rus a Menorca, la majoria de vols directes es limiten als mesos de temporada alta. I malgrat que han augmentat les places, no s'ha mantingut la connexió oberta durant tot l'any, com sí que passa a l'aeroport de Barcelona. Les Illes encara tenen camí per córrer, si es té en compte que el turista rus que arriba a l'Estat es decanta per Catalunya en sis de cada deu compres i encara després prefereix Canàries (11%) abans que les Balears (9%).

PUBLICITAT

EDICIÓ PAPER 20/08/2017

Consultar aquesta edició en PDF
PUBLICITAT
PUBLICITAT